United Airlines / Air Canada, Los Angeles-Hawaii, Business/First

Diskussion i 'Star Alliance' startad av beatonthebrat, 26 Mars 2018.

  1. beatonthebrat

    beatonthebrat Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Halloj,

    Försöker planera en resa till Maui/Honolulu. Har köpt ARN-LAX-ARN med SK939/940. Har en 2-4-1 voucher liggandes och ca 100 000 eurobonus poäng. Då har jag kikat lite på om jag ska boka resan från fastlandet till Hawaii med poäng. Tanken är att åka sträckan över stilla havet i widebody Business/First annars spar jag poängen till något annat roligt. Kan tänka mig att åka till SFO(+andra flygplatser på västkusten, YVR/YVC. Enligt SAS sida så vill dom ha följande Nordamerika-Hawaii 75 000P för Business och 100 000P för First med Star Alliance. Vad jag förstår så är det bara UA+AC från Star Alliance som kör den rutten för tillfället.

    Kan någon förklara skillnaden mellan Business och First på UA domestic flight. Vad jag hört och läst så har dom slutat med first på dessa flygningar. Samtidigt som deras business kallas "first". Har jag något rätt här eller är jag ute och cyklar? Jag tar gärna emot folks erfarenheter av UA domestic Business/First på B757-300 och B777-200.

    Vad jag förstår så kör AC rutten YVR/YVC-HNL med B767-300. Hiss eller diss? Vad brukar skatterna ligga på för dessa bolag? Är något bättre än det andra?

    //BoB
     
    Mattias Holmén och Gus gillar detta.
  2. mha321

    mha321 Medlem

    Ingen riktig first på dem, så det är ingen som helst anledning att betala för first (om du inte kan övertala dem till att låta dig byta u Tokyo eller så).

    Är det Air Canada eller Air Canada rouge? Rouge är inte riktigt på samma nivå som mainline.
     
  3. beatonthebrat

    beatonthebrat Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det är vad jag uppfattat också, så om jag ringer Tallinn så äre business man ska fråga efter?

    Gissar att det är Rouge så antar att det inte håller samma standard...
     
  4. mha321

    mha321 Medlem

    Japp du frågar efter business. Det mappar mot domestic first.

    Air Canada har 767 i både rouge och mainline. Mainline är lite gamla och slitna men jag gillar definitivt den kabinen. Om det är mainline skulle jag definitivt välja dem framför United.
     
    beatonthebrat gillar detta.
  5. United flyger en mix av "single- and dual-aisle" flygplan till Hawaii. Jag skulle leta efter rutter som flygs av:
    B757-200, -200ER
    B767-300ER
    B767-400ER
    B777-200 - men här måste du titta på seat map:
    Boeing 777-200 (777) | United Airlines
    Jag föredrar Version 2 som är f.d. Continental

    Jag skulle undvika B737-800 och B757-300 om du har möjlighet. Dessa har samma konfig som inrikes. Jag har åkt American några gånger med A321 (A32B på American) och äldre B757 med inrikes First. Det funkar på dagsresor, men självklart är den internationella konfigurationen bättre.

    Jag vet inte om jag skulle åka upp till Vancouver för att flyga Air Canada Rouge. Då hade jag hellre köpt en resa från LAX.
     
    Brandten gillar detta.
  6. beatonthebrat

    beatonthebrat Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jo B777-200 låter intressant! Jag visste faktiskt inte det om B757-300, tack då slapp man den överraskningen.

    Då lutar det åt att B777-200. Skiljer det sig mycket mellan vilken version?
     
  7. Se länken ovan. Där har du info
     
  8. Daniel Larsson

    Daniel Larsson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag har bokat First med United till Puerto Rico ,efter har kommit med här så är min känsla att jag kommer bli besviken på den tjänsten,så har du chansen så ta något annat
     
  9. beatonthebrat

    beatonthebrat Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Vad jag förstår så kan det variera mycket kring flygplansmodell. Vilket flygplan var det?
     
  10. Om du lägger tryck på ordet FIRST och tänker Lufthansa, Swiss, Air France, Singapore, eller ANA First på långsträckor kommer du bli jättebesviken. Inser du däremot vad detta är: nämligen en inrikes eller regional premiumprodukt och jämför detta med Lufthansa, Swiss, Austrian, British Airways, eller Air France inrikes eller inom Europa kommer du väldigt positivt överraskat. Jag flyger ca 20-25 segment per år inom Nordamerika med United, American och Air Canada i deras premiumkabin. Ungefär samma med Lufthansa, Swiss, Austrian och British Airways inom Europa i samma "kabin". Föredrar de Nordamerikanska bolag alla dagar i veckan.

    LAX-HNL är 2.556 miles, flygs av t.ex. United
    OSL-LPA är 2.551 miles, flygs av t.ex. SAS
    EWR-SJU är 1.608 miles, flygs av t.ex. United
    LGW-RAK är 1.407 miles, flygs av t.ex. British Airways
    Vem erbjuder den bästa premiumupplevelsen på jämförbara sträckor tror du?

    Jan Carlzon (f.d. SAS VD) dödade First inom Europa på 80-talet vid introduktionen av EuroClass ;) Finns tyvärr massor av fel förväntningar gällande United på grund av ordet FIRST.
     
    Gus, danielhog, Daniel Larsson och 1 annan gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×