Senaste nytt

Ukraine International flight PS752 har kraschat efter start från Teheran

Status
Stängd för vidare inlägg.

bnr

Medlem
Är det inte så att Iran är skyldiga enligt ICAO att informera sverige? Det byter väl inte att Iran specifikt frågat efter Sveriges kompetensen utan att man helt enkelt bara följer ett internationellt regelverk? Detta är alltså en fråga då jag inte har expertis på området. Men om det handlar om regelverk så kan ju artikeln och påståendet tolkas som att Iran specifikt önskat Sveriges hjälp som en experter på området.
Har sett flera hänvisningar till Chicagokonventionen, men tror du blandar ihop resten av innehållet i artikeln där hänvisningar görs till "experter" inom området med frågan om att Sverige bjudits in och att SHK utsett en expert.

Kolla detta inlägg där jag förtydligat vad jag svarat på. Inte hela artikeln har att göra med frågan som ställdes här på BC och som besvarades.

Ukraine International flight PS752 har kraschat efter start från Teheran | Sida 7 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

ulagun

Medlem
Helt OT angående detta med experter.
SIDA hade en cynisk definition på expert för många år sedan.
" An ordinary man a long way from home"
 
D

Deleted member 30163

Guest
men tror du blandar ihop resten av innehållet i artikeln där hänvisningar görs till "experter" inom området med frågan om att Sverige bjudits in och att SHK utsett en expert.
Mitt resonemang utgår inte från vad SvD försöker skriva eller vad som står i kommentaren på SHKs hemsida (som jag såklart läst) utan vilken roll Sverige legat har. Jag kan inte tolka det utifrån vad som står i SvDs artikel, eller på BC.

Har sett flera hänvisningar till Chicagokonventionen
Tror jag är ansvarig för närmare 100% av dessa.
 

Alf

Medlem
Det är reglerat i ICAO Annex 13 att det land som har många skadade eller döda i haveriet kan utse en expert som kan följa haveriutredningen. Det är således Sverige som utnyttjat sin rätt att få medverka vid utredningen.

8F064CEF-2306-4620-8E9A-5EAC62BC2A02.jpeg


Utdrag ur ICAO Annex 13
7B656261-7787-4D61-92C5-7BDA2C14C389.jpeg
 
Last edited:
D

Deleted member 30163

Guest
Det är reglerat i ICAO Annex 13 att det land som har många skadade eller döda i haveriet kan utse en expert som kan följa haveriutredningen. Det är således Sverige som utnyttjat sin rätt att få medverka vid utredningen.
Tack, jag försökte hitta Annex 13 men min google-fu misslyckades.

Då kvarstår alltså mitt tidigare resonemang att Iran inte alls på något sätt önskat att få expert-hjälp från Sverige, utan att man bara följer internationell praxis och "lag"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen