Senaste nytt

Typ av eluttag i SAS business class

Jag googlade lite och fann ett inlägg av någon medlem enligt nedan:

SAS Airbus A330/A340 är utrustad med ett strömsystem på 110 volt. Detta strömsystem kräver inte någon särskild flygplansadapter (PC-adaptrar idag är avsedda för allt mellan 110 till 230 volt) utan du kan använda samma adapter som hemma eller på kontoret. Förutsättningen är dock att den har en platt europeisk kontakt (2 stift) eller en amerikansk kontakt (2 eller 3 långa stift).
 

Alx

Medlem
Det funkar med både amerikansk och europeisk kontakt på SAS. Av någon konstig anledning vill inte SAS eluttag acceptera min amerikanska Applekontakt, uttaget liksom "spottar ut" kontakten. :confused: Men alla andra amerikanska kontakter funkar!! De europeiska har aldrig varit något problem.
 

agehall

Medlem
Jag har utan problem kört amerikanska apple-kontakter i SAS C-kabin. Har du en med sladd, eller använder du de där små som sitter direkt på "klumpen"?
 

Tamas

Medlem
Jag väcker liv i tråden lite. Jag har sett fram emot att jobba på flyget igår mellan CPH-SFO men så fort jag kopplade in min laddare släcktes gröna ljuset på uttaget. Efter lite googling kom jag fram att oftast är det upp till 75W eller något sånt uttagen kan klara av.
Alltså min adapter på 130W kunde inte användas. Finns några tips på google att man kan ta bort batteriet eller stänga av datorn för att laddaren ska dra mindre men det funkade inte i mitt fall.

Det har faktiskt varit bra om denna informationen fanns någonstans innan resan.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Alltså min adapter på 130W kunde inte användas
Det där är ganska mycket. Tyvärr är det inte alltid flygbolagen som bestämmer detta, framförallt inte flygningar till USA. Största boven är nog powerbanks som drar en jävla massa energi och är farliga. Desto mer energi som konsumeras desto mer värme och potentiellt farligare. Över 100W är inte så vanligt. Apples fetaste 16" MacPro kan dra upp till 96W.

Eventuellt kan datorn dra mindre batteri om du sätter den i "power save" mode. Det görs på olika sätt i olika datorer.
Är övertygad om att frågan kan besparas av flygbolagen när du gör bokningen, det borde också stå på uttaget vad max effekt är.
 

Tamas

Medlem
Det där är ganska mycket. Tyvärr är det inte alltid flygbolagen som bestämmer detta, framförallt inte flygningar till USA. Största boven är nog powerbanks som drar en jävla massa energi och är farliga. Desto mer energi som konsumeras desto mer värme och potentiellt farligare. Över 100W är inte så vanligt. Apples fetaste 16" MacPro kan dra upp till 96W.

Eventuellt kan datorn dra mindre batteri om du sätter den i "power save" mode. Det görs på olika sätt i olika datorer.
Är övertygad om att frågan kan besparas av flygbolagen när du gör bokningen, det borde också stå på uttaget vad max effekt är.

Jo, jag förstår att det är mycket och förstår att man kan inte ta med en 2kW element på flyget :)
Den här är en fet Dell laptop, har inte anat att adaptern är så massiv dock, inte ens tänkt på det. Datorn säkert klarar av med mindre effekt bara laddas långsammare.

Jag försökte allt, men uttaget släcktes redan av adaptern utan att den var inkopplade till datorn.
På uttagen stod ingenting.

Något jag lärde mig detta den hårda vägen :)
 

Delayed

Medlem
Alltså min adapter på 130W kunde inte användas.
Kan datorleverantören ha några tips? Något "dellforum"? Du borde inte vara ensam om detta problem. Laddningen av laptops måste vara den i särklass vanligaste användningen av eluttag ombord och kan en laptop inte laddas på ett "normalt" flygplan skulle jag nästan hävda att det är fel på datorn. Observera ordet nästan, men jag tror ni förstår vad jag menar.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Jag försökte allt, men uttaget släcktes redan av adaptern utan att den var inkopplade till datorn.
På uttagen stod ingenting.
surt. så borde det inte vara. laddaren drar såklart lite även när en dator inte är inkopplad. men full last verkar inte troligt. ibland går det att byta laddare till en mindre, men inte säkert här då du har en rätt "fet" dator. din adapter klarar 110v?

skulle kunna vara så att uttaget är trasigt eller att du inte lyckades få bra kontakt. finns även begränsningar per grupp så att ledningarna i planet inte överbelastas precis som hemma
 

Tamas

Medlem
Kan datorleverantören ha några tips? Något "dellforum"? Du borde inte vara ensam om detta problem. Laddningen av laptops måste vara den i särklass vanligaste användningen av eluttag ombord och kan en laptop inte laddas på ett "normalt" flygplan skulle jag nästan hävda att det är fel på datorn. Observera ordet nästan, men jag tror ni förstår vad jag menar.

surt. så borde det inte vara. laddaren drar såklart lite även när en dator inte är inkopplad. men full last verkar inte troligt. ibland går det att byta laddare till en mindre, men inte säkert här då du har en rätt "fet" dator. din adapter klarar 110v?

skulle kunna vara så att uttaget är trasigt eller att du inte lyckades få bra kontakt. finns även begränsningar per grupp så att ledningarna i planet inte överbelastas precis som hemma

Har kollat lite och mycket rätt finns det några inlägg om samma problem. Vissa säger att det kan vara något i laddaren som slår ut uttaget, alltså inte säkert att det är effekten som gör det.

Laddaren klarar 110V, allt funkar fint från väguttag här i USA nu.

En lösning verkar vara en 60W eller 80W USB-C laddare. Ska kolla runt om jag hittar något innan hemfärden.
 
Toppen