Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

FrontX

Medlem
Det finns väl inget inställelsetvång för reguljärtrafik vid UDs avrådan?

Edit: ok, paketresor

Det är heller inget tvång att ställa in resor vid UDs avrådan. Utan det är som sagt, en avrådan. Men alla seriösa bolag ställer in när UD avråder och det är lättare att få tillbaka sina pengar
 

STO-ARN

Medlem
Det finns väl inget inställelsetvång för reguljärtrafik vid UDs avrådan?
UD avråder från "Icke nödvändiga resor": Ger konsekvensen att svenska "Hem- & Villaförsäkringar med resemoment" ej täcker en utresa från Sverige. Även ifall extra resetillägg finns på Hem- & Villa, alt specialreseförsäkringar via t.ex. Europeiska och Gouda, så gäller ej dessa nu, vid resa från Sverige. Således oförsäkrad ifall utlandsresa. Dock gäller ju resemomenten, ifall man redan befinner sig på utlandsresa.
 

Sullon

Medlem
UD avråder från "Icke nödvändiga resor": Ger konsekvensen att svenska "Hem- & Villaförsäkringar med resemoment" ej täcker en utresa från Sverige. Även ifall extra resetillägg finns på Hem- & Villa, alt specialreseförsäkringar via t.ex. Europeiska och Gouda, så gäller ej dessa nu, vid resa från Sverige. Således oförsäkrad ifall utlandsresa. Dock gäller ju resemomenten, ifall man redan befinner sig på utlandsresa.

Från folksam.se

"Coronavirus - så gäller din reseförsäkring


Reseskyddet gäller som vanligt för akut sjukdom och olycksfall även om UD idag avråder från alla resor. Endast vårt katastrofskydd har en begränsning om du reser ut efter UD:s avrådan."
 

STO-ARN

Medlem
Från folksam.se

"Coronavirus - så gäller din reseförsäkring


Reseskyddet gäller som vanligt för akut sjukdom och olycksfall även om UD idag avråder från alla resor. Endast vårt katastrofskydd har en begränsning om du reser ut efter UD:s avrådan."
Intressant ang. Folksam, för t.ex. "Gouda" som har egna specialreseskydd och tar vid, länkat till t.ex. vissa Hem- & Villaförsäkringar, menar att inget reseskydd gäller nu i Corona-tider...
 

toer00

Medlem
En fråga till er som varit i kontakt med LH...
Vi skulle egentligen ha åkt till Madrid den 9-14 April, men som ni alla vet så går nu inte det...

Så här ser vår bokning ut i dag, P-klass, vilket innebär

Fare details
  • Rebooking
    not possible

  • Refund
    not possible
Nu är jag inte dett dugg intresserad av Voucher eller dyl, utan vill bara ha tillbaka mina pengar...
Någon som har erfarenhet av LH i dessa fall och hur har ni gått tillväga? Skall jag ringa nu (ASAP) eller vänta till 72 innan flighten skulle ha avgått?


upload_2020-3-30_11-27-53.png
 
Last edited:

Tonton

Medlem
En fråga till er som varit i kontakt med LH...
Vi skulle egentligen ha åkt till Madrid den 9-14 April, men som ni alla vet så går nu inte det...

Så här ser vår bokning ut i dag, P-klass, vilket innebär

Fare details
  • Rebooking
    not possible

  • Refund
    not possible
Nu är jag inte dett dugg intresserad av Voucher eller dyl, utan vill bara ha tillbaka mina pengar...
Någon som har erfarenhet av LH i dessa fall och hur har ni gått tillväga? Skall jag ringa nu (ASAP) eller vänta till 72 innan flighten skulle ha avgått?


Visa bifogad bild 107954

Rekommenderar dig att läsa FAQ på Lufthansas sida - vilket är superlätt att hitta på Lufthansas hemsida. Som jag förstår det får du inte pengarna tillbaka - utan kan boka om resan senare - du behöver inte ens göra det innan ordinarie resans avgång.

Sedan vet jag inte var du har fått 72h ifrån?
 

Hachans

Medlem
Kan meddela här att mina flygningar med TAP (som skulle gått idag, buhu) var alla inställda, och voucher var inga problem att få när jag väl kom fram till kundtjänst, men väntetid på 1,5 månad innan de är verkställd. Inga problem för mig.

Lufthansabiljett short haul eco light som jag bokade åt kollega återbetalas helt och hållet.
 

toer00

Medlem
Rekommenderar dig att läsa FAQ på Lufthansas sida - vilket är superlätt att hitta på Lufthansas hemsida. Som jag förstår det får du inte pengarna tillbaka - utan kan boka om resan senare - du behöver inte ens göra det innan ordinarie resans avgång.

Sedan vet jag inte var du har fått 72h ifrån?

"Service Center availability: Only call if you would like to travel within the next 72h..."

Och jag har läst FAQ, men som sagt jag vill ha mina "pengar tillbaka" inte Voucher... beredd att strid för detta (ARN, Kort reklamation mm).
Tänkte bara höra om någon lyckats få tillbaka pengar från dem. I detta fall också ganska många IRROPS på köpet...
Returen FRA-STO går tidigare på dagen än vad MAD-FRA skulle göra...
 

ZZZebra

Medlem
"Service Center availability: Only call if you would like to travel within the next 72h..."

Och jag har läst FAQ, men som sagt jag vill ha mina "pengar tillbaka" inte Voucher... beredd att strid för detta (ARN, Kort reklamation mm).
Tänkte bara höra om någon lyckats få tillbaka pengar från dem. I detta fall också ganska många IRROPS på köpet...
Returen FRA-STO går tidigare på dagen än vad MAD-FRA skulle göra...

Lufthansa är ett av de få bolaget som fortfarande säger att man ger återbetalning. Men överallt nämns ju att de prioriterar alla som har flighter inom de närmaste tre dagarna vilket jag kan tycka är helt rätt.

För att få en återbetalning så rekommenderar jag att läsa sidan: Cancellation and refund

Allra längst ner så står det:

upload_2020-3-30_15-7-49.png

Om jag går in och tittar på mina egna bokningar med LH så kan jag inte göra det online. Mina flyg är dock inte cancellerade (ännu). Det jag kan se är:

upload_2020-3-30_15-15-36.png


Så jag gissar att det är samma för dig? I så fall får du kontakta dem personligen enligt instruktionen ovan. Men åter igen, som de skriver på andra flera ställen på webbplatsen, de prioriterar de som skall flyga inom 72 timmar och att andra skall vänta. Gissar att läget har lugnat ner sig betydligt om en vecka, så försök igen då.

Sannolikheten att Lufthansa skall gå i konkurs bedömer jag som helt obefintlig även vid ett längre stopp, så skulle därmed inte oroa mig för att pengarna skall "försvinna".

Lycka till och återkoppla gärna hur det går för dig.

Edit: ville länka till denna sida för tror inte den finns länkad från FAQ:en, där anges bara ombokning/voucher.
 
Last edited:

toer00

Medlem
Lufthansa är ett av de få bolaget som fortfarande säger att man ger återbetalning. Men överallt nämns ju att de prioriterar alla som har flighter inom de närmaste tre dagarna vilket jag kan tycka är helt rätt.

För att få en återbetalning så rekommenderar jag att läsa sidan: Cancellation and refund

Allra längst ner så står det:

Visa bifogad bild 107961
Om jag går in och tittar på mina egna bokningar så kan jag inte göra det online utan det är bara:

Visa bifogad bild 107962

Så jag gissar att det är samma för dig? I så fall får du kontakta dem personligen enligt instruktionen ovan. Men åter igen, som de skriver på andra flera ställen på webbplatsen, de prioriterar de som skall flyga inom 72 timmar och att andra skall vänta. Gissar att läget har lugnat ner sig betydligt om en vecka, så försök igen då.

Sannolikheten att Lufthansa skall gå i konkurs bedömer jag som helt obefintlig även vid ett längre stopp, så skulle därmed inte oroa mig för att pengarna skall "försvinna".

Lycka till och återkoppla gärna hur det går för dig.

Stort tack, för ett trevligt och informativt svar!!
Kommer att kontakta dem 72 timmar innan.

 
Toppen