Senaste nytt

Underskatta inte betalningsviljan för direktflyg

chazzie

Medlem
Jag tror en del av "rädslan" att byta flyg är just det att man inte har 100 koll på hur det fungerar. Måste man ta bagaget? Checka in igen? Passkontroll? osv.

Jag har dock släkt och vänners förtroende att navigera mellanlandningarna så det går nog att få till mellanlandningar.

Personligen tar jag hellre två mellanlandningar med kort layover än en med lång (numer mest för att få några extrapoäng), men det skadar inte om man hinner med lite loungehäng :D
 

Kimmen00

Medlem
Visst kan direktflyg vara skönt med ungar.. Framför allt om de små. Men våra är 3 och 6 o har flugit sen födseln. De älskar flygplatser, kollar in flygplan och vill alltid till 'loouunchen' som är som ett paradis för dem där de vet att de kan käka chips o godis, så just vår familj har inga problem med byten. Ganska skönt dessutom att sträcka på benen på en layover.

Dessutom kan man få business för en vettig summa med 1-2 mellanlandningar slår det direktflyg som ibland endast är marginellt (några 1000) billigare i economy. Det är ljusårs skillnad att flyga med barnen i C kontra grisklass..
 

flonken

Medlem
Frågan är vilken ålder det är på barnen. Jag var beredd på att hosta upp en hel del tusenlappar extra för att åka direkt när vi hade två barn på 1,5 respektive 3 år. Nu när barnen är betydligt äldre är det en annan fråga.
Min syster ska resa sin tredje långresa snart med sina två barn (nu 3 och 5 år). Hon väljer hellre en mellanlandning så det inte blir många timmar sittandes på samma ställe. Uttråkade barn som måste sitta still brukar inte gå så bra.
 

NyfikenGrau

Medlem
Har full förståelse för folk som betalar mer för direktflyg, i synnerhet om man inte har status eller flexibelt schema. Byte är jättekul om man inte har tidspress och kan sitta 4 timmar i en lounge med drinkar och tilltugg, annars är det bara en inbjudan till problem, ffa risk för missat bagage och missade plan och därmed kraftiga förseningar, krångel med eventuella bussgater, transfer-security osv.

Vet inte exakt var smärtgränsen skulle gå, men om jag var i situationen "småbarnsförälder med exakt 2 veckors semester" skulle jag lätt betala 20-30 % mer för att slippa byten.
 

Canadien

Medlem
Efter att ha blivit strandad 20h på ORD i vintras skulle jag helt klart ha satsat på direktflyg till Florida istället, nu var det utan barn denna gången som tur var.
 

Dr. Miles

Expert
Sedan finns det också språkbarriär hos andra folkslag.
Skandinaver kan generellt prata bra engelska så det är inte så stort problem men hos folk som japaner, koreaner, kineser osv är andel av de som kan andra språk förhållandevis väldigt liten.
Då är direktflyg mycket attraktivare än resa med byte i någon annat land.
 

Jones

Medlem
Gillar direktflyg och är definitivt beredd att betala extra för det. När jag åker i jobbet skulle jag aldrig ta en mellanlandning om jag kan undvika det - att vara hemifrån minimal tid är viktigt och tight agenda på plats kräver att man minimerar risk för förseningar. Skillnaden mellan mellanlandning och direkt kanske bara är ca 3h men den tiden kan betyda att man kan lämna/hämta på förskolan en extra gång och avlasta den som måste sköta ruljansen på hemmaplan.
Eftersom jag blivit bekväm och vill ha business class även privat så får jag dock finna mig i ett byte - blir lite för dyrt annars. Väljer bort två mellanlandningar. Tycker det går hyggligt att göra ett byte med barn (har en fyraåring). Det är som några redan nämnt ganska skönt att gå av planet en stund och gå till loungen. Viktigt dock med barn att inte ha långa byten och helst inte mitt i natten. Det var inte bara kul sist vi flög med ett byte runt midnatt i Doha. Dock innebar det att när vi hade väl boardat nästa plan så sov sonen från push-back till vi rullade in till gaten och vaknade utvilad. Han gick på förskolan samma dag och klarade tidsomställningen tillbaka till svensk tid briljant.
 
Last edited:

RickardG

Medlem
Min syster ska resa sin tredje långresa snart med sina två barn (nu 3 och 5 år). Hon väljer hellre en mellanlandning så det inte blir många timmar sittandes på samma ställe. Uttråkade barn som måste sitta still brukar inte gå så bra.
Absolut, det är en aspekt på det hela. Min erfarenhet däremot är att barnen i yngre ålder härjar i några timmar och sedan somnar, och att resten av resan då går smidigt. Att då väcka dem för byte brukar innebära att nästa flight blir ännu värre. Det beror nog mycket på vilka barn vi talar om, vilken ålder, vilken tid på dygnet och hur lång flygtid. Många parametrar som påverkar!
 
Toppen