Senaste nytt

Upgraderingstilbud via lodtrækning med SAS

jth

Medlem
Själv åkte jag bredvid en glad kille som uppgraderat med OptionTown t&r och lagt ner ca. 13500 hem från USA, något mindre än min fullflex som gick på runt 38000. SAS har ju beslutat sig för att det är Norsken som man ska tävla med och inte Lufthansa mfl. :mad: och då kommer det mer av sånt här.

Fast nu jämför du ju i ärlighetens namn äpplen och päron. Killen som uppgraderade hade köpt en ickeflexibel ekonomiklassbiljett, kanske flera månader i förväg. Du betalade väl inte 38000 enbart för att få sitta i en sliten stol som du kan luta hela 170 grader? Jag gissar att det var flexibiliteten hos biljetten du var ute efter snarare än komfortnivån.
Med OT vet man ju inte säkert om man blir uppgraderad förrän någon dag innan, så om komforten är viktig köper man nog biljetten i C-klass direkt. Så jag tror nog att marknadstanken håller bra, man parasiterar inte på sin egen försäljning utan det blir en högre inkomst totalt. Visst är det trist för oss EBG och högre, men varje op-up är en förlorad inkomst för SAS om man istället hade lyckats sälja platsen som en uppgradering, och intresset finns definitivt om man tittar på optiontown-tråden här. Nu är det bara logiskt att SAS försöker lösa det själva istället för att gå omvägen runt Optiontown.
Dock håller jag med dig i sak om att du nog hade fått en betydligt bättre valuta för dina 38000 på något annat bolag.
 

mha321

Medlem
Fast nu jämför du ju i ärlighetens namn äpplen och päron. Killen som uppgraderade hade köpt en ickeflexibel ekonomiklassbiljett, kanske flera månader i förväg. Du betalade väl inte 38000 enbart för att få sitta i en sliten stol som du kan luta hela 170 grader? Jag gissar att det var flexibiliteten hos biljetten du var ute efter snarare än komfortnivån.
Med OT vet man ju inte säkert om man blir uppgraderad förrän någon dag innan, så om komforten är viktig köper man nog biljetten i C-klass direkt. Så jag tror nog att marknadstanken håller bra, man parasiterar inte på sin egen försäljning utan det blir en högre inkomst totalt. Visst är det trist för oss EBG och högre, men varje op-up är en förlorad inkomst för SAS om man istället hade lyckats sälja platsen som en uppgradering, och intresset finns definitivt om man tittar på optiontown-tråden här. Nu är det bara logiskt att SAS försöker lösa det själva istället för att gå omvägen runt Optiontown.

Håller med nästan hela vägen. Det är självklart bättre för SAS att sälja en uppgradering än att ge bort en op-up. Och det har snarast varit ologiskt att man låtit optiontown hantera den typen av uppgraderingar och inte gjort det själv.

Däremot tycker jag fortfarande det vore rimligt att ge förtur till dessa betalda uppgraderingar till EBP/EBD/EBG/EBS/EBB i den ordningen. Det skulle inte påverka hur många kronor som landar i SAS kassa, utan bara var de kommer ifrån.
 

MrB

Medlem
Jag kan förstå affärslogiken i detta, men på samma gång är det en förmån (om än outtalad) som försvinner för statuspax. Om man nu väljer att göra ett OpUp-system tycker jag att man borde på något sätt borde premiera sina mest frekventa resenärer. Åtminstone EBD borde uppmärksammas i ett sådant system då skillnaderna mot EBG känns smått fjantiga.

Exakt hur man skulle göra detta kan förstås diskuteras, men man skulle tex OpUp:a EBD (och EBP förstås) gratis och låta EBG göra det med 50% rabatt. Platserna som sen blir kvar kan man ta fullt betalt för. Ett annat sätt hade varit att ge EBD tex 10 OpUp-vouchers/år och EBG hälften. I en del FFP får man upgrade vouchers när man når en viss status, och dessa kan man använda när man vill (alltså även när det inte behövs OpUp:s). UpOp-vouchers hade varit ett billigt sätt för SAS att skapa mervärde för sina statuspax och närma sig förmånerna i andra FFP, där man dessutom kan differentiera mellan EBG och EBD genom kvantitet.
 

Bryant

Medlem
OpUp har väl aldrig varit en förmån för EBG+?
Så som jag ser det är det ingen skillnad i att använda sina poäng för en uppgradering av en 3999.- biljett eller om man väljer att betala 3499:-. Det troliga är väl att det är samma människor som använder sig av poänguppgradering idag som kan tänka sig att betala för det imorgon?
 
Last edited:

Paby

Medlem
Helt rätt! Stålarna ska in i det här läget och opups ska minimeras - inte tvärtom. SAS är inte unika i det här tänket utan följer utvecklingen hos många av sina kollegor i branschen så ser inte hur det här kan vara något att klaga på.

Opup är precis som det låter, en _operational_ upgrade. Den ska göras av _operational_ reasons. När operational reasons kräver att man gör det så är det mest rimligt att man väljer pax baserat på status men den/dom pax som blir utvalda ska se det som dagens lottvinst och inget annat.

Alla chanser att profitera på dessa platser innan operational reasons uppstår, genom att låta folk uppgradera med pengar eller poäng, vore det hål i huvudet av SAS att inte ta.
 

Paby

Medlem
Detta skulle ALDRIG hända på Lufthansa eller liknande.
Vad är nästa steg, att folk börjar klappa vid landning i business? :)

Nu ska vi inte hetsa upp oss. :) Austrians (och Brussels) projekt med Plusgrade går enl uppgift över förväntan och det pågår diskussioner i LH-gruppen om man ska ta konceptet till hela gruppen. Bli inte förvånad om du ser liknande möjligheter komma från LH - även dom behöver få in varenda euro som går.
 
Last edited:

Storsteffe

Medlem
Du betalade väl inte 38000 enbart för att få sitta i en sliten stol som du kan luta hela 170 grader? Jag gissar att det var flexibiliteten hos biljetten du var ute efter snarare än komfortnivån.

Naturligtvis var det för att jag hade bråttom och det var inget gnäll för egen del, han var faktiskt både trevlig och glad så resan hem gick fort. Poängen var att det här är ingen nyhet, dessutom kommer det naturligtvis bli vanligare framöver när SAS tar saken i egna händer. Däremot finns det nackdelar för SAS med detta upplägg, som exempelvis min far som numera aldrig köper en businessbiljett vilket han alltid gjorde innan jag tipsade han om OT.
 

Paby

Medlem
Däremot finns det nackdelar för SAS med detta upplägg, som exempelvis min far som numera aldrig köper en businessbiljett vilket han alltid gjorde innan jag tipsade han om OT.

Det var nog fler som aldrig köpte en businessbiljett tidigare (ex pga resepolicy på jobbet) och nu betalar OT ovanpå sin ekonomibiljett än som går åt andra hållet, som din far. Det är bara att gratulera din far till en bättre deal om han kan leva utan att vara garanterad att få flyga Business, och dessutom gratulera SAS som skapat sig en ny intäktsström från OT.
 
Last edited:

Storsteffe

Medlem
Garanterad är han ju inte men kombinationen OT + poänguppgradering som ensamresande ger alla gånger Biz 9 av 10 ggr om man väljer rätt resdag vilket glada pensionärer kan göra. Fast nu försöker jag styra över han till OW så vi kan åka tillsammans ibland ;)
 

mha321

Medlem
OpUp har väl aldrig varit en förmån för EBG+?
Så som jag ser det är det ingen skillnad i att använda sina poäng för en uppgradering av en 3999.- biljett eller om man väljer att betala 3499:-. Det troliga är väl att det är samma människor som använder sig av poänguppgradering idag som kan tänka sig att betala för det imorgon?
Fast poänguppgraderingarna har ju åtminstone delvis släppts igenom i prioriteringsordning. Jag har både gått uppgraderingar att gå igenom som EBG när andra fått vänta, och själv tidigare fått beskedet som EBS att man får vänta på bekräftelse beroende på om det kommer någon EBG eller inte.
 
Toppen