Senaste nytt

Ukraine International flight PS752 har kraschat efter start från Teheran

Status
Stängd för vidare inlägg.

mtlmr

Medlem
Gissningsvis så. Rimligt med tanke på att vi har en ganska stor iransk/-ättad befolkning i Sverige.

Det var i vilket fall min tanke när jag hörde om kraschen. "Måste ha funnits en del svenskar ombord", och även när första siffran kom "Undrar om man kan ha dubbelt medborgarskap svenskt/iranskt" och om dessa är medräknade.

Säkert svårt att få fram en exakt siffra nu. Tidigare var det 10, nu 17. Kan ju vara så att en del av tex de iranier som befann sig ombord även hade svenskt medborgarskap, och således är svenskar.
 

Homer

Medlem
Gissningsvis så. Rimligt med tanke på att vi har en ganska stor iransk/-ättad befolkning i Sverige.

Det var i vilket fall min tanke när jag hörde om kraschen. "Måste ha funnits en del svenskar ombord", och även när första siffran kom "Undrar om man kan ha dubbelt medborgarskap svenskt/iranskt" och om dessa är medräknade.


Säkert svårt att få fram en exakt siffra nu. Tidigare var det 10, nu 17. Kan ju vara så att en del av tex de iranier som befann sig ombord även hade svenskt medborgarskap, och således är svenskar.

Nationalitet beror nog på vart informationen kommer ifrån

https://www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-för-svenska-medborgare/iran/reseinformation/ambassadens-reseinformation/lokala-lagar-och-sedvänjor/
Dubbelt medborgarskap erkänns inte av Iran. Resenärer med dubbelt medborgarskap – det vill säga iranskt och svenskt – bör vara medvetna om att Iran inte erkänner dubbelt medborgarskap, vilket innebär att det svenska medborgarskapet inte har något legalt värde i landet.

Observera att svensk-iranska medborgare enligt iransk lag måste resa in i och ut ur Iran på iransk passhandling.
 

Flying Finn

Medlem
Utan att spekulera i saken, så vill jag plocka fram att det är inte i Irans intresse i dagsläget att skjuta ner ett passagerarflygplan - speciellt när största nationalitetsgruppen var iranier. Behöver inte påminna er om vad som skedde när sådant gjordes i östra Ukraina. Dessutom så har de fullt intresse för en utredning som håller dagsljus, för i det geopolitiska läget är det i deras intresse att kunna utesluta att någon på marken skulle ha plockat ner planet. Där med rekommenderar jag att avvakta politiska spekulationer, inte endast p.g.a. moderatorns kommentar.

Väntar med intresse vad som skett, eftersom plantypen Boeing 737-800 är ju bra i drift.
 

mha321

Medlem
Normalt sätt lämnas väl inte lådorna över till Boeing. De tas om hand av haverikommission, som möjligen kan begära hjälp från Boeing, men de lämnas definitivt inte över. Efter Ethiopians MAX-krash, t.ex., så skickades de ju till franska BEA (som väl är motsvarigheten till haverikomissionen), inte till Boeing och USA.

Skall det vara en helt objektiv utredning bör den ju inte göras av någondera partern, varken Boeing, flygbolaget eller Irans myndigheter...
 

Homer

Medlem

Varför skulle de göra det?


Normalt sätt lämnas väl inte lådorna över till Boeing. De tas om hand av haverikommission, som möjligen kan begära hjälp från Boeing, men de lämnas definitivt inte över. Efter Ethiopians MAX-krash, t.ex., så skickades de ju till franska BEA (som väl är motsvarigheten till haverikomissionen), inte till Boeing och USA.

Skall det vara en helt objektiv utredning bör den ju inte göras av någondera partern, varken Boeing, flygbolaget eller Irans myndigheter...


Precis
Why France is analyzing Ethiopian jet's black boxes - Business Insider
 

bnr

Medlem
Normalt sätt lämnas väl inte lådorna över till Boeing. De tas om hand av haverikommission, som möjligen kan begära hjälp från Boeing, men de lämnas definitivt inte över. Efter Ethiopians MAX-krash, t.ex., så skickades de ju till franska BEA (som väl är motsvarigheten till haverikomissionen), inte till Boeing och USA.

Skall det vara en helt objektiv utredning bör den ju inte göras av någondera partern, varken Boeing, flygbolaget eller Irans myndigheter...
Tolkade det som data från lådorna, läste fort.
Tillverkarna av olika komponenter brukar väl vara inblandade i utredningar? Även om respektive länders motsvarigheter till haverikommissionen är de som kör utredningen?
 

Alf

Medlem
Normalt sätt lämnas väl inte lådorna över till Boeing. De tas om hand av haverikommission, som möjligen kan begära hjälp från Boeing, men de lämnas definitivt inte över. Efter Ethiopians MAX-krash, t.ex., så skickades de ju till franska BEA (som väl är motsvarigheten till haverikomissionen), inte till Boeing och USA.

Skall det vara en helt objektiv utredning bör den ju inte göras av någondera partern, varken Boeing, flygbolaget eller Irans myndigheter...

Helt rätt det du skriver. BEA ( Bureau d'Enquêtes & d'Analyses) utför detta. Motsvarande myndighet finns i USA som kan göra detta. Det är ju inte objektivt om Boeing eller Airbus skulle göra dessa utredningar. Däremot brukar ju flygplanstillverkaren bli anlitad som expert i detaljfrågor, men det går nog att göra utan att Boeing behöver bli inblandad. Däremot är landet där olyckan inträffade skyldig att svara för haveriutredningen, objektivt eller inte, men det är ju det mest logiska. Vissa undantag finns om man inte själv anser att man klarar av haveriutredningen. Så skedde med haveriutredningen om nerskjutningen av Malaysian MH17, där begärde Ukraina hjälp från Nederländerna med att genomföra och leda utredningen. Anledningen till detta var att de flesta passagerare på MH17 var Nederländska medborgare.
 
Märkligt att SAS ställer in flygning till Beirut (med A320) pga olyckan. En rutt som varken går över Iran eller Irak.

SAS ställer in flyg efter kraschen i Iran
52e760116c21f2ca0412b2ffc0c32d7b.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen