Senaste nytt

Udda bagage

pohu

Medlem
Risken är att du inte ens får checka in däcken. De skulle kunna anses vara tryckbehållare och flygbolag är rätt kinkiga med sådana...

Hmm, det vore ett problem. Borde inte samma problem vara med cyklar? I värsta fall får de åka tillbaka med tjejen som skjutsar mig till Arlanda.
 

agehall

Medlem
Jag vet inte. Jag bara målar upp värsta tänkbara scenario så att du kan planera för det.

Jag hade inte ens försökt checka in däcken personligen utan hade skeppat dem med bussgods direkt.
 

FF#1

Medlem
Man tar bort ventilen på däcken så blir de garanterat trycklösa
Packa i en säck så borde det gå bra.

Be om två barnvagns säckar.... :)
 
Borde väl gå att bara tömma dem på luft?
Fälgarna hade jag sett till att skydda med wellpapp eller kraftig kartong. Själva däcken är inte lika känsliga.
Bagagetaggen är det ju klister på, så den kan de sätta varsomhelst.
 

pohu

Medlem
Jag vet inte. Jag bara målar upp värsta tänkbara scenario så att du kan planera för det.

Jag hade inte ens försökt checka in däcken personligen utan hade skeppat dem med bussgods direkt.

Jo precis, så borde jag nog resonera. Vet du om man kan föranmäla genom kundtjänst för att garantera att de kommer med?

Man tar bort ventilen på däcken så blir de garanterat trycklösa
Packa i en säck så borde det gå bra.

Be om två barnvagns säckar.... :)

Får man säckarna på flygplatsen? Vet du var på flygplatsen isåfall?

Borde väl gå att bara tömma dem på luft?
Fälgarna hade jag sett till att skydda med wellpapp eller kraftig kartong. Själva däcken är inte lika känsliga.
Bagagetaggen är det ju klister på, så den kan de sätta varsomhelst.

Det bör ju fungera så länge däcken som sagt är tomma på luft.
 

ekf

Medlem
Vet dock ej var man fäster bagagetaggen då jag aldrig tidigare har haft specialbagage.
Inga som helst problem med taggen i alla fall. Har checkat in kartonger några gånger, det är bara att ta bort hela baksidan av taggen och sedan klistra dit taggen på valfri sida. Glöm inte att spara undan "kvittot" först bara!
 

mjulven

Medlem
Töm däcken på luft. När du väl gjort det kan i princip inget hända som kan påverka flygsäkerheten på ett signifikant sätt.

Vill du vara extra säker vore det bra, men inte nödvändigt, om du kan ta bort den delen av ventilen som håller trycket i däcket. På så vis kan du garanterat att inget kan ske.
 

Rebel

Medlem
Jag har precis flyttat till Luleå och ska flyga LLA-ARN-LLA nu till helgen. Min förhoppning är att få med mig mina vinterdäck till bilen men vet inte riktigt hur jag ska bära mig åt.. Jag är EBG och har därför 3 st bagage i SAS GO.

Planen är att med spännband spänna ihop däcken två och två (utan luft såklart) för att även få med mig en separat väska med lite kläder. Jag har försökt få ett bra svar från SAS angående hur jag ska "förpacka" däcken då han i kundtjänst sa att de absolut inte får skickas oförpackade, däremot hade han inget förslag på hur de ska förpackas.

Några förslag hur jag kan gå tillväga?

Jag har kört lösa däck och då två ock två. De går vanligtvis bra. Ibland bilr det special in check på arlanda, där med barnvagn och annat.
Om det är dem fälg så kan det bli för tungt beroende på vilken dim och fälgar du kör med. Plus om det är dyra fälg så vill du nog packa in dom.
Däck går annars bra att skicka som dom är utan att packa in.

Tänk på att tömma däcken på luft om det är med fälg.

Buss gods är en bra lösning om det är tungt. Eller fraktjakt.se brukar hitta billga frakter, bra för däck och fälgar.
 

LarsCph

Medlem
Risken är att du inte ens får checka in däcken. De skulle kunna anses vara tryckbehållare och flygbolag är rätt kinkiga med sådana...

Man kan vel tømme dem for luft, så burde det da gå :)

Jeg tog chancen og købte en lille ismaskine/fryser (EdgeStar IB120SS Amazon.com: EdgeStar IB120SS Ice Maker, 12 lbs, Stainless Steel and Black: Kitchen & Dining da jeg var i US i sommers. Den gik at checke ind i original og ubrudt emballage, som checked luggage hos British Airways fra Los Angeles til København via London Heathrow. Jeg blev spurgt om hvad det var i æsken og svarede som at der "it's an ice cube maker". Så var det OK. Det bedste var dog næsten, at den nåede frem til København i fuld og funktionel stand.

Jeg kom til at tænkte på at nævne det, da der jo er kølegas (ikke brændbart) i sådan et apparat.
 
Toppen