Senaste nytt

UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

toer00

Medlem
Slik utviklingen er i Spania akkurat nå er det:
1. Galskap å reise dit frivillig.
2. 99,5% sikkert at karantenen vil bli forlenget over påske. I Spania er det lange tradisjoner for religiøse sammenkomster og festivaler i påsken, og slike menneskemengder vil være bensin på bålet akkurat nå.

Har du reiseforsikring, ordner dette seg. Har du ikke, kan det hende du må jobbe litt for å få dine refund. Men ikke reis. Om du ikke absolutt må.

Vilken reseförsäkring täcker dessa case...
Kortreklamation (SAS Eurobonus Mastercard),
Vanliga reseförsäkringen täcker väl inte...?
 

MXP

Medlem
Jag och sambon hade en 2-4-1 i business bokad till Kenya och tillbaka som nu är inställd och vi har rätt till att boka om resan eller möjligheten till en refund. Jag har ingen aning om vad refunden skulle innebära, är det där vouchern kommer in?

Edit: Gick nu vidare och kollade min resa till London i slutet av april och ser att där har jag samtliga val. Resan till Kenya (som är Award bokad med Etiophian) har inte samma val. Där finns endast en avbokning tillgänglig just nu men det verkar gå genom deras vanliga regler så att säga.

Frågan blir då istället - om jag avbokar resan till Kenya (som är inställd), vad har jag då för rättigheter i form av återbetalning? Eller är det klokare att prata med SAS om en ombokning i höst som första steg?
 
Last edited:

Valley

Medlem
Visst... men OM Spanien inkl. Hotell öppnar den 28 Mars så blir svårt att få pengar tillbaka... Förbetalt hotell i Sevilla och Business Saver med LH...

Men om canceleringarna håller i sig och hotellen förblir stängda, då kan jag antagligen kräva full refound av både LH och Hotellet i Sevilla??

Pratade med Barcelona nyss. Bara glöm att åka iväg. Hela Spanien är i gungning.
 

toer00

Medlem
Om LH ställer in flighterna, är jag då berättigad till ”Full Refound”...?

Om Hotellet är stängt och inte kan leverera tjänsten, övernattning vad händer då...4 nätter bokade 9-13 april ”Icke avbokningsbart”...?
Dvs om de fortsätter hävda ”Icke avbokningsbart”...?
 

Valley

Medlem
Vilken reseförsäkring täcker dessa case...
Kortreklamation (SAS Eurobonus Mastercard),
Vanliga reseförsäkringen täcker väl inte...?

Hittills har ingen av mina 2 försäkringar någon klausul som gör att jag får tillbaka pengar, eftersom det inte är jag som ställt till det.
Kanske, kanske kan räddningen finnas hos Amex (försäkring nr 3) där mitt ärende (KLM) nu ligger.
 

Valley

Medlem
Om LH ställer in flighterna, är jag då berättigad till ”Full Refound”...?

Om Hotellet är stängt och inte kan leverera tjänsten, övernattning vad händer då...4 nätter bokade 9-13 april ”Icke avbokningsbart”...?
Dvs om de fortsätter hävda ”Icke avbokningsbart”...?

Fick precis klart att Marriott låter mig avboka mitt pre-paid med full återbetalning. Kan dock ta 90 dagar innan jag får slantarna skrev dem.
 
Ang Spanien. Har nära bekanta som bor i eget "boende" där nere och tänkt stanna tills det lugnat ner sig efter påsk, men blev uppringda av svenska UD och uppmanade att lämna landet nu i veckan. Åk inte till Spanien alltså.
 
Last edited:

toer00

Medlem
I vårt fall så är det ett mindre fristående ”Boutique Hotell” i Sevilla som tidigare inte ville medge avbokning...men om de inte kan leverera ”tjänsten” ??
 

ekf

Medlem
I vårt fall så är det ett mindre fristående ”Boutique Hotell” i Sevilla som tidigare inte ville medge avbokning...men om de inte kan leverera ”tjänsten” ??
Om de inte kan leverera tjänsten (för att de har stängt) så borde du kunna reklamera hos den kreditkortsutgivare vars kort du betalat med.
 

toer00

Medlem
Om de inte kan leverera tjänsten (för att de har stängt) så borde du kunna reklamera hos den kreditkortsutgivare vars kort du betalat med.

Dåså... jag kontaktar SEB Kort som ger ut SAS MC EB, men väntar tills den 25 Mars, då Spaniens parlament fattar beslut om fortsatt undantagstillstånd...
 
Toppen