Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

ZZZebra

Medlem
Stort tack, för ett trevligt och informativt svar!!
Kommer att kontakta dem 72 timmar innan.


Och ett generellt tillägg för de som hamnar i diskussioner med kundtjänst gällande sådana här ärenden. Baserat på mina pågående ärenden händer det ofta att kundtjänsten inte vill kännas vid något annat än ombokning eller voucher med argumentet "du har en ej återbetalningsbar biljett".

När man frågat om de är överens om att det är bolaget som cancellerat biljetten så ber man dem titta på länken och förklara hur de tolkar texten. Det brukar nästan höras hur de funderar på vad de skall hitta på för ny undanflykt :)
 

toer00

Medlem
Och ett generellt tillägg för de som hamnar i diskussioner med kundtjänst gällande sådana här ärenden. Baserat på mina pågående ärenden händer det ofta att kundtjänsten inte vill kännas vid något annat än ombokning eller voucher med argumentet "du har en ej återbetalningsbar biljett".

När man frågat om de är överens om att det är bolaget som cancellerat biljetten så ber man dem titta på länken och förklara hur de tolkar texten. Det brukar nästan höras hur de funderar på vad de skall hitta på för ny undanflykt :)

Och sedan... ?? brukar de ge med sig eller "kortreklamation... pga ej utförd tjänst"..??
 

Doctor-X

Medlem
Kan meddela här att mina flygningar med TAP (som skulle gått idag, buhu) var alla inställda, och voucher var inga problem att få när jag väl kom fram till kundtjänst, men väntetid på 1,5 månad innan de är verkställd. Inga problem för mig.

Lufthansabiljett short haul eco light som jag bokade åt kollega återbetalas helt och hållet.

Du vågar ändå på dig en voucher, jag ska (skulle) flyga med dem i maj - men de har redan ställt in ett av mina legs. Bara voucher och ombokning som erbjudande, tycker TAP känns väldigt oseriöst efter den kontakten jag haft med dem. Har därför gjort en kortreklamation, får se hur det går. Var det inga större pengar eller hur resonerade du ? Tänker som stöd för egen del :)
 

Hachans

Medlem
Du vågar ändå på dig en voucher, jag ska (skulle) flyga med dem i maj - men de har redan ställt in ett av mina legs. Bara voucher och ombokning som erbjudande, tycker TAP känns väldigt oseriöst efter den kontakten jag haft med dem. Har därför gjort en kortreklamation, får se hur det går. Var det inga större pengar eller hur resonerade du ? Tänker som stöd för egen del :)

Ja, jag tänker att det går som det går. Det var inga större pengar det rörde sig om. Och kundtjänsten var supertrevlig. Planen är att flyga med dem i höst annars om det går att åka dit jag skulle.

kan hålla med om att de var lite snikna i början av kaoset med att man var tvungen att boka om senast 21 dagar innan avfärd och så. Men sen släppte de bromsarna där.
 

Doctor-X

Medlem
Ja, jag tänker att det går som det går. Det var inga större pengar det rörde sig om. Och kundtjänsten var supertrevlig. Planen är att flyga med dem i höst annars om det går att åka dit jag skulle.

kan hålla med om att de var lite snikna i början av kaoset med att man var tvungen att boka om senast 21 dagar innan avfärd och så. Men sen släppte de bromsarna där.

Personligen ligger jag ute med >20.000kr (för mig en del pengar) som jag verkligen gärna inte ser brinna inne. Jag tror inte TAP kommer gå i konkurs då de ägs delvis av Portugisiska staten, men jag är orolig för någon bolagsrekonstruktion som gör vouchers värdelösa. Därför funderar jag på ombokning istället för voucher, då täcks jag fortfarande av ev konkurs (nu när jag tänker på det så vet jag inte hur det skulle bli i en ev rekonstruktion..?) av bolaget via mitt kreditkort.
Tyvärr vet jag inte riktigt när jag kan klämma in en resa till i höst av de som är planerade. Tänkte försöka boka utresan isf så nära sista december 2020 som går.

Jag förstår att alla bolag har det svårt nu - men jag har betalat för mina egna pengar och jag får ”välja” på 1 års giltig voucher eller ombokning till någongång under 2020 med TAP och betala mellanskillnaden. Känns totalt orimligt för mig att när man betalat för en produkt så får man inte den, jag vill kunna bestämma själv. Hör att jag låter som ett litet barn, men känner mig bara väldigt frustrerad! Förlåt!
 

Andreas Q

Medlem
Sitter med en bokning för en paketresa med TUI till Turkiet 14 maj. I dagsläget har jag betalat handpenningen på 4000kr och skall nästa vecka betala in resterande +30kkr. Erdogan har stängt gränserna med oklart slutdatum och oavsett så planerar FHM för svensk coronatopp i mitten av maj så min arbetsgivare lär dra in ledigheten.
Men TUI anger i dagsläget att alla resor efter 11 maj ännu inte är ombokningsbara/avbokningsbara/voucher så alternativen i dagsläget är att vaska handpenningen eller betala in 30kkr och hoppas på att få tillbaka dem när datumet kryper närmare och pandemin fortsatt inte ebbat ut. Eller har ni några kreativa förslag?
 

Tonton

Medlem
Sitter med en bokning för en paketresa med TUI till Turkiet 14 maj. I dagsläget har jag betalat handpenningen på 4000kr och skall nästa vecka betala in resterande +30kkr. Erdogan har stängt gränserna med oklart slutdatum och oavsett så planerar FHM för svensk coronatopp i mitten av maj så min arbetsgivare lär dra in ledigheten.
Men TUI anger i dagsläget att alla resor efter 11 maj ännu inte är ombokningsbara/avbokningsbara/voucher så alternativen i dagsläget är att vaska handpenningen eller betala in 30kkr och hoppas på att få tillbaka dem när datumet kryper närmare och pandemin fortsatt inte ebbat ut. Eller har ni några kreativa förslag?

Från Unionen:
"Om du tvingas avbryta din semester och återgår till arbetet gäller ordinarie lön och ersättningar samt att du får tillbaka de semesterdagar som du skulle ha tagit ut. Du ska också ersättas för den ekonomiska skada som uppstår, som till exempel kostnader för att boka om eller avboka en redan betald resa."

Detta skrivs även om här: Arbetsgivaren som avbryter din semester kan få betala dyrt – Arbetet och här: Kan arbetsgivaren återkalla beviljad semester?

Således, drar din arbetsgivare in din ledighet så bör de också stå för kostnaderna.

 

ZZZebra

Medlem
Sitter med en bokning för en paketresa med TUI till Turkiet 14 maj. I dagsläget har jag betalat handpenningen på 4000kr och skall nästa vecka betala in resterande +30kkr. Erdogan har stängt gränserna med oklart slutdatum och oavsett så planerar FHM för svensk coronatopp i mitten av maj så min arbetsgivare lär dra in ledigheten.
Men TUI anger i dagsläget att alla resor efter 11 maj ännu inte är ombokningsbara/avbokningsbara/voucher så alternativen i dagsläget är att vaska handpenningen eller betala in 30kkr och hoppas på att få tillbaka dem när datumet kryper närmare och pandemin fortsatt inte ebbat ut. Eller har ni några kreativa förslag?

Min fetning ovan: Är detta något som står på hemsidan eller något som deras kundtjänst säger när du pratar med dem? Enklaste för båda parter borde ju vara att man senarelägger betalningsdatumet.
 

Andreas Q

Medlem
Min fetning ovan: Är detta något som står på hemsidan eller något som deras kundtjänst säger när du pratar med dem? Enklaste för båda parter borde ju vara att man senarelägger betalningsdatumet.

Det står på hemsidan och enl kundtjänst så bryter jag vårt avtal om jag inte betalar in pengarna per 4 april, då är handpenningen förverkad oavsett om TUI senare ställer in resan eller ej. Inte helt snyggt om man jämför med de flesta andra charterbolag som erbjuder fri ombokning på all resor i dagsläget...
 
Toppen