UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Robster, 14 Mars 2020.

  1. igelkotten

    igelkotten Medlem

    Ort:
    London
    Ringde engelska numret i torsdags, telefonko i circa 50 minuter. Val framma, toppenhjalp och full aterbetalning som landade i mitt konto igar.
     
  2. Travel

    Travel Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Tack för snabba och bra svar!
     
  3. toer00

    toer00 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Efter lite mejlväxling så gav hotellet i Sevilla med sig och har nu betalat tillbak trots no-ref.
    Hotell med samma villkor i Madrid bokad via Expedia gick idag att boka online med full refound.
     
    lilly k, Tonton och Gru gillar detta.
  4. Valley

    Valley Medlem

    Ort:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    KLM - uteblivet svar nu 39H 49Min and counting.......
     
  5. Liten uppdatering bara, resan upp kunde genomföras med ändring av flygtid TXL-ARN från 21/3 till 20/3, men tillbakaresan 24/3 fick göras med tåg till Malmö och färja Trelleborg Rostock och så tåg igen. Inga kontroller utöver det vanliga någonstans vare sig i Tyskland eller Sverige. Väldigt rofyllt överallt och det intressanta är att det ingenstans på den här resan var lika trångt (mao lika hög smittorisk) som i valfri mataffär eller stadsbuss, var aldrig några problem att hålla 2-3 meters avstånd.
    Kortanvändningen i Tyskland har för övrigt ökat kraftigt, i synnerhet blipp-betalningar :)
     
  6. Ring dom på det Holländska numret som jag skrev. Svar på 3 min!
     
  7. Doctor-X

    Doctor-X Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Uppdatering från mitt pågående ärende - tänker att om någon sitter i samma sits kanske kan få någon hjälp :)

    1) Tänker att det här med att jag inte ska behöva betala in beloppet till AmEx på den kommande fakturan låter lite skumt - tänker att det är som upplagt för problem, med att jag åker på någon ränta eller likande. Så tänker det är bästa att få det skriftligt på mail. Ringer AmEx plat kundtjänst - enl. den handläggaren jag pratar med idag är det helt felaktigt att man inte behöver betala, och att jag fått fel info. Visar sig även att de inte ens regisserat något ärende hos reklamationsavdelningen. Berättar för handläggaren att detta känns helt orimligt att jag som kund ska behöva dubbelkolla att uppgifterna om inbetalning och att ärendet inte registrerats, tar det lugnt och sansat (även fast jag kokar inombords). Kräver därefter skriftlig bekräftelse per mail att ärendet är regisserat. Handläggaren tar mina synpunkter och lovar att både fixa det skriftligt och att återkomma per telefon. Får ett sms att det inte gick att registrera ärendet nu i eftermiddags men skall fixa det imorgon?! Fattar inte, men får se vad som händer imorgon.

    Fråga: Hur ser erfarenheterna ut på forumet för AmEx reklamation av ett köp gällande flygbiljetter? Står AmEx på kundernas sida?

    2) Fick efter veckor av väntan svar från TAP:
    Förväntat svar. Inget nytt där. Sparar ner svaret i en PDF och skickar in till ANAC (Portuguese Civil Aviation Authority) - får svar omgående med:

    Min flight är inställd, inte ändrad - det står tydligt "CANCELLED" på min bokningssida hos TAP. Jag mailade tillbaka till ANAC, men fick bara svaret att de vidhåller att de inte kan göra något och man menar på att TAP informerat mig (vilket de fortfarande inte gjort) 15 dagar före avgång och således faller detta utanför EU261/2004.
    Jag är bokad OSL-LIS-JFK i maj, OSL-LIS är inställd och de har ingen flight den dagen utan endast en dagen innan (vilket jag inte kan ta), tolkar jag EU261/2004 fel? Som jag tolkar EU261/2004 gäller rätt till återbetalning oavsett när flighten är inställd även med de nya "guidelines för covid-19", men inte kompensation.



    3) Jag ställer mitt hopp nu till AmEx som jag hoppas kan ta ett beslut innan jag skulle åkt 12:e maj. Får jag nej där står man ju med valet om ombokning någongång under 2020 och betala mellanskillnaden eller voucher. Voucher vågar jag nog inte ta i detta läget, känns oklart om TAP finns kvar efter sommaren. Om jag ombokar till något annat datum i höst och TAP ev. går i konkurs har jag ett case hos AmEx då?
     
    ZZZebra gillar detta.
  8. Homer

    Homer Medlem

  9. Valley

    Valley Medlem

    Ort:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    Kanske kan leda till att man
    Har i mitt Amex-ärende fått bekräftelse från Axa för varje ny sak jag skickar in.
    Kört allt via e-Mail eftersom det inte gick registrera framtida datum i deras Web-anmälan. Får vi se hur det lyckas. För övrigt blev jag mycket väl
    mottagen och fick direkt besked om att jag skulle anmäla fallet som avbruten resa.
    I övrigt lyfte min flight mot Amsterdam precis. Kanske skulle taktiken varit att hoppat på den och först när jag står i Amsterdam claima att jag inte kan åka vidare :D
     
    Doctor-X gillar detta.
  10. Maja

    Maja Medlem

    Ort:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Min flight med Scoot är inställd SIN-BKK den 8 april och idag fick jag mail om att de bara erbjuder vouchers som är giltiga i 12 mån. Är det bara att gilla läget? Jag vill helst ha pengarna tillbaka då jag inte vet när/om vi kan boka in en ny resa.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×