Underhållande bilder

Diskussion i 'Övrigt' startad av TorbjornMieden, 21 Oktober 2011.

1. Ystad

Ystad Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, ja ... ännu ett exempel på "lågprislandet" Sverige. Förr i tiden åkte svenskar utomlands för att handla billiga bilar och annat (jag har själv bl a handlat ett nytt större släp i Tyskland - 30-40% billigare där än i Sverige). Nu för tiden kommer norrmän hit för att köpa godis, danskar för att äta gott o billigt, kineser för att besöka det billiga och "exotiska" Sverige o s v.
    Ursäkta - nu blev det mycket OT. Men jag kan inte låta bli att irritera mig på den ständigt fallande svenska valutan.

Dreamliner gillar detta.
  2. GOTBound

GOTBound Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    OT, de tyska konkurrenterna erbjuder liknande upplägg, resa i ekonomi till Europa, två nätter på hotell med möjlighet att köpa till fler, förslag på rutt att köra inom landet och Europa. För Volvo Cars del så lämnar man sin bil i Torslanda eller hamnen i Zeebrugge (eller om det är Ghent) så skeppas den "hem" till kunden i USA. Det ingår även besök i fabriken och i Volvo Cars fall en köttbulle-lunch.
    EDIT: Det ingår även besök av SK loungen på EWR på utvägen.

En vän till familj arbetade under en period i Schweiz och de kunde köpa sin Volvo med ett liknande upplägg kallat Diplomat and Expats. Detta program ger mer rabatt än USA erbjudandet om jag minns rätt. USA programmet är öppet för alla presumtiva Volvo Cars köpare i USA oavsett diplomatisk eller annan expat status, dock ett "begränsat" antal platser.

Både programmen har funnits väldigt, väldigt länge.

Sorry för OT!

EK

3. Ystad

Ystad Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Där ser man - det hade jag ingen aning om.
    Men det förändrar inte det faktum att exporten av begagnade bilar från Sverige ökar p g a fallande valuta, se t ex denna artikel.
    Nu slutar jag "förstöra" denna tråd med OT inläggo_O

GOTBound gillar detta.
  4. Delayed

Delayed Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  5. Delayed

Delayed Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  6. coclol

coclol Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    CIMG2631.jpg

Lätt en av de svåraste kriterierna för att få en bra parkeringsplats.
    Tagen på Berkeley University.

Nemo, Kevinator, Lounge Lizard och 7 andra gillar detta.
  7. Flying Finn

Flying Finn Medlem

Land:
    Finland Finland
    Måste väl snart hämta sprit från Systembolaget i stället för Baltikum. ;)

8. Ystad

Ystad Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu blir det mer OT - ursäkta...
    Traditionellt har det ju varit så att
    - norrmän har åkt till Sverige och handlat sprit
    - svenskar har åkt till Danmark och handlat sprit
    - danskar har åkt till Tyskland och handlat sprit
    - och tyskar har åkt till Polen och handlat sprit (liksom jag själv som ofta handlat sprit i Polen - finns välsorterade spritaffärer där)
    Vi får se hur den fallande svenska kronan förändrar dessa resandeströmmar i framtiden - som du säger, i framtiden kanske många åker till Sverige för den billiga spriten:(

Flying Finn och Ricci gillar detta.
  9. Ricci

Ricci Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Om det nu finns "Big Mac - index" så kanske det snart kommer "Absolut - index";)

Flying Finn och Ystad gillar detta.
  10. Flying Finn

Flying Finn Medlem

Land:
    Finland Finland
    Eller så lik folk i Finnmark: hämtar från Alko i Finland. Nuorgam och Karigasniemi skulle inte ha sprithandel utan norrmännen.

Och så att det inte är off-topic, så bifogar jag även en bild från Nuorgam i Utsjoki kommun - Finlands nordligaste by. Ligger 1-2 km från gränsen i Polmak, Tana kommun. Den enda butiken i Finland, var jag har blivit betjänad på norska och fick bara stumhet under resten av processen, när jag inte svarade på norska. :D Och den enda med endast norsk skyltning utanför. Nordligaste spritmonopolen (Alko) ligger i Nuorgam i samband med mataffären.

Nuorgam.jpg

Dock bilden fyller kanske inte kravet underhållande? :) Men i så fall kanske vi lägger till några renar på en öde flygplats:

ENF.jpg

Enontekis flygplats (ENF) är kanske den mest udda i Finland av alla som Finavia opererar. Det finns endast enstaka charterflyg numera under vintersäsongen. Finnair trafikerar inte till ENF längre, utan slutade med flygen efter den korta säsongen i mars-april 2018. Norra har skött om trafiken med ATR-72.

Apropå: flygplatsbilden kunde beskrivas även som ankuten till min avatar på BC.se. Snowbird Airlines (snowbird = fjällripa) skulle börja under 2014 flyga bl.a. ENF-LGW och HEL-AGP som en finsk konkurrent till Finnair, men verksamheten startade aldrig. Det är det senaste försöket att komma in på marknade som finsk konkurrent till Finnair, efter att Air Finland gick under 2012. Hedrar med min avatar det att någon vågar sig starta nytt inom branschen, fast utgångspunkten är ju att marknaden är tuff. :)

Last edited: 3 Juni 2019
    henrik l, Nemo, Lounge Lizard och 2 andra gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!