UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Robster, 14 Mars 2020.

  1. MXP

    MXP Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    För allas kunskap fick jag detta svar från Ticket:

    Vi som resebyrå förmedlar köp av flyg, dvs en mellanhand mellan dig som kund och flygbolaget.
    Vi har uppfyllt vår tjänst så att säga. Och därefter ska SAS uppfylla sin. Men…under dessa extraordinära omständigheter så kan dom kanske inte göra det.
    Vi förmedlar även betalning till flygbolagen och det är således deras villkor som styr då flygbolaget äger transportansvaret.

    Om ett flygbolag ställer in resan, så ansöker vi automatiskt om återbetalning, så fungerar det alltid (även under normala omständigheter). Men i vissa fall nu ställer dom inte in flygen, och flygen går tomma utan passagerare. Detta för att flygbolagen inte ska tappa tillståndet att flyga på den linjen.
    Vi har full koll på alla bokningar och jag kommer att hålla dig underrättad.

    Det blir att betala och vara glad och låta pengarna brinna inne helt enkelt, i framtiden blir det bokningar med SAS direkt även med större grupper.
     
  2. Valley

    Valley Medlem

    Ort:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    @MXP lägger sammanfattningen av HD-Domen här också
    Den handlar faktiskt om omständigheter där pengar är involverade och konsument inte vill betala resebyrå pga omständigheter.

    NJA - NJA 2014 s. 978 ( NJA 2014:84) | Lagen.nu
     
  3. Valley

    Valley Medlem

    Ort:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    KLM vill inte svara via Whatsapp. En av de kanaler de kräver skall användas.
    Förvisso är de överhopade med jobb. Men känslan är att man skall tvinga in oss att plocka en voucher.
     
  4. apknug

    apknug Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Fast du hade varit i samma situation om du gjort din gruppbokning direkt med SAS;

    * Flygbolaget tar in en handpenning på 10-20% vid gruppbokning.
    * Ett visst antal dagar innan avgång skall biljetter ställas ut och slutbetalas.
    * Biljetterna är inte avbokningsbara och handpenning brinner inne om inte biljett slutbetalas / ställs ut.

    Vid ev cancellerad flight återbetalas biljetten.

    Att det kan vara smidigare att ha och göra direkt med SAS är helt klart men reglerna för gruppbiljetter skiljer sig inte åt, det är inget hitte på från tickets sida.
     
  5. Nemo

    Nemo Medlem

    Ort:
    Uppsala
    Land:
    Sverige Sverige
    Har du testat länkarna KLM skickar? Det är hart när omöjligt att få kontakt med en människa på KLM. Och som du säger, de är inte pigga på att betala ut riktiga pengar.
    1. Fare conditions: KLM My Trip
    2. Request a voucher: Latest flight information - KLM.com
    3. Request a refund: http://klmf.ly/1gGst9G
     
  6. Valley

    Valley Medlem

    Ort:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    Inte ännu. Går in ikväll och kör refundlänken, får vi se vad som händer
     
    Nemo gillar detta.
  7. Galet på KLM nu. Tutar bara upptaget på Guldlinjen.

    Edit: Ring istället det holländska numret på Skype och välj engelska.

    +31 20 474 7747
     
    Last edited: 25 Mars 2020
  8. Travel

    Travel Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hej
    Har inte hittat någon tråd om British Airways.
    Har fått flyg inställda och det är enkelt att få en voucher men svårare med återbetalning.
    Någon med erfarenhet kring hur man löser det?
    Har betalat med cash + avios
     
  9. henke12

    henke12 Medlem

    Ort:
    HKG
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag betalade en biljett LHR-ARN med cash

    Den ställdes in,
    Ringde in till deras lokala Hong Kong-nummer(bor i HK)
    Fick svar efter 2 minuter. Full refund kirrad på 3 minuter
    Pengarna åter på amex efter 7-10 dagar
     
    samet och toer00 gillar detta.
  10. Valley

    Valley Medlem

    Ort:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    @Nemo
    Gick inte att få något annat än en voucher verkar det som. Har i a f plockat en sådan med anmärkning jag kräver full återbetalning.
    Nu får vi se vad A'x försäkringen säger

    I övrigt har jag väntat på svar i WhatsApp i 28H 39Min nu.
     
    Nemo gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×