United MilagePlus ändrar gränserna för status 2021

Diskussion i 'Star Alliance' startad av AABack2ARN, 13 Oktober 2019.

Tags:
  1. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Heads up till de här som eventuellt är United MileagePlus-medlemmar. United har beslutat ändra gränserna för att uppnå status från och med 2021 (dvs kvalificeringen som sker under 2020).

    United tar bort kravet på att flyga ett antal miles utan fokuserar på revenue och antalet flugna segment. De passar givetvis på att höja gränserna radikalt för de högsta nivåerna.

    Premier status PQF + PQP Or PQP only

    Premier Silver 12 PQF + 4,000 PQP or just 5,000 PQP

    Premier Gold 24 PQF + 8,000 PQP or just 10,000 PQP

    Premier Platinum 36 PQF + 12,000 PQP or just 15,000 PQP

    Premier 1K 54 PQF + 18,000 PQP or just 24,000 PQP


    PQF = ett segment, PQP = 1 dollar. Kravet om ett visst antal PQP kommer från och med 2021 gälla även utländska medlemmar.

    MileagePlus Updates

    24000USD för att erhålla ett Premier 1K är MYCKET pengar, i synnerhet med den svenska växelkursen. :(

    Sweetspots verkar vara longhaul flyg med andra carriers som nu ger PQP. Det är vidare värt att notera att man delar flygsträckan med 5 för preferred partners och delar flygsträckan med 6 för övriga partners. SAS ingår i gruppen övriga partners

    På FlyerTalk spekuleras det i om (när) Delta och American också kommer lansera detta som något positivt och innovativt som gagnar alla kunder... Som en slump kommer de två bolagen nog komma fram till samma belopp. På FlyerTalk spekuleras också i att det här med ett antal segment också kommer försvinna inom något år de det enbart gynnar ett beteende att boka en resa med många korta segment - vilket troligtvis inte gynnar Uniteds bottom line.

    Likaså kan man fundera på när andra bolag utanför USA kommer följa efter, i synnerhet de som redan infört revenuebaserade program.

    Höjer American gränsen för Emerald till 24000USD är det nog tack och hej leverpastej. :(
     
    Sir Lemon och Berglund gillar detta.
  2. LSH

    LSH Medlem

    Ort:
    Kalmar
    Land:
    Sverige Sverige
    Men sträcka är ju inte längre en parameter för status. Vad är det man reducerar? Intjänade poäng?
     
  3. Berglund

    Berglund Medlem

    Ort:
    ARN
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag gillar att du ändå inte helt drar ned rullgardinen utan nöjer dig med ett ”nog” - alltså inte helt säkert att du droppar det! Bravo!!!
     
    Brandforce och Sir Lemon gillar detta.
  4. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Det kostar att ligga på topp - men fullt sååå mycket får det inte kosta ;)

    Otydligt av mig. För flygningar som inte utförs av United vet de inte om vad priset är och i de fallen räknar man ut PQP genom att dela flygsträckan med en faktor 5 eller 6. 5000miles/5 = 1000PQP oavsett biljettens riktiga pris. Är själv inte medlem i MilagePlus så jag har inte full koll på alla detaljer, men så gör American idag. Dock med betydligt sämre faktor än 5 när det kommer till billiga ekonomiklassbiljetter.
     
    LSH gillar detta.
  5. Tonton

    Tonton Medlem

    Jag tyckte att denna artikel på ämnet var ganska bra! United makes big changes to how we earn elite status

    Att flyga med vissa partners kan alltså visa sig vara bättre än att flyga med United själva... Undra var jag har sett ett liknande mönster tidigare :rolleyes:
     
    danielhog och imartin gillar detta.
  6. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Så är det ju hos American idag (och anledningen till att jag behåller Executive Platinum / Emerald ännu ett år).
     
  7. Det är rätt stor inflation på United. Det är komplexiteten i detta som är så synd. Jag är rätt ensam om att tycka revenue är rätt, men det måste vara enkelt. Det är inte så idag med United. $24k från Sverige är 10 USA resor per år. Känns lämpligt för 1K.
     
  8. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tycker absolut revenue har sina fördelar (även om jag som numer enbart privatresenär ser betydligt färre fördelar med det upplägget). $24k för mig som privatresenär är dock i högsta laget. $18k+54 flighter är också i högsta laget men kanske inte omöjligt.

    P.S: Nu vet jag inte exakt vilka förmåner 1K ger men om man tittar på högsta nivån inom oneworld är det ju första klass loungerna som drar mest och fyra uppgraderingar per år hos American. Fria uppgraderingar inrikes i USA är ju knepigt med tanke på att det knappt finns några osålda platser i Domestic First nu för tiden (och vi reser oftast där på betalda biljetter)
     
  9. Canadien

    Canadien Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    En fördel är ju att de 54 segmenten räknas även på partners. Detta är väl nytt?
    Men reser man mest med partners så är ju 1k ändå bara *Gold och det går ju att få på många andra sätt.
     
  10. AABack2ARN

    AABack2ARN Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Om jag uppfattat saken rätt är den positiva nyheten att alla flyg med partners räknas vilket verkar vara en nyhet för UA, medan American Airlines haft så sedan starten.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×