UD avråder från resor till alla länder. Hur får jag tillbaka pengar?

Diskussion i 'Flygbiljetter' startad av Robster, 14 Mars 2020.

  1. Robster

    Robster Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    UD avråder nu från resor till alla länder.

    Själv har jag flera resor inplanerade under våren, den första till Madrid om en vecka. Frågan är hur får jag tillbaka pengarna? Resan är betald med Amex, täcker försäkringen detta eller ska man få på flygbolaget själv?

    /Robin
     
    Gru och Cristoffer Cedergren gillar detta.
  2. Frisk78

    Frisk78 Medlem

    Ort:
    SDL
    Land:
    Sverige Sverige
    011430121 gillar detta.
  3. Frisk78

    Frisk78 Medlem

    Ort:
    SDL
    Land:
    Sverige Sverige
    011430121 gillar detta.
  4. fred80

    fred80 Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Jag råkade boka av innan avrådan, då är väll chansen lika med noll? Men det lilla pengar det gäller får jag se till som överlevnad till flygbolagen.
     
    danielhog gillar detta.
  5. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Ganska naturligt att de har den inställningen, det vore ju tjänstefel av en branschorganisation att inte ha den uppfattningen.
     
    Nemo och Berglund gillar detta.
  6. direktörnSE

    direktörnSE Medlem

    Ort:
    Fjollträsk
    Land:
    Sverige Sverige
    Exakt och synnerligen ointressant för den enskilde.
     
  7. Jane Insane

    Jane Insane Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Uppfattningen är nog naturlig. Uttrycket känns klumpigt, man undrar vilka andra lagstiftningar som SRF tycker att en part unilateralt kan anse satta ur spel?
     
    011430121 gillar detta.
  8. Robban1616

    Robban1616 Medlem

    Är försäkrings situationen annorlunda om flyget blivit inställt eller inte? Jag har förstått att inte försäkringar gäller för att man ” inte vill riskera att bli sjuk”. Om flyget är inställt, finns det då en chans att få tillbaks kostnader för hotel? Om någon fått en resa inställd, ringde ni då för att boka till ny tid eller väntar på förslag från bolaget? Ha en bra kväll.
     
    toer00 och Gru gillar detta.
  9. SAS Eurobonus Mastercard har nu detta meddelande överst på sin webbsida...[​IMG]
     
    jerixon gillar detta.
  10. Ystad

    Ystad Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    En aktuell fråga för mig. Jag bokade flygresa och hotell för min dotter för ett bra tag sedan - till Hannover. Avresan var 12 mars. Ett knappt dygn innan resan ställde Lufthansa in flyget - dom har nu lovat att betala tillbaka pengarna för resan (trots att den var "ej avbokningsbar") vilket verkar logiskt. Problemet är nu att hotellet (Alpha i Hannover) vägrar betala tillbaka för det förbetalda rummet. Hotellet bokades via booking.com - de har försökt hjälpa mig både att få pengarna tillbaka eller att boka om till annan tidpunkt - men hotellet vägrar. Det handlar inte om mycket pengar men jag irriterar mig på hotellets inflexibilitet.
     
    Gru gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×