Uber olagligt i Thailand

Diskussion i 'Andra transportmedel' startad av KNA, 29 November 2014.

1. KNA

KNA Medlem

Land:
    Sverige Sverige
  2. Det ser ut som att Uber är ut med leken i Sydostasien.
    As Uber bows out, Grab is the only choice | Bangkok Post: news

Grab to offer Uber services from April 9 in Southeast Asia - Science & Tech - The Jakarta Post

3. Ludvig Skalme

Ludvig Skalme Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Föredrar Grab framför Uber. Det är nästan alltid billigare och att man kan betala cash är ett plus.

4. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Varför är det ett plus att kunna betala kontant?

anjak och fcx gillar detta.
  5. Det har blivit dyrare att åka med Grab i Bangkok nu än med Uber för i tiden.
    En bilfärd av ca 10 km skulle kosta ca 250 THB med Grab (taxivariant av Grab. Inte med fina bilar) och vanlig taxi fixade samma resa under 100 THB...

6. Hachans

Hachans Medlem

Ja, det är det klassiska som händer på marknader med monopol. Vare sig det gäller taxi, flygbolag eller hotell.

JNH gillar detta.
  7. Joakim

Joakim Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja det var väl inte helt oväntat att något drastiskt skulle komma i den regionen.
    När jag var 2 veckor i Phnom Penh, Kambodja, i feb/mars så betalade jag i princip ingenting för taxiresorna med Uber/Grab.
    Kampanjerna avlöste varandra på bägge bolagen, man fick nästan obegränsat med (oftast) fria resor.
    Rabatten var 2-3 US, till och med vid något tillfälle 4 US per resa, en resa inom centrala PP kostade normalt 2-3 US.
    Då var Uber normalt lite billigare än Grab.
    Ska bli intressant att se om priset går upp nu med Uber borta.

8. Thornado

Thornado Medlem

Kommer vara några dagar i Bangkok om ett par veckor och då jag förstått att Uber inte finns där längre, så tänkte jag installera Grab. Det funkar bra att installera appen och skapa ett konto, men när jag går till Payment och klickar på knappen "ADD CREDIT/DEBIT CARD" så får jag bara ett felmeddelande som säger "Sorry, our server reported an error (Bad Input.). Please try again later.". Det har varit så sen början av veckan.

Är det någon som har skapat ett Grab-konto nyligen utan problem, eller någon som redan använder Grab som kan starta appen och se om det funkar för er att lägga till ett nytt kort (ni behöver inte gå hela vägen, testa bara att välja att ni vill lägga till ett kort och se om ni får felmeddelande direkt eller möjligheten att skriva in kortnummer) så att jag vet om det är något allmänt fel eller bara mig det krånglar för....

9. Delayed

Delayed Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag har använt Grab många gånger tidigare och betalat med inlagt Amex utan problem. För några månader sedan försökte jag dock byta kort (nytt kortnummer) och får exakt samma fel som du. Sedan dess har jag provat minst fem gånger med veckors mellanrum och det fungerar inte så du är inte ensam. Testade precis nu med samma tråkiga felmeddelande.

Jag läste någonstans en teori att man behövde vara i ett "grabland" för att kunna byta kort. Jag har ingen aning om det stämmer och minns heller inte var jag var när ja la in det förra kortet.

Får du eller någon annan till det är jag intresserad av lösningen! För närvarande är min enda plan att vänta tills jag befinner mig på en plats där jag faktiskt ska nyttja appen. I övrigt har Grab fungerat bra även om jag tycker "variationen" av förare är betydligt större än vad jag upplever med Uber i "västvärlden".

Thornado gillar detta.
  10. Thornado

Thornado Medlem

Testade nu att köra med VPN så att det skulle se ut som att jag är i Thailand, och det funkade iaf inte.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!