Det betyder troligen KK för chartern.........de förlorar en hel säsong.Statsminister Stefan Löven tror att UD kommer att förlänga sin rekommendation om att inte resa utomlands även efter den 15 juni
Källa TV 4 Nyheterna
Samt många hotell, bussbolag, restauranger på resmålet, först Thomas Cook och sedan coronaDet betyder troligen KK för chartern.........de förlorar en hel säsong.
Personligen ligger jag ute med >20.000kr (för mig en del pengar) som jag verkligen gärna inte ser brinna inne. Jag tror inte TAP kommer gå i konkurs då de ägs delvis av Portugisiska staten, men jag är orolig för någon bolagsrekonstruktion som gör vouchers värdelösa. Därför funderar jag på ombokning istället för voucher, då täcks jag fortfarande av ev konkurs (nu när jag tänker på det så vet jag inte hur det skulle bli i en ev rekonstruktion..?) av bolaget via mitt kreditkort.
Tyvärr vet jag inte riktigt när jag kan klämma in en resa till i höst av de som är planerade. Tänkte försöka boka utresan isf så nära sista december 2020 som går.
Jag förstår att alla bolag har det svårt nu - men jag har betalat för mina egna pengar och jag får ”välja” på 1 års giltig voucher eller ombokning till någongång under 2020 med TAP och betala mellanskillnaden. Känns totalt orimligt för mig att när man betalat för en produkt så får man inte den, jag vill kunna bestämma själv. Hör att jag låter som ett litet barn, men känner mig bara väldigt frustrerad! Förlåt!
AmEx har alltid varit snabba att lösa mina krediteringsärenden (andra banker har ibland tagit tid på sig), har maximalt tagit en vecka eller två så det här låter som något nytt. Spontant låter det lite som ett sätt att försöka gardera sig då de kanske har ett större inflöde av denna typ av ärenden. Det finns ju bra stöd för att man ska ha rätt att få återbetalning om flyg ställs in.Uppdatering avseende mitt ärende mot TAP
Jag efter många om och men fram och tillbaka med American Express fick jag äntligen mitt belopp krediterat. Killen på reklamationsavdelningen sade att ärendet skulle lösas omgående (ca 1 vecka enligt honom). Fick mail om att de lagt upp ärendet och att de mottagit mina underlag och skickat vidare till TAP.
Inte hört något på 1 vecka nu och ringer till AmEx igen, de hävdar att det är en så gott som en "permanent" kreditering men att ärendet kan ta upp till 2 år att avgöra, stämmer detta? Ni som tidigare gjort reklamationer via AmEx, hur lång tid har det tagit innan det var helt klart? andra erfarenheter?
Jag vill gärna inte så med byxorna nere och behöva betala 25k till AmEx och inte få något från TAP (läs voucher).
Uppdatering avseende mitt ärende mot TAP
Jag efter många om och men fram och tillbaka med American Express fick jag äntligen mitt belopp krediterat. Killen på reklamationsavdelningen sade att ärendet skulle lösas omgående (ca 1 vecka enligt honom). Fick mail om att de lagt upp ärendet och att de mottagit mina underlag och skickat vidare till TAP.
Inte hört något på 1 vecka nu och ringer till AmEx igen, de hävdar att det är en så gott som en "permanent" kreditering men att ärendet kan ta upp till 2 år att avgöra, stämmer detta? Ni som tidigare gjort reklamationer via AmEx, hur lång tid har det tagit innan det var helt klart? andra erfarenheter?
Jag vill gärna inte så med byxorna nere och behöva betala 25k till AmEx och inte få något från TAP (läs voucher).
Ringde nu LH och de skulle återbetala biljettenerna, inga problem, kan dock ta lite länger tid än beräknat pga rådande situation...
Bara RENFE (spanska SJ), Sevilla - Madrid kvar nu...
Det har nu gått ca 3 veckor edan jag ringde LH, ännu inga pengar...någon som har erfarenhet av hur lång tid dom tar på sig...?
Kanske dags att skicka in en kortreklamation...?
Läste detta...
NEWS: Are Swiss/Lufthansa now the worst at giving refunds in the crisis? Refunds department is "closed" - Turning left for less