Misstänker att det är samma personer som klagar som vill ha allt gratis till alla på statlig bekostnad.
Är ju iof mindre vanligt med just den attityden i USA, åtminstone i detta perspektiv. Uber gör en del bra saker, men det betyder inte att myndigheter etc. kan strunta i att förstå hur utvecklingen påverkar marknaden - eller lägga allt ansvar för precis allt på den enskilde. Och det gäller inte bara taximarknaden. Vill påstå att man har allt att vinna på viss reglering och sanering i denna branch. Som exempel är den svenska taximarknaden verkligen inget att vara stolt över. Bara för att man accepterar fri prissättning genom att sätta sig i taxin betyder det ju inte att det är värdigt eller, vill jag säga, acceptabelt att en resa likt denna ska kosta 6000.
Det är beklämmande och inte rimligt när man ska behöva göra avancerade analyser av precis varenda vardagssak (som en taxiresa torde vara) för att undgå att bli blåst, och det är väl det som på många sätt är definitionen av ett utvecklat samhälle. Förstår att enskilda näringsidkare tycker att det är jättebra när inget är förbjudet, men sett till det stora hela blir det ju...mindre bra. Ser heller inte att ramverk och viss reglering har något att göra med att staten skulle ta ansvar för allt och alla. USA är ju på många plan långt mer uppstyrt och reglerat (vilket är positivt) än vad Sverige är, även om man nu vill ge sken av att det är tvärtom.
I just detta fall, och att Uber säger att inget är fel eller strider mot lagen säger ju mer om systemets oförmåga att hantera utvecklingen på området.
I övrigt är det heller inte ovanligt att ett fare estimate blir något helt annat i slutändan.
Innovation, utveckling och Uber i all ära - men det är också viktigt att det granskas, diskuteras och framförallt finns förståelse och intresse bland såväl användare som politiker och myndigheter om hur utvecklingen påverkar marknaden. Uber är ju bara en del av denna utvecklingsresa.