Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

Tonton

Medlem
Fast att avbryta en pågående semester är inte riktigt samma sak som att få en framtida beviljad semester indragen. Kanske gäller samma ersättningsregler men helt självklart är det kanske inte?

Var lite osäker själv på hur jag skulle tolka det, om det rörde sig om pågående, eller också beviljad semester - därav att jag tog med de andra länkarna.
 

toer00

Medlem
Du vågar ändå på dig en voucher, jag ska (skulle) flyga med dem i maj - men de har redan ställt in ett av mina legs. Bara voucher och ombokning som erbjudande, tycker TAP känns väldigt oseriöst efter den kontakten jag haft med dem. Har därför gjort en kortreklamation, får se hur det går. Var det inga större pengar eller hur resonerade du ? Tänker som stöd för egen del :)

Tala gärna om hur det går... ;)
 

Robbe

Medlem
Det står på hemsidan och enl kundtjänst så bryter jag vårt avtal om jag inte betalar in pengarna per 4 april, då är handpenningen förverkad oavsett om TUI senare ställer in resan eller ej. Inte helt snyggt om man jämför med de flesta andra charterbolag som erbjuder fri ombokning på all resor i dagsläget...

Jag antar att det är en paketresa med charterflyg. När var du senast i kontakt med kundtjänsten? Frågade du då vad som gällde om du ville omboka resan?
 

Andreas Q

Medlem
Jag antar att det är en paketresa med charterflyg. När var du senast i kontakt med kundtjänsten? Frågade du då vad som gällde om du ville omboka resan?

Yes paketresa med TUI. Var i kontakt med de senast idag för Turkiet har ju stoppat alla internationella flyg, hotellet är stängt och det finns ju inte mycket som talar för att de kommer kunna leverera en resa i mitten av maj. Men svaret var benhårt att de räknar med att uppta normal verksamhet till Turkiet från 1 maj och att därför är det vanliga ombokningsvillkor som gäller.

Jag tror de kallt räknar med att ingen kommer vilja åka i maj även om UD mot förmodan ändrar sig och inte avråder från resa. Bryter kunden avtalet först får TUI behålla handpenningen
 

Robbe

Medlem
Yes paketresa med TUI. Var i kontakt med de senast idag för Turkiet har ju stoppat alla internationella flyg, hotellet är stängt och det finns ju inte mycket som talar för att de kommer kunna leverera en resa i mitten av maj. Men svaret var benhårt att de räknar med att uppta normal verksamhet till Turkiet från 1 maj och att därför är det vanliga ombokningsvillkor som gäller.

Jag tror de kallt räknar med att ingen kommer vilja åka i maj även om UD mot förmodan ändrar sig och inte avråder från resa. Bryter kunden avtalet först får TUI behålla handpenningen

Jag har hört från flera håll att de har gjort undantag för charterresor i slutet av maj också, genom att erbjuda fri ombokning enligt samma villkor som de hittills har gjort för de med avresa mellan 15/4-11/5. Här hittar du information och uppdateringar gällande din resa | TUI.se
Mitt råd är att du kontaktar dem igen & säger just det, att du gärna gör en fri ombokning enligt de rådande villkoren. Som du ser så är det villkorat med att om du bokar en billigare resa, så får du fortfarande betala den totalsumma som din nuvarande resa landar på.
 

Fredde18

Medlem
Sitter med en bokning Arlanda-Zagreb över Kristi Himmelsfärdhelgen med Croatia Airlines. Räknar inte med att åka och just nu erbjuds fri ombokning eller voucher som gäller 1 år framåt. Jag funderar på att sitta lugnt ett tag till och se om/när det blir inställt och då välja pengar tillbaka. Det verkar ju, när man läser här, vara den allmänna uppfattningen att så kommer det funka, rent generellt.
 

Meazza

Medlem
Från SVT: "Utrikesdepartementet förlänger sin avrådan från icke nödvändiga resor till alla länder till den 15 juni."
 

NyfikenGrau

Medlem
Hm ja nu får man börja ställa in sig på att det här kan hålla på ett bra tag...
Gissar att förlängningen kommer följas av alla länder, om nu Sverige var först, så att allt flyg ligger nere i juni också. Tuffa tider.

Enda poängsamlandet man kan hoppas på nu är ju hyrbilskampanjer, bil känns som säkraste resesättet nu.
 

Homer

Medlem
Hm ja nu får man börja ställa in sig på att det här kan hålla på ett bra tag...
Gissar att förlängningen kommer följas av alla länder, om nu Sverige var först, så att allt flyg ligger nere i juni också. Tuffa tider.

Enda poängsamlandet man kan hoppas på nu är ju hyrbilskampanjer, bil känns som säkraste resesättet nu.


Hyrbil är ju som en virusodling på hjul :)
 
Toppen