Senaste nytt

Uber eller taxi i Hong Kong?

olo

Medlem
linbanan Ngong Ping 360
Om du tänkte åka linbanan upp till Big Buddha och sedan ner igen är tipset från @David riktigt bra - att innan dess flytta ut till flygplatsen.
Glöm inte att köpa biljetter i förväg för att drastiskt korta kön.
Om du har tänkt att se mer av ön, som fiskebyn Tai O, hade jag tagit varvet åt andra hållet och börjat med någon by på sydsidan av ön, sedan tagit buss upp till Big Buddha och linbanan ner. I princip "alla" andra åker i andra riktningen. Dvs att de börjar med linbanan och sedan tar sig vidare på ön vilket skapar mycket längre köer dit hållet till såväl linbana som bussar.
 

henrik l

Medlem
Finns väl en del HK-bor här på forumet, men efter 15 besök där de senaste 4-5 åren, så tycker jag om du ska du ta dig mellan Island och flygplatsen så är första valet antingen Taxi till HK-express, ligger hotellet läglig och nära Western Harbour Crossing så är bussen det givna alternativet. Hade familjen nere i påsken för två år sedan, barnen var 7 och 9 och uppskattade bussresan från HKG till Island väldigt mycket, eftersom det var dagsljus. Bor man på Island i Central eller Western District så ska det nog vara en mycket okristligt tidig avgång för att man ska flytta ut till flygplatsen sista natten.
 

Maja

Medlem
Vid de gångerna jag har haft morgonflygning har jag dagen innan flyttat ut till Marriott SkyCity vid flygplatsen.

Man skulle kunna tänka sig att man gör detta rätt tidigt på dagen och från hotellet tar shuttle till Tung Chung varifrån linbanan Ngong Ping 360 avgår. Man spenderar delar av dagen där, och kanske på Citygate outlets, och sedan efter en sväng tillbaka till hotellet, innan eller efter middag (beroende på ork), tar man shuttle till HKG T2 och kikar på någon IMAX 3D-film. På morgonen tar man shuttle till flygplatsen och kan således sova lite längre (alt stressa lite mindre) än man kunnat om man bott i stan.
Den planen var vi inne på, men det slutade med att vi inte gjorde så då hotellpriserna gick upp rätt rejält vid flygplatsen vår sista natt (av någon anledning). Mao, vi åker från Kowloon till flygplatsen på morgonen och då känns det lite tight att hoppa på första tåget vid 6. Tack för tipsen dock! :)
 

Maja

Medlem
Vi kommer bo på Royal Plaza Hotel (Mongkok - Kowloon). Så ska jag utgå ifrån vad många rekommenderar här så ska vi hellre köra på Airport Express och sedan shuttlebussen till hotellet eller taxi/Uber från Kowloon Station?

@palmen Om man ska med SAS-planet hem så går det mao bra att ta tåget vid 6:30 och ändå är man ute i god tid för incheckning etc? Eller har du checkat in på stationen? Har inte riktigt fått kläm på den saken än ska jag villigt erkänna.

Ska erkänna att detta nog är den minst planerade resan vi någonsin har gjort. Tiden har sprungit ifrån mig helt enkelt. :oops:
 

David

Medlem
Med vetskapen att ni är 2,5 personer med bagage och hotell i Mong Kok så hade jag rekommenderat följande val:

Ankomst: Airport express från flygplatsen och bytt till shuttle på Kowloon station. Smidigt att gå rakt in på tåget från ankomsthallen på HKG, shuttlebussarna avgår sedan väldigt nära tågspåren på Kowloon station.

Avfärd: Uber från hotellet till flygplatsen. Hade inte tagit mig ner till Kowloon station för att sedan ta tåget när taxin ungefär tar samma tid när man slipper byten och släpandes av bagage.

Ifall ni bestämmer er för att ta Uber från flygplatsen också, tänk på att ni tappar airport Wifi när ni kommer ut i ankomsthallen.
 

Maja

Medlem
@David Underbart när andra kommer fram till samma förslag som en själv, då måste det ju vara bra! :D

Tack för tipset ang Wifi, men hade tänkt köpa ett data-sim så att vi har tillgång till nät oavsett vart vi är. :)
 

palmen

Moderator
Jag har alltid checkat in via appen och sen hämta boarding pass på flygplatsen, reser dock inte med bagage.
Det har inte varit några problem att komma dit vid 0700-0730 i alla fall.
Varför skulle det vara tight med tid om ni åkte vid 6? Det är nästan 3h innan avgång ni är på flygplatsen.

@David har säkert bra koll på var ni bor och det kan säkert löna sig med uber om man bor långt från Kowloon eller central station. Jag har dock alltid bott på HK Island eller vid vattnet på Kowloon sidan så för egen del har tåget varit billigast och smidigast.
 
Toppen