Senaste nytt

"UK Climate change group recommends banning all frequent flyer reward programs"

M.K

Medlem
Exakt. Oerhört stora intäkter från programmen.

Med förbud mot miles på flygningar kan jag tänka mig att status istället kommer upptjänas via extrapoäng. 200 000 intjänat per år ger guld etc. Det behåller också lojaliteten för att återgå lite till mitt norska exempel.

De ska inte underskatta privata företags kreativitet.
 

Jönsson

Medlem
Mig veterligen är inte bonusprogrammen en kostnad utan en ren intäkt. Det är väl den största cash cow de har i dagsläget.
Bonusprogrammen leder så klart till ökade intäkter för att det ger kunden incitament att välja just det bolaget. Men samtidigt investerar ju bolagen en del av de ökade intäkterna i kundvård som lounger etc.
Nu var min post skriven med glimten i ögat men det poängen var ändå, utan närmare analys, att det är troligt att flygandet inte minskar nämnvärt om bonusprogrammen försvinner. Flygpriserna borde därför också sjunka över hela spektrat eftersom bolagen med bonusprogram tappar konkurrensfördel gentemot de utan.
 

palmen

Moderator
Bonusprogrammen leder så klart till ökade intäkter för att det ger kunden incitament att välja just det bolaget. Men samtidigt investerar ju bolagen en del av de ökade intäkterna i kundvård som lounger etc.
Nu var min post skriven med glimten i ögat men det poängen var ändå, utan närmare analys, att det är troligt att flygandet inte minskar nämnvärt om bonusprogrammen försvinner. Flygpriserna borde därför också sjunka över hela spektrat eftersom bolagen med bonusprogram tappar konkurrensfördel gentemot de utan.
Jag tror snarare att priserna skulle gå upp utan bonusprogram, de skulle veta mycket mindre om mig som resenär och därmed inte kunna göra riktade kampanjer eller leverera en tjänst som jag är nöjd med. Vet man inte tillräckligt om sina kunder så kommer man lägga pengar på helt fel saker och det blir dyrare i längden. Finns ju en anledning till att google, facebook mm går bra, de vet så mycket om oss så allt kan skräddarsys för just mina behov och på så sätt tjäna mer pengar. Nu är inte dessa två företag något "bonusprogram" men de sitter på sådan typ av data som alla bonusprogram försöker samla in själva.
 
Toppen