Senaste nytt

Uber.com - service kommer till Stockholm

Hachans

Medlem
Vad sjutton har hänt med Uber under pandemin...?
Flera nya "klasser" att boka, allt annat är X är snordyrt.... har på förekommen anledning inte åkt med dem i stockholm sen sent 2019. Då kostade en Black Arlanda-city 539kr innan det 560kr nu visar appen 941 kr för en black från Arlanda till ett hotell en bit från centralen..?
blir nog att ta bussen... :(

Pandemin hände. Massor av taxiåkare försvann. Nu vill folk åka igen men ingen vill köra. Då blir det så här när efterfrågan styr priset. Tidigare lockade de högre priserna fler att sätta sig i bilen och köra för att ta del av surgen men nu finns det för få.
 

sembl

Medlem
Då ska du se priserna hör i NY. Få klassiska yellow cabs kvar, få ubers med resulterar i priser som skulle få åkarna vid hötorget att se billiga ut.

Vi betalar normalt runt 40-50$ till LGA från Dumbo. Sällan under 150 nu. Åka till manhattan kostade 18-35, nu 35-100. För någon vecka sen kostade JFK-Dumbo 400 så det vara bara att sätta sig på tuben vid 23 tiden.

Jättemånga taxiåkare försvann under pandemin, skolade om sig eller satte sig i konkurs. De lokala forumen är fulla med klagomål där uber tar stor del av kakan och föraren får bara lite mer fast 3x priset. Så folk har slutat att köra för Lyft/Uber
 

Rickard_O

Medlem
Vad sjutton har hänt med Uber under pandemin...?
Flera nya "klasser" att boka, allt annat är X är snordyrt.... har på förekommen anledning inte åkt med dem i stockholm sen sent 2019. Då kostade en Black Arlanda-city 539kr innan det 560kr nu visar appen 941 kr för en black från Arlanda till ett hotell en bit från centralen..?
blir nog att ta bussen... :(
Uber har alltid haft surge-priser, inget nytt.
Har nästan varit gratis att åka Uber och Bolt i Stockholm under pandemin, känts som att det man betalat knappt täckt soppan ibland.
 

igelkotten

Medlem
Dessutom har ju priserna väldigt länge varit mer eller mindre subventionerade av riskkapital - priserna kan ju även ha justerats något pga att någon håller hårdare i plånboken.

I London upplever jag standardpriserna ligga på relativt lika nivå som innan pandemin, däremot tycks surge kicka in oftare än förut.
 

Dbodenfo

Medlem
UBER har en problematik med surge då förare nekar föreslagna körningar när de är i surge områden. Satt med detta problem för 2 helger sedan. Skulle åka Södermalm till Norrmalm kl 23:30 - Det var surge men genom att ladda om appen och resan ett par gånger lyckades jag få ett pris som var ca hälften av surge och ett pris jag var villig att betala (179kr). Blev dock sittandes i fler minuter medans körningen studsade mellan förare som då tog emot den och sen avbokade för att efter ca 15 min från att jag började leta få en bil som tog oss till vår destination.

Snackade med en förare som berättade om just detta kl 03:00 på Stureplan - varför ta en körning för 179kr istället för 400kr om man bara väntar 2 min.
 

apknug

Medlem
Kunde boka en Uber en sen natt från Arlanda, lång kö och inga "riktiga" taxi fanns tillgängliga.

Vi såg vår Uber köra in på terminalplan och när han såg kön tog han bort vår körning. Vi gick naturligtvis fram till bilen och han skyllde på fel i systemet, han hade ingen bokning men kunde köra oss för det dubbla. Tyvärr har jag inte hittat nån funktion i appen att anmäla sånt beteende.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Tyvärr har jag inte hittat nån funktion i appen att anmäla sånt beteende.
Ja, det finns en del kreativa Uber-chaufförer. En chaufför började förhandla högre pris i det inbyggda chatt-systemet i Uber-appen och en annan påstod att jag stod på fel ställe när jag befann mig exakt där bilen skulle stå och vänta på mig. Men vissa har ju blivit utpressade/rånade av sina chaufförer så jag är tacksam över att ha sluppit det.
 

Johlai

Medlem
Under pandemin åkte jag med flera chafförer som körde Uber och Bolt samtidigt. Fick frågan en sen vardagskväll om jag använder Bolt? Vad tänkte du på frågade jag jag chauffören? Din resa kommer kosta likvärdigt med Bolt och jag får lite mer pengar i plånboken!

Vad jag fick förklarat då var att chauffören/åkaren får lite bättre betalt av Bolt än Uber. Detta gällde insteg UberX. Vet ej hur vanligt förekommande detta är eller var.
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen