Senaste nytt

"UK Climate change group recommends banning all frequent flyer reward programs"

taxvalp

Medlem
Hur diskuterar man denna tråd i sansad form utan att det blir politik med risk för utvisning?

Vi kan väl göra ett försök:

Snarare än att lägga ner frequent flyer-program handlar det om att mota Olle i grind genom att vara mer lyhörd i marknadsföringen.
Ta som exempel SAS kampanj för några år sedan där man fick upp till 60000 extrapoäng om man flög x antal resor inom en period. Att köra samma kampanj i dag vore varumärkesmässigt självmord. Se även kampanjen i sociala medier för Hurtigruten som har en bild på en glaciär och texten "Vi bjuder på flygresan" där det inte direkt haglar positiva kommentarer.

Rent revenue-baserade bonusnivåer likt flera program i USA skulle kanske vara en fördel ur klimatdebattperspektiv (alltså för debattklimatet - inte klimatet...) - eller vad tror ni?
 

Abbs

Medlem
Hur tråden kommer urarta:
Forumet som helhet tycker det är en rätt dum idé. Detta uppmuntrar residenta foliehattar att uttrycka sina åsikter om klimatförändring á la FOX News. Detta triggar de flesta med en förknippelse av vetenskaplig utbildning och inlägg skrivs. Debatten utartar väldigt snabbt där person istället för sak diskuteras. Man slänger gärna in miljöpartiet eller sossepolitik som argument för sin totala avsaknad av vetenskaplig kompetens. Ens åsikt ska självklart värderas lika mycket som allt annat. Sedan stängs tråden efter flertalet varningar och hätska inlägg.
 

chazzie

Medlem
Jag tror @Abbs har gjort en ganska korrekt analys av vad som kommer att hända redan :)

Utan att uttrycka egna åsikter så kan jag väl bara säga att det inte direkt är oväntat att detta förslag/krav kommer? Dock krasst innebär det att andra typer av lojalitetsprogram förmodligen också kommer att hamna under luppen, inte bara för transportmedel. Jag tror frågan kommer att diskuteras i media inom en överskådlig framtid och vart det landar (no pun intended) återstår väl att se.
 

Canadien

Medlem
Hur gjorde SAS i Norge under den tiden det var förbjudet där? Detta är ju en viktig del i flygbolagens affärsstrategi, där man vill knyta upp kunder med "löften" om framtida utdelningar.
Ett sätt ifall bonusprogram blir olagliga är ju att ge sig in på kreditkortsmarknaden, och ge rabatter/status via spend på egna bolaget via ett kort.
 

ocr123

Medlem
Att förbjuda lojalitetsprogram är väl att ta i. I så fall kanske man borde titta på möjligheterna att ta bort/minska fördelar med att flyga "onödiga omvägar" men netto behålla samma utbetalning av bonuspoäng.
 

Abbs

Medlem
Att förbjuda lojalitetsprogram är väl att ta i. I så fall kanske man borde titta på möjligheterna att ta bort/minska fördelar med att flyga "onödiga omvägar" men netto behålla samma utbetalning av bonuspoäng.
Detta är helt rätt att gå. Jag vill ha möjligheten att betala ARN-OSL-CPH-LHR pris för ARN-LHR och få poäng som för den långa rutten.
 
Toppen