UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Robster, 14 Mars 2020.

1. LSH

LSH Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag fick mejl nu från BRA att de ställt in första benet på Kalmar-Bromma-Torp/Sandefjord och att jag fått en tillgodobiljett. Har skrivit till kundtjänst att jag vill ha återbetalning. Återkommer med resultat.

2. Valley

Valley Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har nu fått första svaret från KLM (Whttsapp). I princip verkar det vara ett rent (robotiserat?) standardsvar. Enbart en upprepning om att ifall jag är godkänd för voucher, bla, bla, bla, skall jag, bla, bla, bla...............
    Allt av information man skriver om att jag skall inkomma med finns redan med i mitt första inlägg.
    Tog nästan 1,5H innan svaret kom. Får se om det går fortare med mitt svar nr. 2

3. MXP

MXP Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Första och (om det behöver förtydligas) sista gången jag gör det själv. Svaret är att Ticket i sin tur måste ansöka om en återbetalning ifrån SAS och det hävdar de är långt ifrån säkert att det går igenom.

4. MXP

MXP Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Den frågan ska absolut ställas då det inte är gjort än. Problemet just nu är ju att flighten är först 2/5 så ingenting är inställt av SAS ännu så där gissar jag att de har ryggen fri just nu. För att kunna löpa linan ut så att säga måste vi slutbetala alla platserna senast imorgon, Ticket menar då att de inte kan garantera att vi får pengarna tillbaka även om SAS ställer in sina flighter. Så just nu väljer jag mellan att ta förlusten på 12000kr i handpenning eller riskera en betydligt större förlust om en månad eller två.

Som i tidigare post - första gången jag använder en resebyrå och enda gången jag använder en resebyrå.

5. MXP

MXP Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nu ställt frågan till resebolaget hur det kommer sig att de kan ta fullt betalt för en inställd flight, om flyget nu då skulle ställas in.

6. Valley

Valley Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Flighten är inte inställd ännu, eller?

7. MXP

MXP Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Förlåt, du har helt rätt. Vi talar om vad som skulle hända förutsatt att flighten blir inställd. Då hävdar Ticket alltså att de inte kan garantera någon återbetalning och det är vad jag ifrågasätter.

8. Valley

Valley Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Detta verkar vara en jävla stötesten, detta med att en resa inte är officiellt inställd.
    Ticket agerar väl också såsom förmedlare. Som jag precis la in i annan tråd.

Utifrån utslag HD
    "Som mellanman utgör resebyrån en förmedlande länk mellan resenären och transportören och är alltså inte själv part i reseavtalet med resenären. Detta innebär att resebyrån normalt endast är ansvarig gentemot resenären för byråns egen försummelse vid utförandet av förmedlingsuppdraget.

Men så finns, trots allt ett antal juridiska undantag där en resebyrå trots detta kan ha fullt ansvar. Och det lär nog styras utifrån vad det är för case det handlar om.
    Ovan gällde en resa som inte blev av då flygbolaget gick i KK och resebyrån hävdade rätt till slutbetalning av sin faktura. Konsumenten fick rätt i HD.

MXP gillar detta.
  9. MXP

MXP Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för mycket bra information.

toer00 gillar detta.
  10. Sebbeh

Sebbeh Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    yes, resebyrån hävdade att det är thai så dom vill ha en pengasumma. Min bekanta pratade med sitt försäkringsbolag som sa att dom betalar mellanskillnaden. Så det löste sig. Tack för hjälpen

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!