Senaste nytt

Ubers "surge pricing" upprör

Ansluter mig till skaran som har noll förståelse.
UBERs surge price är marknadsekonomi när den är som bäst, istället för att behöva vänta på taxi Stockholm över en timme kan jag direkt få tag på en Uber OM jag är beredd att betala för mig. Frihet!
Dessutom ett väldigt bra incitament för att få chaufförerna att arbeta på obekväma tider.

@SNIFF Nej, surge price ändras inte efter att du har accepterat den.
 

SNIFF

Medlem
Ja, alla förare jag har talat med tycker att det är underbart. Företaget är lite väl fyrkantigt ibland men det ger frihet och är rätt simpelt. Om man inte vill köra Uber kan man alltid köra vanlig taxi samtidigt, vilket jag vet att en del gör. De få gånger jag åkt UberX och sett att de kör vanlig taxi samtidigt så är jag rätt glad att jag är åker genom Uber... :p Känns som att det kan bli scam-dyrt annars.
 

RickardG

Medlem
Ett annat skrämmande exempel på vad som liknar fultaxi i svenska städer. Att reglering är nödvändig är tydligt.

‘I nearly passed out’: A $640 Uber ride for a 30-mile trip to the airport - The Washington Post
Snyft snyft.
Hon valde altså aktivt den dyraste bilen helt medvetet, accepterade sedan att priset skulle bli 4,4 ggr högre och är sedan upprörd över de val hon har gjort? Visst kan hon vara arg på sig själv för att inte ha tänkt sig för, men knappast på Uber tycker jag.
 

SNIFF

Medlem
Ett annat skrämmande exempel på vad som liknar fultaxi i svenska städer. Att reglering är nödvändig är tydligt.

‘I nearly passed out’: A $640 Uber ride for a 30-mile trip to the airport - The Washington Post
Enligt den där artikeln fick hon ju PRECIS det som utlovades.

Hon valde det dyraste alternativet, accepterade surge pricing, det framgår ju vad det är för faktor.
Att man sedan gråter ut för att man tyckte att det blev dyrt är ju egentligen helt befängt.

Om du nu MÅSTE åka och träffa en kund, då kanske det är värt för bolaget att man lägger ut 640 USD. (?)
 

JacobGBG

Medlem
Tillgång och efterfrågan. Märkligt att vuxna människor inte förstår ett så pass enkelt koncept.
Misstänker att det är samma personer som klagar som vill ha allt gratis till alla på statlig bekostnad.
 

Moco

Medlem
Misstänker att det är samma personer som klagar som vill ha allt gratis till alla på statlig bekostnad.

Är ju iof mindre vanligt med just den attityden i USA, åtminstone i detta perspektiv. Uber gör en del bra saker, men det betyder inte att myndigheter etc. kan strunta i att förstå hur utvecklingen påverkar marknaden - eller lägga allt ansvar för precis allt på den enskilde. Och det gäller inte bara taximarknaden. Vill påstå att man har allt att vinna på viss reglering och sanering i denna branch. Som exempel är den svenska taximarknaden verkligen inget att vara stolt över. Bara för att man accepterar fri prissättning genom att sätta sig i taxin betyder det ju inte att det är värdigt eller, vill jag säga, acceptabelt att en resa likt denna ska kosta 6000.
Det är beklämmande och inte rimligt när man ska behöva göra avancerade analyser av precis varenda vardagssak (som en taxiresa torde vara) för att undgå att bli blåst, och det är väl det som på många sätt är definitionen av ett utvecklat samhälle. Förstår att enskilda näringsidkare tycker att det är jättebra när inget är förbjudet, men sett till det stora hela blir det ju...mindre bra. Ser heller inte att ramverk och viss reglering har något att göra med att staten skulle ta ansvar för allt och alla. USA är ju på många plan långt mer uppstyrt och reglerat (vilket är positivt) än vad Sverige är, även om man nu vill ge sken av att det är tvärtom.

I just detta fall, och att Uber säger att inget är fel eller strider mot lagen säger ju mer om systemets oförmåga att hantera utvecklingen på området.
I övrigt är det heller inte ovanligt att ett fare estimate blir något helt annat i slutändan.

Innovation, utveckling och Uber i all ära - men det är också viktigt att det granskas, diskuteras och framförallt finns förståelse och intresse bland såväl användare som politiker och myndigheter om hur utvecklingen påverkar marknaden. Uber är ju bara en del av denna utvecklingsresa.
 

RickardG

Medlem
Är ju iof mindre vanligt med just den attityden i USA, åtminstone i detta perspektiv. Uber gör en del bra saker, men det betyder inte att myndigheter etc. kan strunta i att förstå hur utvecklingen påverkar marknaden - eller lägga allt ansvar för precis allt på den enskilde. Och det gäller inte bara taximarknaden. Vill påstå att man har allt att vinna på viss reglering och sanering i denna branch. Som exempel är den svenska taximarknaden verkligen inget att vara stolt över. Bara för att man accepterar fri prissättning genom att sätta sig i taxin betyder det ju inte att det är värdigt eller, vill jag säga, acceptabelt att en resa likt denna ska kosta 6000.
Det är beklämmande och inte rimligt när man ska behöva göra avancerade analyser av precis varenda vardagssak (som en taxiresa torde vara) för att undgå att bli blåst, och det är väl det som på många sätt är definitionen av ett utvecklat samhälle. Förstår att enskilda näringsidkare tycker att det är jättebra när inget är förbjudet, men sett till det stora hela blir det ju...mindre bra. Ser heller inte att ramverk och viss reglering har något att göra med att staten skulle ta ansvar för allt och alla. USA är ju på många plan långt mer uppstyrt och reglerat (vilket är positivt) än vad Sverige är, även om man nu vill ge sken av att det är tvärtom.

I just detta fall, och att Uber säger att inget är fel eller strider mot lagen säger ju mer om systemets oförmåga att hantera utvecklingen på området.
I övrigt är det heller inte ovanligt att ett fare estimate blir något helt annat i slutändan.

Innovation, utveckling och Uber i all ära - men det är också viktigt att det granskas, diskuteras och framförallt finns förståelse och intresse bland såväl användare som politiker och myndigheter om hur utvecklingen påverkar marknaden. Uber är ju bara en del av denna utvecklingsresa.
Jag tror jag förstår vad du menar i stort, och kan till viss del hålla med, men i så fall är det här ett dåligt exempel på att visa din poäng. Här krävs inga "avancerade analyser" och det fina med just Uber är ju två saker: 1 - du vet alltid vad det kommer att kosta innan du börjar resan (visst, det kan ibland skilja sig lite, men i princip). 2 - det går i princip alltid att få en bil, det är priset som varierar.
Alternativen är svarttaxi, friåkare som tar lika mycket betalt men du kan inte veta det på förhand, eller en fast prissättning likt reglerad taxi och då får man ingen bil alls när det är hög efterfrågan.
 
Toppen