Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

Doctor-X

Medlem
Uppdatering avseende mitt ärende mot TAP

Personligen ligger jag ute med >20.000kr (för mig en del pengar) som jag verkligen gärna inte ser brinna inne. Jag tror inte TAP kommer gå i konkurs då de ägs delvis av Portugisiska staten, men jag är orolig för någon bolagsrekonstruktion som gör vouchers värdelösa. Därför funderar jag på ombokning istället för voucher, då täcks jag fortfarande av ev konkurs (nu när jag tänker på det så vet jag inte hur det skulle bli i en ev rekonstruktion..?) av bolaget via mitt kreditkort.
Tyvärr vet jag inte riktigt när jag kan klämma in en resa till i höst av de som är planerade. Tänkte försöka boka utresan isf så nära sista december 2020 som går.

Jag förstår att alla bolag har det svårt nu - men jag har betalat för mina egna pengar och jag får ”välja” på 1 års giltig voucher eller ombokning till någongång under 2020 med TAP och betala mellanskillnaden. Känns totalt orimligt för mig att när man betalat för en produkt så får man inte den, jag vill kunna bestämma själv. Hör att jag låter som ett litet barn, men känner mig bara väldigt frustrerad! Förlåt!

Jag efter många om och men fram och tillbaka med American Express fick jag äntligen mitt belopp krediterat. Killen på reklamationsavdelningen sade att ärendet skulle lösas omgående (ca 1 vecka enligt honom). Fick mail om att de lagt upp ärendet och att de mottagit mina underlag och skickat vidare till TAP.
Inte hört något på 1 vecka nu och ringer till AmEx igen, de hävdar att det är en så gott som en "permanent" kreditering men att ärendet kan ta upp till 2 år att avgöra, stämmer detta? Ni som tidigare gjort reklamationer via AmEx, hur lång tid har det tagit innan det var helt klart? andra erfarenheter?
Jag vill gärna inte så med byxorna nere och behöva betala 25k till AmEx och inte få något från TAP (läs voucher).
 

MTheC

Medlem
Uppdatering avseende mitt ärende mot TAP



Jag efter många om och men fram och tillbaka med American Express fick jag äntligen mitt belopp krediterat. Killen på reklamationsavdelningen sade att ärendet skulle lösas omgående (ca 1 vecka enligt honom). Fick mail om att de lagt upp ärendet och att de mottagit mina underlag och skickat vidare till TAP.
Inte hört något på 1 vecka nu och ringer till AmEx igen, de hävdar att det är en så gott som en "permanent" kreditering men att ärendet kan ta upp till 2 år att avgöra, stämmer detta? Ni som tidigare gjort reklamationer via AmEx, hur lång tid har det tagit innan det var helt klart? andra erfarenheter?
Jag vill gärna inte så med byxorna nere och behöva betala 25k till AmEx och inte få något från TAP (läs voucher).
AmEx har alltid varit snabba att lösa mina krediteringsärenden (andra banker har ibland tagit tid på sig), har maximalt tagit en vecka eller två så det här låter som något nytt. Spontant låter det lite som ett sätt att försöka gardera sig då de kanske har ett större inflöde av denna typ av ärenden. Det finns ju bra stöd för att man ska ha rätt att få återbetalning om flyg ställs in.
 

mha321

Medlem
Uppdatering avseende mitt ärende mot TAP



Jag efter många om och men fram och tillbaka med American Express fick jag äntligen mitt belopp krediterat. Killen på reklamationsavdelningen sade att ärendet skulle lösas omgående (ca 1 vecka enligt honom). Fick mail om att de lagt upp ärendet och att de mottagit mina underlag och skickat vidare till TAP.
Inte hört något på 1 vecka nu och ringer till AmEx igen, de hävdar att det är en så gott som en "permanent" kreditering men att ärendet kan ta upp till 2 år att avgöra, stämmer detta? Ni som tidigare gjort reklamationer via AmEx, hur lång tid har det tagit innan det var helt klart? andra erfarenheter?
Jag vill gärna inte så med byxorna nere och behöva betala 25k till AmEx och inte få något från TAP (läs voucher).

Min erfarenhet är att Amex brukar krediter snabbt, inom några dagar. Sedan har bolaget lång tid på sig att överklaga och då kan ärendet öppnas igen (har aldrig hänt för mig men de har informerar om möjligheten). Men de har alltid krediterat mitt konto snabbt i avvaktan på en sådan. Utan att vara säker så tycker jag ett låter som det är ungefär det som de försökt beskriva för dig också.
 

Berglund

Medlem
Jag klagade hos Amex om en dubbeldebitering från ett välkänt Hiltonhotell förra sommaren. Dels tog de fullt betalt i förväg och dels fullt betalt vid utcheckning. Vid kontakt med hotellet tyckte de att ”ähh, det ena är bara en reservation som vi släpper på ditt kort inom en vecka”. Det hände ju naturligtvis inte och Diamonddesk erbjuder ju värre kundtjänstlotteri än SAS när de har en dålig dag.

Återstod då vännerna på Amex, som krediterade den ena inom några dagar men informerade om att hotellet kan bestrida inom en tidsram på upp till två år och i så fall återöppnas ärendet. Det här är normalt och inget konstigt alls. Det är otroligt sällan som en säljande butik försöker överklaga en charge back. Kostnaderna och tiden som krävs gör det sällan värt besväret. Men den teoretiska möjligheten finns.
 

Doctor-X

Medlem
Så om jag förstår er rätt @MTheC @mha321 och @Berglund gör AmEx först en egen bedömning om ärendet är ok för reklamation - sedan krediterar de kunden och och skickar en charge back till köpstället. Köpstället har rätt att bestrida reklamationen upp till två år eller så lägger de sig bara direkt och ärendet är dvs avslutat.

Tack för snabba svar, BC kan man alltid lita på :)
 

toer00

Medlem
Ringde nu LH och de skulle återbetala biljettenerna, inga problem, kan dock ta lite länger tid än beräknat pga rådande situation...
Bara RENFE (spanska SJ), Sevilla - Madrid kvar nu...

Det har nu gått ca 3 veckor edan jag ringde LH, ännu inga pengar...någon som har erfarenhet av hur lång tid dom tar på sig...?
Kanske dags att skicka in en kortreklamation...?

Läste detta...

NEWS: Are Swiss/Lufthansa now the worst at giving refunds in the crisis? Refunds department is "closed" - Turning left for less
 

Tonton

Medlem
Toppen