Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

Sebbeh

Medlem
Hej

Har en bekant som har biljetter till Thailand i påsk. Resan är med Thai, biljetterna köpta via en resebyrå. Nu har thai ställt in hemresan men flyger än när utresan ska ske. Om man inte kan flyga hem är man inte berättigad till full refund? Resebyrån erbjuder ungefär 75% tillbaka i dagsläget.

Allt är betalt med Amex Gold. Ställ frågor om ni behöver mer förtydligande.
 

ZZZebra

Medlem
Hej

Har en bekant som har biljetter till Thailand i påsk. Resan är med Thai, biljetterna köpta via en resebyrå. Nu har thai ställt in hemresan men flyger än när utresan ska ske. Om man inte kan flyga hem är man inte berättigad till full refund? Resebyrån erbjuder ungefär 75% tillbaka i dagsläget.

Allt är betalt med Amex Gold. Ställ frågor om ni behöver mer förtydligande.

Reglerna säger:

TICKET REFUND (Article 8 Regulation 261/2004)
Regulation 261/2004 provides that airlines must refund your ticket no later than 7 days after the scheduled flight by bank transfer. You are entitled to a refund of both your outward and return flights if the return flight is cancelled and to a refund of your return flight if you have already flown your outward flight.

Tolkar som att det fetstilta (min fetning) är det du kan åberopa.

Men är det Thai som inte vill ge full återbetalning eller är det resebyrån som tycker sig ha lagt ner ett arbete som de vill ha betalt för? Har ni något meddelande från Thai som säger att de inte betalar tillbaka hela biljetten?

Edit: 2:a på bollen

 

Sebbeh

Medlem
Det är inte ovanligt att resebyråer tar ut olika avgifter som då riskerar att minska summan du får tillbaka. Det är bland annat därför man i möjligaste mån skyr dem som pesten och undviker att boka genom resebyrå utan alltid försöker boka direkt med flygbolaget om det går.

Så rent teoretiskt så betalar thai tillbaka allt i det här fallet.

Angående resebyrån, han är trevlig och duktig och varit hjälpsam förr när det kommer till Thai bokningar. Men jag skulle ändå följt rådet att inte boka via resebyrå, eller det har jag aldrig gjort hittills.

[edit]: skulle man kunna vända det med amex eftersom man köpt en resa som resebyrån i det här fallet inte kan leverera?

[edit 2]: lite het på gröten. Resebyrån har sagt att det är eftersom utresan flygs som dom måste betala en viss summa. Gav inget sken av att dom ska ha en avgift. Men informerade om eu lagen och dom skulle vända detta med resebyrån imorgon. Vi får se hur det går. Tack för hjälpen.
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Resebyrån har sagt att det är eftersom utresan flygs som dom måste betala en viss summa.
Fast har man köpt en tur- och returresa så är det en sådan som gäller. Det går inte att göra om den till en enkelbiljett efter eget skön. I så fall är det förändrade villkor, vilket i sig är skäl för annullering av kontraktet och sedemera återbetalning.
 

Gru

Medlem
Äntligen lite tur. Hotellet i Frankfurt som var bokat via Hotels by SAS var ej avbokbart.
Blivit ändrat till: Gratis avbokning.

Min flygbokning på SAS hemsida ARN - FRA har bara försvunnit [under mina bokningar]
Någon som varit med om det och varför?
Mina andra bokningar finns kvar.
 

lilly k

Medlem
Fick nu svar från mitt hotell i Sevilla...
Var ungefär vad jag väntade mig... :(

Men nu blir det kortreklamation. Vi har betalt för en tjänst, tjänsten kan inte levereras.
Blir spännande...


From: Info Sevilla Hotel Casa1800 <info@hotelcasa1800.com>
Date: Monday, 23 March 2020 at 20:40
To: TXXXX
Subject: RE: Hotel Casa 1800 Sevilla


Dear Mr. XXXX,


We hope this email find you well.


Our Deputy Manager has been trying to reach you on several occasions during the day but without success.

Due to this Coronavirus situation that is spreading so fast and affecting so badly to everybody you will not be able to travel and reach our destiny and neither we will be able to host you. It is not your fault, neiter is ours.

Therefore, instead of following the booking terms that you choose for your reservation which were non refundable, we are pleased to offer 1 year to keep the total amount charged as a deposit, without applying any kind of penalty.


Please we are looking forward to hearing from you.


Kind Regards.

Själv har jag inte fått svar från hotellet. Återkoppla gärna angående reklamationen. Lycka till!
 

MXP

Medlem
Jag behöver lite experthjälp/erfarenhet att bemöta en situation jag hamnat i med en resebyrå gällande rådande situation. Jag har en flygbokning via Ticket för en resa till Malaga i början av maj för en grupp på 12 personer. Som läget ser ut vill Ticket (och mig själv inkluderat) avboka denna bokning. Alternativen jag har fått från Ticket innebär båda en stor kostnad för mig och jag undrar om mina rättigheter/möjligheter i detta läge. Jag har läst villkor osv vilket säger mig väldigt lite (troligen är jag värdelös på det) och försökt läsa igenom denna tråd och tror jag förstår. Men innan jag ger mig in i en diskussion med Ticket vill jag ha mer på fötterna.

Valen jag har fått:
Avboka resan nu och då brinner handpenningen (1200kr per plats) inne.
Betala in resterande summa för biljetterna och på så vis säkra biljetterna i maj, fortsätter UDs eller Spaniens regler gälla då kommer hela summan brinna inne men jag får möjligheten att ansöka om återbetalning - vet ej vart den återbetalningen ska komma ifrån.

Jag måste själv varit väldigt naiv då jag suttit still i båten och tagit för givet om resan inte skulle gå att genomföra skulle återbetalning lösa sig. Jag har även läst om att möjligheten ska finnas att ansöka om återbetalning från kortutgivaren när resan inte genomförs, då resan är betald med Mastercard borde jag ha den möjligheten. Men jag kanske bara griper efter halmstrån där.

Edit: För att förtydliga är detta alltså inte en paketresa utan innefattar endast flyg vilket gör mig mindre hoppfull om alternativ.

Bumpar min egen fråga lite grann - spenderade större delen igår av att leta alternativ men hittar 0 och ingenting som talar för mig. Vad det verkar är det bara att låta pengarna brinna inne och le.
 

Canadien

Medlem
Bumpar min egen fråga lite grann - spenderade större delen igår av att leta alternativ men hittar 0 och ingenting som talar för mig. Vad det verkar är det bara att låta pengarna brinna inne och le.

Du kan ju chansa på att flighterna blir inställda även i Maj. Betala isåfall in fulla beloppet nu så att ni fullföljt er del av avtalet, när de sedan ställs in har ni rätt till full återbetalning.
 
  • Gilla
Reactions: MXP
Toppen