Senaste nytt

United incheckade väskor med EBS ?

På flyg till och från USA gäller inte Most Significnt Carrier utan det är Första bolagets regler som gäller för hela resan.
"Första bolagets regler som gäller för hela resan" gäller INTE enligt SAS.

Har jag fått svar från SAS och de hävdar fortfarande att jag skall betala 100USD för min andra väska med United. Med andra ord är SAS 'silverförmån' helt meningslös för mig i alla fall. När jag reser inom Sverige behöver jag bara carry-on. När jag reser långt (och behöver byta) har jag ibland nytta av en andra väska.

Vad som även stör mig är att man inte lita på vad SAS kundtjänst säger.... Usch vad dom är tråkiga på SAS.
 

Brandten

Medlem
På flyg till och från USA gäller inte Most Significnt Carrier utan det är Första bolagets regler som gäller för hela resan.
Intressant. ..hur blir det om man t.ex flyger SK på sträckan OSL-EWR och UA på EWR-LAS. Då borde det vara SAS bagageregler som gäller. På hemvägen är det VX på LAS-SFO där det inte ingår bagage, då är det första bolaget för hemresan men SK är ju fortfarande första bolaget i bokningen/på hela resan.
 

palmen

Moderator
Intressant. ..hur blir det om man t.ex flyger SK på sträckan OSL-EWR och UA på EWR-LAS. Då borde det vara SAS bagageregler som gäller. På hemvägen är det VX på LAS-SFO där det inte ingår bagage, då är det första bolaget för hemresan men SK är ju fortfarande första bolaget i bokningen/på hela resan.
På utresan är det SAS bagageregler som gäller om allt är på samma bokning. På hemresan däremot är det Virgin Americas bagageregler som gäller. Jag åkte på den niten just på sträckan LAS-SFO som var första flighten på hemresan till ARN. Dock ingår 1 bagage på Virgin America i det läget när det är del av en resa med SAS så man behöver inte betala för 1 incheckat bagage.
Om man tittar på sin eticket så står det hur mycket bagage som ingår i biljetten, och det brukar stå 1PC eller liknande om man flyger i economy
 

AABack2ARN

Medlem
Ingår verkligen baggage med Virgin America: Fly With Us | Virgin America

virg.png


Jag tror du fick baggage på grund av att biljetten hade baggage enligt SAS regler. Så har skriver SAS på sin sida för resebyråer:

sas.png


Intressant är dock att SAS inte har den texten på sin hemsida (längre)...

Sedan skall man också komma ihåg att statuskort INTE medför att baggageregeln ändras utan att flygbolaget bjuder på avgiften för det baggage som man checkar in utöver frivikten vid incheckningstillfället. Virgin America eller United eller American har inte för avsikt att bjuda på avgiften för någon som är SAS Silver om man checkar in med dem. Baggagevikten är fortfarande 1PC eller vad den nu kan vara (beroende på biljett).
 

palmen

Moderator
Ingår verkligen baggage med Virgin America: Fly With Us | Virgin America

Visa bifogad bild 44846

Jag tror du fick baggage på grund av att biljetten hade baggage enligt SAS regler. Så har skriver SAS på sin sida för resebyråer:

Visa bifogad bild 44847

Intressant är dock att SAS inte har den texten på sin hemsida (längre)...

Sedan skall man också komma ihåg att statuskort INTE medför att baggageregeln ändras utan att flygbolaget bjuder på avgiften för det baggage som man checkar in utöver frivikten vid incheckningstillfället. Virgin America eller United eller American har inte för avsikt att bjuda på avgiften för någon som är SAS Silver om man checkar in med dem. Baggagevikten är fortfarande 1PC eller vad den nu kan vara (beroende på biljett).
Om du bara bokar en resa med Virgin America så ingår inget bagage i den billiga economy-biljetten.
Men när det är ett VX-flyg inblandat i en större bokning som är interkontinental så ingick det i alla fall 1 bagage för mig, stod klart och tydligt på dne e-ticket jag fått.
 

Claes L

Medlem
Om du bara bokar en resa med Virgin America så ingår inget bagage i den billiga economy-biljetten.
Men när det är ett VX-flyg inblandat i en större bokning som är interkontinental så ingick det i alla fall 1 bagage för mig, stod klart och tydligt på dne e-ticket jag fått.
Det är samma med United om din inrikes är på samma biljett om en intercontinental flygning
 

palmen

Moderator
Det är samma med United om din inrikes är på samma biljett om en intercontinental flygning
Antar att alla connection flights till en interkontinental flygning ger 1 gratis väska (förutsatt att 1 väska ingår på interkontinental) oavsett vilket bolag det är när allt är på samma bokning.
 

AABack2ARN

Medlem
Antar att alla connection flights till en interkontinental flygning ger 1 gratis väska (förutsatt att 1 väska ingår på interkontinental) oavsett vilket bolag det är när allt är på samma bokning.

Det är ju just det som är iden bakom baggagereglerna ;) Även om jag antar att det kan finnas undantag i händelse av att man lyckas få till två bolag som saknar interline-avtal på samma biljett.

Det är bagageregeln för biljetten som styr. Om den skulle säga 0 väskor så är det 0 väskor på alla flyg eller 2 eller 3 eller vad nu regeln säger. Detta oavsett om United har andra regler eller Virgin America.

Det som då styr är huruvida det är "Most Significant Carrier" eller "First Marketing Carrier" som styr vilket oftast ger samma resultat men inte alltid.

Oavsett vilket ger inte status i ett bonusprogram extra baggage i regeln utan gör däremot så att flygbolagen (i vissa fall) bjuder dig på avgiften.
 
Efter att följt tråden jag skapade tror jag att SAS kundtjänst skulle behöva läsa vad som skrivits. När jag frågade SAS kundtjänst var svaret två väskor.... Jag borde läst budord nummer nr. 3 ....
 
Toppen