Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

toer00

Medlem

23 mars 2020
På grund av coronaviruset är Thai Airways International tvungna att ställa in ett flertal avgångar på hela linjenätet. Från och med 01 april 2020 – 24 oktober 2020 är alla TG961/960 Stockholm - Bangkok - Stockholm avgångar inställda. TG951/950 Köpenhamn – Bangkok – Köpenhamn är inställd mellan 01 april 2020 – 31 maj 2020 men förväntas återuppta sin dagliga flygning från och med 01 juni 2020.

För passagerare med bokningar under denna period gäller följande:

PASSAGERARE SOM EJ PÅBÖRJAT RESAN?
-Passagerare kan välja att boka om resan till ett nytt avgångsdatum utan ombokningskostnad efter den 24 oktober 2020 och resan måste vara avslutad innan 15 december.
-Passagerare kan välja att flyga via Köpenhamn, mellanskillnaden betalas av passageraren.
-Passagerare kan välja att avboka resan med full återbetalning.

Dvs Resebyrån kommer att få tilllbaka 100% av biljettens värde fr. THAI som sedan skall betalas tillbaka till dig 100%. Allt annat är bara för att de själva vill säkra sin del av kakan! Så var hård och hota med kortreklamation!
 

MXP

Medlem
Du kan ju chansa på att flighterna blir inställda även i Maj. Betala isåfall in fulla beloppet nu så att ni fullföljt er del av avtalet, när de sedan ställs in har ni rätt till full återbetalning.

Informationen jag fått ifrån Ticket själva är att så inte är fallet utan ställs flighterna in kommer pengarna att brinna inne, vilket jag själv tyckte lät konstigt.
 

Canadien

Medlem
Informationen jag fått ifrån Ticket själva är att så inte är fallet utan ställs flighterna in kommer pengarna att brinna inne, vilket jag själv tyckte lät konstigt.
Verkar mycket underligt, tvivlar på att de har rätt att göra så, men jag bokar aldrig via byrå så har dålig koll på dem.
 

ZZZebra

Medlem
23 mars 2020
På grund av coronaviruset är Thai Airways International tvungna att ställa in ett flertal avgångar på hela linjenätet. Från och med 01 april 2020 – 24 oktober 2020 är alla TG961/960 Stockholm - Bangkok - Stockholm avgångar inställda. TG951/950 Köpenhamn – Bangkok – Köpenhamn är inställd mellan 01 april 2020 – 31 maj 2020 men förväntas återuppta sin dagliga flygning från och med 01 juni 2020.

För passagerare med bokningar under denna period gäller följande:

PASSAGERARE SOM EJ PÅBÖRJAT RESAN?
-Passagerare kan välja att boka om resan till ett nytt avgångsdatum utan ombokningskostnad efter den 24 oktober 2020 och resan måste vara avslutad innan 15 december.
-Passagerare kan välja att flyga via Köpenhamn, mellanskillnaden betalas av passageraren.
-Passagerare kan välja att avboka resan med full återbetalning.

Dvs Resebyrån kommer att få tilllbaka 100% av biljettens värde fr. THAI som sedan skall betalas tillbaka till dig 100%. Allt annat är bara för att de själva vill säkra sin del av kakan! Så var hård och hota med kortreklamation!

@Sebbeh Det här var ju gällande din biljett. Som synes går Thai ut med att de återbetalar allt

Informationen jag fått ifrån Ticket själva är att så inte är fallet utan ställs flighterna in kommer pengarna att brinna inne, vilket jag själv tyckte lät konstigt.

@MXP Det låter här som det är Ticket som ser en möjlighet att få betalt för sitt arbete. Om flighten är inställd av SAS så tar de garanterat inte betalt. Jag skulle vänt mig till resebyrån och frågat varför de tar handpenningen när de inte leverar någon tjänst. Eller så tycker de att de gjort det i och med att de genomfört en bokning. Och det finns inget som förbjuder en resebyrå att ta betalt för sitt arbete.


Ser ut som vi har två exempel till ovan varför man skall undvika resebyråer in i det längsta
 

Valley

Medlem
Jag hade resa bokad med KLM/AF - ARN-AMS-MAD och MAD-CDG-ARN. Alla flighter förutom AMS-MAD är inställda, utresa nu på lördag. Resan betald med Amex Premium. Jag ringde och kollade med Amex, de säger att eftersom KLM erbjuder voucher så kan Amex inte göra något.

Har i princip dylikt ärende liggande hos Ax just nu.
Kunde åka till Amsterdam men flighten därifrån var inställd.
Blev ombedd att skicka in (dock inget löfte om accept under konversationen) med hänvisning till "avbruten resa"

Börjar min strid mot KLM idag för full återbetalning enligt regelverket.
 

Valley

Medlem
Här kom också ett svar direkt från Hotellet - Residence Inn.
Allt har handlagts av Marriott centrala kundtjänst. Mycket nöjd med deras hantering i tid som denna.

"Dear Mr Valley,

Thank you for getting in touch with our customer care team.

Unfortunately, we are not able to move the reservation to any other hotel but we will be able to approve a refund for you.

As you can imagine we are inundated with cancellation and refund requests at the moment, please allow 30 days for the refund to be processed.

Thank you for your patience at this time.

Kind Regards,

Ellie"
 
Toppen