Senaste nytt

Underhållande bilder relaterat till resande

Ystad

Medlem
Pratade med en kvinna i New York och hon berättade att hon och hennes man gjort en specialresa då de åkt till Sverige och hämtat hem en ny Volvo. Dels var bilen bra mycket billigare än om de köpt den i USA och sedan fick de även en helt gratis resa till Sverige och kunde göra en rundresa i Europa i princips helt gratis. Det ingick i bilköpet.
Ja, ja ... ännu ett exempel på "lågprislandet" Sverige. Förr i tiden åkte svenskar utomlands för att handla billiga bilar och annat (jag har själv bl a handlat ett nytt större släp i Tyskland - 30-40% billigare där än i Sverige). Nu för tiden kommer norrmän hit för att köpa godis, danskar för att äta gott o billigt, kineser för att besöka det billiga och "exotiska" Sverige o s v.
Ursäkta - nu blev det mycket OT. Men jag kan inte låta bli att irritera mig på den ständigt fallande svenska valutan.
 

GOTBound

Medlem
Ja, ja ... ännu ett exempel på "lågprislandet" Sverige. Förr i tiden åkte svenskar utomlands för att handla billiga bilar och annat (jag har själv bl a handlat ett nytt större släp i Tyskland - 30-40% billigare där än i Sverige). Nu för tiden kommer norrmän hit för att köpa godis, danskar för att äta gott o billigt, kineser för att besöka det billiga och "exotiska" Sverige o s v.
Ursäkta - nu blev det mycket OT. Men jag kan inte låta bli att irritera mig på den ständigt fallande svenska valutan.

OT, de tyska konkurrenterna erbjuder liknande upplägg, resa i ekonomi till Europa, två nätter på hotell med möjlighet att köpa till fler, förslag på rutt att köra inom landet och Europa. För Volvo Cars del så lämnar man sin bil i Torslanda eller hamnen i Zeebrugge (eller om det är Ghent) så skeppas den "hem" till kunden i USA. Det ingår även besök i fabriken och i Volvo Cars fall en köttbulle-lunch.
EDIT: Det ingår även besök av SK loungen på EWR på utvägen.

En vän till familj arbetade under en period i Schweiz och de kunde köpa sin Volvo med ett liknande upplägg kallat Diplomat and Expats. Detta program ger mer rabatt än USA erbjudandet om jag minns rätt. USA programmet är öppet för alla presumtiva Volvo Cars köpare i USA oavsett diplomatisk eller annan expat status, dock ett "begränsat" antal platser.

Både programmen har funnits väldigt, väldigt länge.

Sorry för OT!

EK
 

Delayed

Medlem
gelehallon.jpg
 

Ystad

Medlem
Måste väl snart hämta sprit från Systembolaget i stället för Baltikum. ;)
Nu blir det mer OT - ursäkta...
Traditionellt har det ju varit så att
- norrmän har åkt till Sverige och handlat sprit
- svenskar har åkt till Danmark och handlat sprit
- danskar har åkt till Tyskland och handlat sprit
- och tyskar har åkt till Polen och handlat sprit (liksom jag själv som ofta handlat sprit i Polen - finns välsorterade spritaffärer där)
Vi får se hur den fallande svenska kronan förändrar dessa resandeströmmar i framtiden - som du säger, i framtiden kanske många åker till Sverige för den billiga spriten:(
 

Ricci

Medlem
Nu blir det mer OT - ursäkta...
Traditionellt har det ju varit så att
- norrmän har åkt till Sverige och handlat sprit
- svenskar har åkt till Danmark och handlat sprit
- danskar har åkt till Tyskland och handlat sprit
- och tyskar har åkt till Polen och handlat sprit (liksom jag själv som ofta handlat sprit i Polen - finns välsorterade spritaffärer där)
Vi får se hur den fallande svenska kronan förändrar dessa resandeströmmar i framtiden - som du säger, i framtiden kanske många åker till Sverige för den billiga spriten:(
Om det nu finns "Big Mac - index" så kanske det snart kommer "Absolut - index";)
 

Flying Finn

Medlem
Traditionellt har det ju varit så att
- norrmän har åkt till Sverige och handlat sprit
Eller så lik folk i Finnmark: hämtar från Alko i Finland. Nuorgam och Karigasniemi skulle inte ha sprithandel utan norrmännen.

Och så att det inte är off-topic, så bifogar jag även en bild från Nuorgam i Utsjoki kommun - Finlands nordligaste by. Ligger 1-2 km från gränsen i Polmak, Tana kommun. Den enda butiken i Finland, var jag har blivit betjänad på norska och fick bara stumhet under resten av processen, när jag inte svarade på norska. :D Och den enda med endast norsk skyltning utanför. Nordligaste spritmonopolen (Alko) ligger i Nuorgam i samband med mataffären.

Nuorgam.jpg


Dock bilden fyller kanske inte kravet underhållande? :) Men i så fall kanske vi lägger till några renar på en öde flygplats:

ENF.jpg


Enontekis flygplats (ENF) är kanske den mest udda i Finland av alla som Finavia opererar. Det finns endast enstaka charterflyg numera under vintersäsongen. Finnair trafikerar inte till ENF längre, utan slutade med flygen efter den korta säsongen i mars-april 2018. Norra har skött om trafiken med ATR-72.

Apropå: flygplatsbilden kunde beskrivas även som ankuten till min avatar på BC.se. Snowbird Airlines (snowbird = fjällripa) skulle börja under 2014 flyga bl.a. ENF-LGW och HEL-AGP som en finsk konkurrent till Finnair, men verksamheten startade aldrig. Det är det senaste försöket att komma in på marknade som finsk konkurrent till Finnair, efter att Air Finland gick under 2012. Hedrar med min avatar det att någon vågar sig starta nytt inom branschen, fast utgångspunkten är ju att marknaden är tuff. :)
 
Last edited:
Toppen