Senaste nytt

Twinkle twinkle little star... ...Like a Diamond in sky

GOTBound

Medlem
Twinkle, twinkle, little Star,
How I wonder what you are!
Up above the world so high,
Like a Diamond in the sky.


Den här historien är en fortsättning på Operation Star Gold eller vad som är känt på forumet som Reaching for the Star [Gold].

Under planeringsstadiet för Operation Star Gold insåg jag relativt tidigt att med rätt shock and awe strategi skulle jag kunna uppnå ännu större framgångar med proportionellt liten insats. Jag bollade min idé med @Skogi och det var idel bifall, även @trekker fick ta del av planen i ett tidigt stadium. Operation Nordic Diamond var klar för att sättas i verket.

Biljetter bokas på den nu mer klassiska segment-run rutten GOT-ARN-CPH-ARN-GOT vilken ger 16 segment för 1 688 kr [+ 295 kr för Antigentest]. Men sen vart det ju den där Moltke d.ä.

Ni som läst min tidigare tråd vet att jag åkte en rejäl man-cold och tvingades halvt vaska en omgång GOT-ARN-CPH-ARN-GOT under Operation Start Gold. Nu blev min räddning att jag redan hade bokningar utöver de ursprungliga under Operation Star Gold då resandet börjat ta fart och det helt plötsligt blev mycket svårare att hitta bang for the bucks avgångarna, men mer om detta senare.

I ett inlägg igår så publicerade jag felaktiga siffror som påvisade en dyrare Operation Star Gold än vad som faktisk var fallet: detta får sin förklaring nu då denna resa skedde back-to-back dagen efter sista delen av Operation Star Gold och jag råkade räkna med denna resa i min sammanställning.

Fredagen den 11/6 och jag vaknar upp efter en andra natt på det nyöppnade Scandic Landvetter för att genomföra en repris av föregående dag. Efter genomförd morgonrutin tar jag hissen ned till receptionen och checkar ut från hotellet [jag hade varit nere kvällen innan och gjort upp betalningen för en snabb utcheckning]. Utcheckningen gick snabbt och jag lämnade över min övernattningsväska till portiern och meddelade att jag hämtar upp den ikväll på vägen hem [Scandic Landvetter erbjuder bagageförvaring åt sina gäster]. Portiern skrev mitt namn på en lapp som han fäste på min väska och låste upp dörren till rummet för effektförvaringen och bar in min väska.

SK1490 GOT-ARN
Med lätta steg promenerade jag mot SAS incheckningsdiskar för att få mina boardingcard utskrivna och dokument checkade. En lång kö med charterturister till höger om SAS incheckningsdiskar. Överlag en välfylld incheckningshall, kö till SAS bagdrop samt även kö ekonomi incheckningen men ingen kö till Plus/Business incheckningsdisken. Jag vinkades fram till en ledig incheckningsdisk, visade upp pass och covidtestintyg, damen i incheckningsdisk hade lite besvär med skrivaren vilket innebar att hon gick till disken bredvid och skriva ut mina boardingcard, ironiskt nog när hon komma tillbaka så sprutade den felande skrivaren ut boardingcards, lagg.

Det är dagar som den här dagen som Fast Track [idag genom AMEX Plat] är som mest värdefullt. Dock var det ett par framför mig i säkerhetskontrollen som nog inte flugit på ett tag, det tog lite tid för dem innan de placerat allt rätt och till råga på allt så stod de kvar vid bandet efter scannern och sävligt packade ner sina saker i väskorna igen, de stod fortfarande kvar och stuvade när jag var klar och gled förbi [datorväska med enbart dator, laddare och mus typ gör processen kvick].

Jag tar ut riktning och rör mig mot Vinga lounge för en lite längre vistelse idag då jag har mer tid än igår tills det är dags för boarding. Väl i loungen surfar jag in på businessclass.se och ser att @samet postat en bild på incheckningshallen bara minuter innan jag passerade igenom. Jag och @samet PM:ar fram och tillbaka och inser att vi skall med samma flyg till ARN denna morgon. Flygresan till ARN är copy-paste på tidigare red-eyes till Kungliga Hufvudstaden primära aeroplan-fält. 12C utan mittsätesryttare idag igen. Jag springer på @samet utanför gaten och vi hälsar irl, efter någon minut dyker @mackan33 upp vi har ett väldigt kort ARN mini-meet innan vi splittrar upp oss, jag mot Pontus, @mackan33 mot SAS Gold lounge och @samet vidare in mot Kungliga Hufvudstaden. Det är alltid lika kul att träffa medlemmar irl. Dagen innan hade mina och @intuition vägar korsats på ARN omedvetandes om varandra.

ARN [interlude]
Här gör jag kunna göra copy-paste, personalen på Pontus supertrevlig som vanligt och frukosten välsmakande. Jag är efter en stund i princip ensam i loungen och har ett väldigt trevlig samtal med en ur personalen om loungen, AMEX och resande i sommar, samme man som jag även konverserade med dagen innan [vilken jag tyvärr glömt namnet på, sorry].

SK1419 ARN-CPH
Fem minuter innan utsatt tid för boarding lämnar jag Pontus och rör mig mot gaten. Väl framme blir det en stunds väntande vid gaten med markpersonal som rör sig fram och tillbaka mellan gate och flygplan. Efter ytterligare stund ropas det ut att flygplanet sätter felkoder [de sa något annat men jag förstod att detta var innebörden] och vi skall byta flygplan, nu blir det spännande och långrandigt tänkte jag: tji fick jag, SAS Operations har studerat sin Moltke d.ä, och vi blev dirigerade till gaten tvärs över våran där det stod ett identiskt plan som inte hade något för sig och uppenbart redan var fulltankat och klart för avgång, Omlastning av bagage till det ny flyget gick snabbt och effektivt, hela tiden får jag SMS och pushnotiser från SAS om uppdaterade avgångstid, allt som allt blir vi bara 30 minuter sena från ARN, imponerade trots allt. Frekventa uppdateringar och tydlig information från SAS under hela processen.

Resten av resan från 12C utan mittsättesryttare, ja t.o.m hela raden för mig själv är än en gång copy-pate inkl. passagerare som behöver påminnas om att munskyddet skall vara på hela tiden och även täcka näsan. Ett antal passagerare har anslutningar på CPH och vissa börjar bli oroliga för att missa dessa, kaptenen kommunicerar under flygning via PA:systemet med trygg och lugn stämma att ingen kommer missa sina anslutningar i CPH.
Vi tar mark och deboardar rad för rad genom bakre dörrar till bussar som transporteras oss till sorteringsverket där vi som har transfer sållas ut.
Jag tar min nu välbekanta genväg till Pir-C utan att passera gå [denna kontroll gör jag istället när jag lämnar Pir-C].

CPH [interlude]
Efter en stärkande bensträckare når jag Pir-C och Eventyr, till skillnad från tidigare gånger är jag idag inte ensam att ta genvägen till Pir-C och jag är heller inte ensam i Eventyr och loungen är välbesökt de första timmarna. Personalen välkomnar mig och vi småpratar lite om ditten och datten. Då jag för dagen inte är i tjänst serverar jag mig en Carlsberg IPA [som heter något annat men det är inte microbrygeri IPA utan Carlsberg] när klockan slagit 12:00, det gäller att ta seden dit man kommer, Carlsberg till frokost är kutym i mitt värdland.
Lunchen blir idag en likadan thai-beef-chili med ris som igår men idag finns det även en välsmakande Mulligatawnysoppa som jag känner igen från tidigare besök. Efter ytterligare ett par IPA [som jag häller upp med finess och skumkrona som imponerar på övriga lounge gäster efter att personalen tidigare visat mig den rätta knycken med glas+ölkran när ett helt nytt fat sitter i för att inte få bara skum i glaset].
Det blir även starkare smakbrytare under eftermiddagen: en Captain Morgan Spiced Rum och Cola Zero med två limeklyftor.

Under dagen har jag kontinuerligt tittat i appen utifall SAS har uppdaterat min status i systemet för att reflektera den de facto Gold tier jag har nu flugit in med gårdagens flyg, men jag är fortfarande de jure Silver. Efter lite PM:ande med @trekker så stärks jag i min tanke att pröva en strategi.
Jag lämnar Eventyr rekordtidigt och tar sikte på Pir-A,B,D. Ännu ett trevligt besök med personal som vid det här laget känner igen mig, på ett positivt sätt, vilket alltid är trevligt [ungefär om Alex Goran utrycker det Up in the Air: "I m a sucker for simulated hospitality"].

Jag når en stängd gränskontroll, knackar på vid kontoret till höger om den stängda gränskontrollen och släpps snabbt igenom av en glad yngre dansk passpolis, efter sedvanlig kontroll av pass och dokument samt en fråga om jag är transferpassagerare [vilket var en ny fråga för mig].

Jag korsar in princip terminalen och står snart utanför SAS loungen, vid spärrarna står en senior danska och jag går fram med självsäkert men ändock avslappnat kroppsspråk och förklarar att jag igår flög in segmenten för Gold men detta inte är uppdaterat i appen: “det är inte så att ni möjligtvis kan titta i Ert system om min tier status är uppdaterad där”.

På danska: “jag förstår, kan jag få se Ert Eurobonuskort” och damen börjar knappa på sin dator. Jag förklarar att jag är ute och samlar segment och damen lyser upp i ett leende.
På danska igen: Dessvärre är det inte uppdaterat, du står fortfarande som Silver”.

Jag: “Ok, inga problem. Jag har mina boardingkort från gårdagens flyg om du vill se dessa?” [damen hade kolla på x3 segment kampanjen].

På danska igen “Det behöver jag inte, ni frequent flyers har bättre koll än vad våra system när ni kvalificerar till ny nivå, normalt gör vi inte så här, men välkommen in, får jag scanna ditt boarding card också tack?”

Damen öppnar grinden och jag tar Stairway to heaven eller vad ni andra och jag normalt skulle definiera som trappan upp till Gold loungen, men då *Gold var det ursprungliga målet för hela denna offensiven så kändes det just precis så första gången som förmånen kunde utnyttjas.

Otroligt genuint trevlig senior personal som arbetade i loungen med att fylla på mat och dryck samt plocka undan. Som jag nämnt i en annan tråd: strykande åtgång på rød pølse och mousserande vin, ett fullkomligt frossande i rød pølse med ristet løk trots en glest befolkad lounge.
En kommentar som forumets glutenintoleranta representant så kan jag meddela att SAS Gold lounge föredömligt har skyltar som påvisar allergener och ev. spår av allergener vid alla rätter i bufférna samt en egen korg vid brödet med en skylt: “Gluten free”.

Jag äter ett par korvar [inte rød] men utan bröd, rostad lök [gluten] och den sötstarka-senapen då den innehåller gluten som jag sköljer ned ett glas mousserande vin. Jag hinner även med en skål sparrissoppa och ett glas rött innan jag går över till Cola Zero.

SK1408 CPH-GOT
Det börjar bli dags att omgruppera till gaten för boarding, jag glider ut ut loungen och tar ett par steg till gaten [ja, det är fler än några egentligen] men jämfört med vandringen från Carlsberg Aviator Lounge är det bara några steg. Summerat så var SAS Gold lounge en positiv upplevelse, med klart trevligast personal på CPH hittills.

Jag går ombord och sätter mig på min plats 11C, utan mittsätesryttare men en passagerare på 11A, jag vet inte om det är suset och duset men jag upplever det som mer benutrymme på rad 11 än på rad 12.
På väg mot startbanan somnar och jag vaknar till när serveringsvagnen rullar förbi och en personalen har koll på det att sitter en Diamond tvärs över gången från mig, jag somnar om och vaknar igen ungefär 20 minuter innan vi landar på ARN.

ARN [interlude]
Efter avstigning rad för rad så tar jag ut riktning mot SAS Loungen för att pröva min lycka som de facto *Gold, väl framme är loungen stängd, den stänger kl 18:00, detta innebär att. inga lounger på ARN är öppna efter kl 18:00.

SK171 ARN-GOT
Boarding i sekvens som bara tar minuter då vi är väldigt lite passagerare, dock är Plus hela vägen till rad 10. Jag slår mig ned i 12D och lyckas hålla mig vaken, det av @Skogi berömda suset i huvudet gör sig påmint för första gången. Jag tackar ja till kopp te när vagnen rullar förbi och strax landar i ett regnigt GOT.
Vi lämnar flygplanet rad för rad och snart har jag passerat tullfiltret, jag promenerar bort till Scandic Landvetter och hämtar min övernattningsväska för att sedan gå ut till Mrs.GOTBound som står och väntar med PS2:an utanför hotellet.

Summering av första omgången [eller fjärde hur vi väljer att se på det]
Att flyga under de förhoppningsvis sista skälvande timmarna av Covid-19 pandemin har blivit new normal, det är t.o.m med så att jag inte tänker på det där med munskydd utan det blir ett naturligt inslag. Jag blev positivt överraskad av SAS Gold loungen och dess personal.
Bilder från fredagens loungebesök finns här, här samt här.
Dagens skörd, 16 segment krediterat till Eurobonus vilket tar mig närmare Diamond threshold… not done yet!
 
Last edited:

GOTBound

Medlem
Moltke d.ä. som sagt. I den ursprungliga generalplanen för Operation Nordic Diamond så var det nu det avgörande slaget skulle stå, ett tappert sista slag nästintill jämförbart med när Karl X tillsammans med Livgardet tågade över Bält, men i mitt fall för att befästa Diamondstatus och inte framtvinga en fred i Roskilde 2.0.

Tillskillnad från Karl X angriper jag CPH i en luftburen attack via Öresund över den nordöstra flanken istället för som 1658 korsandes is över Bält i ryggen på dansken över den sydvästra flanken.

Torsdagen den 16/6, jag går upp i normaltid då jag för omväxlingens skull inte flyger SK 06:20 till ARN dagen till ära utan istället SK 09:45.
PS2:an tar mig till GOT på ett klimatsmart sätt, min moraliska skuld för Operation Nordic Diamond minskar något [i alla fall intalar jag mig detta]. Det märks att flygande tagit fart för det var nästintill fullt vid parkerings laddplatser, det är inte bara jag som köper avlatsbrev genom att åka elbil till GOT.
IMG_4452.jpg
IMG_4453.jpg


SK142 GOT-ARN
Istället för mitt vanliga SK171 GOT-ARN kl 06:20 blev det istället SK142 kl 09:45, i god tid var jag på flygplatsen för att hinna med ett jobbmöte över Teams innan avgång. Det var en hel del passagerare i avgångshallen vilket innebar en hyffsat lång kö till SAS incheckningsdiskar, turligt nog för mig var det ingen kö till PLUS/Business incheckningdisken så min väntan blev kort även om en passagerare från GO kön sprang fram till PLUS/Business incheckningdisken innan jag han fram, märkligt nog fortsatte personalen bakom disken att checka in honom men efter några minuter var det min tur att få boardingkort utskrivna och jag var på väg genom Fast Track [idag genom *A Gold] till säkerhetskontrollen.

Enligt internet öppnade inte Vinga lounge igen fören 15:00 men jag bestämde mig för att ta en titt, och mycket riktigt, Vinga Lounge var öppen. Ett snabbt PM till @intuition om att Vinga är öppet och jag gärna gästar in honom när han landat, minuter efter att SK2151 dockat vid gaten stod @intuition utanför Vinga lounge och efter en Covid-19 säker hälsning gästade jag inom honom loungen, vi hann med ett trevlig men kort samtal innan det var dags att borda SK142 mot ARN.

Jag satte mig på plats 12D utan mittsätesryttare, innan vi lyfte stod flygplanet stilla några minuter på startbanan innan vi satte full fart mot ARN. Mitt första flyg som Eurobonus Gold: perfekt tillfälle att utnyttja min Wi-Fi förmån. Efter en händelselös flygning tog vi mark på ARN och taxade till gaten. När kabinbesättning gjorde sitt vanliga utrop efter landning la de till: Till de svenska fotbollssupportrar som skall vidare till St. Petersburg önskar vi lycka till inför kvällens match. Organiserad avstigning rad per rad tömde SK142 snabbt och effektivt, jag sa adjö till @intuition innan jag omgrupperade till Pontus för en tidig lunch.

ARN [Interlude]
På menyn idag stod kalventrecôte, till detta avnjöt jag bubbelvatten och en flaska cola-zero. En mycket välsmakande lunch, efter jag avslutat min måltid och sagt adjö till personalen förflyttade jag mig till SAS Goldlounge för att utnyttja min nyvunna Gold tier förmån. Loungen var välbesökt, inte ett ledig bord gick att uppbringa, tillslut hittade jag en schäslong inne i hörnet där jag kunde arbeta och svalka med mig ett par glas cola-zero innan det var dags för promenad bort till gaten och SK1423 som skulle ta mig till CPH. Korv med bröd var framdukat utöver buffén med kallskuret och sallader.

SK1423 ARN-CPH
Än en gång skulle jag kunna använda copy-paste om detta flyg till CPH om det inte vore för två saker: SK1423 avgick från F33 vilket innebar en något längre promenad än vanligt samt att att inga dokument [pass och Covid-19 test] kontrollerades före boarding: *blipp* och jag var på väg mitt säte 12C, vilken även denna gång innebar avsaknad av mittsätesryttare. På denna flygning fungerade inte Wi-Fi överhuvudtaget, kabinpersonalen ropade ut över PA:n att de felsökte problemet, dock felsöktes problemet hela vägen tills vi tog mark på CPH.

Organiserad avstigning genom aktern och buss till Pir-F för uppdelning och vidare hantering av oss passagerare. När vi släpps av från bussen in i terminalens bottenvåning är det lätt kaos och skillnad från tidigare besök, ingen snitslad bana eller personal som vallar oss passagerare rätt i de olika köerna. Det är många passagerare som inte vet vad de skall ta vägen och allt är otydligt. Jag som erfaren CPH resenär tar rulltrappan upp och når Pir-F gatewayen där jag tar sikte på passkontrollen, två något förvirrade svenska passagerare som också har transfer tar rygg på mig. En äldre danska ur personalen [som jag känner igen från tidigare besök] hoppar fram framför oss och spärrar vår väg samt säger med argsint stämma [på danska]: testcentralen är åt DET hållet! och pekar med hela handen i riktningen bakom oss. Jag får fram ett trött: transferpassagerare och jag tänker fortsätta rakt fram. Damen viker åt sidan och tittar så långt ner i marken det går att göra med ett kroppsspråk av typen jag ger mig, de två svenska tjejerna bakom mig fnissar och snart är vi framme vid passkontrollen där pass och dokument kontrolleras, på nolltid är jag igenom.
För protokollets skull kan jag meddela att genvägen utan att passera gå till Pir-C är öppen.

CPH [Interlude]
Efter avklarade dokumentation förflyttar jag mig till SAS Goldloungen, vid inpassering till loungen kontrolleras Covid-19 testintyget. Jag sätter mig vid kontorsdelen där dagens spaning blir att ingen av elkontakterna fungerar i kontorsdelen... Bubbelvatten och cola-zero dricks i kopiösa mängder av någon anledning idag, oklart varför. Matutbudet är utöver soppa: smörrebröd, sallader samt pulled beef. Korv med bröd serveras på fredagar här. För den intresserade kan jag också nämna att det mousserande vinet som lyste med sin frånvaro på ARN finns här, och inte bara en butelj framme.

SK1408 CPH-ARN
En helt ordinär CPH-ARN flygning där jag än en gång sitter på plats 12C utan mittsätesryttare, Wi-Fi fungerar då det är ett annat flygplan än det som tog mig ner till CPH. Vi tar mark på ARN och efter lång taxning når vi gaten och stiger av rad för rad genom främre dörren.

ARN [Interlude]
På ett loungestängt ARN är det enda som står tillbuds en skämsburgare från MAX och till denne ett glas läsk, idag Sprite-zero som smakbrytare. Cmore och laptopen står för underhållningen som idag blir fotbolls VM: Danmark vs. Belgien. Jag har placerat mig strategiskt när gaten och inser när boarding närmar sig att vi inte kommer lämna ARN enligt tidtabell.

SK171 ARN-GOT
På grund av kabinpersonal som är sen från ett ankommande flyg blir vi 20 minuter sena, trotts en väldigt låg beläggning boardar vi från akter till för till att börja med för att sedan uppmanas till allmän mobili.. nej, boarding. Vid ombordstigning möts jag av ett: Hej igen! följt av ett leende bakom masken, jag inser att flygplanet och delar av besättningen är från SK1408. Beläggning är så pass låg att alla som inte reser i sällskap har fått en egen rad, jag slår mig ner på 12C i min ensamhet. Efter boarding complete frågar två män som sitter tillsamamns om de kan ta varsin rad, inga problem svarar kabinbesättning varav den ene tar beslag på en tom exit-row trea och den andra försöker självuppgradera sig till PLUS men blir stoppad.

Jag nöjessurfar och avnjuter en kopp te innan vi tar mark på GOT några minuter efter utsatt ankomsttid, piloten tog igen det mesta av förseningen väl i luften. Vi stiger av flygplanet på ett välorganiserat sätt och jag tar mig via bagage claim och för dagen tomt tullfilter ut till den väntande PS2:an på parkeringen, PS2:an laddar fortfarande och är laddad till 93% när jag koppar ut laddsladden [varför får jag aldrig 100% av Swedavias laddare]. Känslan i den varma sommarkvällen är snarlik den där känslan av Florida som innfinner sig vid första utomhuskontakten efter man landat, men det skandinaviska ljuset en sommarkväll slår allt!
IMG_4490.jpg


Summering
Första resan som Eurobonus Gold levererar enligt förväntan, varken mer eller mindre. Wi-Fi förmånen är guld [pun intended] värd i mina ögon. Fast Track: jag sparar teoretiskt några sekunder på att gå igenom automatgrinden istället för den manuella med AMEX Plat för att sedan släppas in i Fast Track fållan.
Bilder från fredagens loungebesök finns, här, här, här samt här.

Dagens skörd, 16 segment krediterat till Eurobonus vilket tar mig 10 segment ifrån Diamond threshold… not done yet!
 
Last edited:

GOTBound

Medlem
And we’re live:

Dags för en tidig avgång igen, den vid det här laget välkända klimatsmarta bilresan till GOT är helt händelselös och efter 30 minuter parkerar jag på GOT. Idag är det många som vill ladda men jag hittar en ledig plats och kopplar in PS2:an.

Avgångshallen… jag anländer till avgångshallen en timme för avgång, så tidig har jag inte varit sedan pre-Covid. Det är mycket människor i hallen, tre incheckningsdiskar samt en för Business/Plus.
Jag har ca 7 personer framför mig i kön när jag ställer mig i den till sistnämnda. Mina dokument är redan godkända i förväg men jag får ändå bara ut ett av tre boardingkort elektroniskt [idag är rutten något avvikande än tidigare resor].

Vi spolar fram tiden en 30 minuter, jag står fortfarande i kö, i princip alla passagerare för mig har haft något problem som krävt telefonsamtal och långa slagningar på datorn. Push-notis i telefonen: SK XXX boardar nu…
 

GOTBound

Medlem
SK 1439 GOT-CPH
… passageraren framför mig i kön är som tur var en inrikesresenär som enbart skall nyttja bag-drop då SAS dagen till ära samkör incheckning och bag-drop vid samma disk.

Jag får mina resterande boardingkort och eke mig skyndsamt mot en välbesökt Fast Track till säkerhetskontrollen, jag är snabbt igenom då passagerarna framför mig är vana resenärer samt väl förberedda så säkerhetskontrollen går snabbt., men nu är det bråttom.

Final call för SK1439 annonseras, språngmarsch till gaten [dom håller på att stämgas], jag är näst sista passagerare ombord. Tygmask är inte ok på dagens flyg till CPH.

12C med hela raden för mig själv. En passagerare försöker självuppgradera till Plus men blir påkommen. Vi är snart i luften och påbörja till CPH.
Serveringen idag är kaffe eller te för alla passagerare även de i Plus.
Wi-Fi fungerade första fem minuterna i luften flr att sedan vara avstängt tills vi tar mark på CPH.

EDIT: Nu när jag landat på CPH så har jag givetvis alla boardingkort elektroniska i appen, idag var jag ingen gambler.
 
Last edited:

GOTBound

Medlem
CPH [Interlude]
Idag parkerar vi vid Pir-B, numer är Sverige enligt Danmarks definition ett Grönt land vilket innebar att vi nu inte bussas till F-Piren för uppdelning samt vidare kontroll.

Jag förflyttar mig till SAS Goldlounge för frukost och arbete. Två glutenfria knäckebröd med marmelad och ost samt en kopp svart te är vad morgonen förtäring.

Tiden går fort när jag har roligt och efter ett par timmar var det dags att omgruppera till gate D7.

Dagens enda kontroll av negativt Covid-19 test skedde vid entrén till SAS loungen.
 

GOTBound

Medlem
SK1430 CPH-ARN
New normal, de vanliga resenärerna är tillbaka på både gott och ont, mestadels gott.
Min helt ovetenskapliga observation är att infrastrukturen och overhead verksamheten inte skallats upp för att hantera den stora tillströmningen , som med färre avgångar än pre-Covid blir ännu mer koncentrerad till vissa tider på dygnet.

Hur boardar ett flygbolag bäst en näst intill fullsatt A320 Neo bäst och effektivtast?
Ja, inte genom att låta alla boarda samtidigt, kan Eder undertecknad intyga. Ett utrop: nu boardar vi, ni dom sitter bakom rad 19 [om jag minns rätt] går ner för trappan till vänster och boardar via trappan i aktern, ni andra via jetwayen.

Förvirringen [förståligt]] är total för sällanresenärerna.
Jag sätter på mig på 12C, nu med både A och B upptagna, en kort taxa tiill startbanan och vi är i luften.

Kabinbesättning är senior, väldigt senior, service nivån är inte senior utan på gränsen till fientlig. Inte för att kasta sten i glashus men mittgång är något i trängsta laget för vissa ur kabinbesättningen när de rör sig upp och ner i flygplanet. Då är en plats mot mittgången inte helt bekväm.

Wi-Fi fungerar och var igång redan när vi lämnade gaten.
 

GOTBound

Medlem
ARN [interlude]
Fördelen med en folkilsken kabinbesättning är att det med hängiven entusiasm ser till att absolut ingen annan än de rader de ropat upp stiger av flygplanet. De fick även hjälp av en civil äldre danska som ropade åthutningar åt de passagerare som ställde sig upp utan att deras rad var anbefallen.

En kort promenad från A-Piren till ANEX loungen [Pontus] för en sen lunch, idag föll valet på den rödbetsgravade laxen vilken jag fått rekommenderad till mig av personalen vid tidigare besök. En mycket bra rekommendation samt bra val.
E7E2AEE4-2365-45C0-9FAA-04E3FEF4512A.jpeg


Efter jag ätit färdigt omgrupperade jag till SAS Gold lounge där jag as we speak precis avnjutit en iskall Cola Zero och en skål potatischips [för att kompensera avsaknad av kolhydrater och kalorier från lunchen].

Både appen och SMS har informerat mig om att flyget hem till GOT är 20 minuter försenat.
 

GOTBound

Medlem
SK161 ARN-GOT
Ungefär 30 minuter före den nya utannonserade avgångstiden gör jag mig redo för att lämna min nuvarande grupperingsplats och omgruppera till F34.

Ungefär 10 minuter innan den annonserade avgångstiden påbörjas boarding: alla samtidigt.

Dagens fundering: om vi nu helt frångått att boarda rad för rad och istället applicerar hela havet stormar vid boarding, varför då inte återinföra prioboarding för de i Plus eller *A Gold?

Jag går genom flygplanet och sätter mig på min plats som för dagen är 17C. Kabinbesättningen är raka motsatsen till SK1430: junior men med en förträfflig känsla för bra service och ett väldigt trevligt bemötande.

För att vira slutet på detta äventyr köper jag en chokladboll och en Cola Zero.
844791C7-85CC-445A-90CF-868715127724.jpeg


Med tanke på min låga kostnad för att flyga in Eurobonus Diamond har jag inga problem med en dyr-fika högt ovanför Östra och Västra Götalands slättmarker.

Vi tar mark på GOT och jag är snabbt av flygplanet samt igenom tullfiltret. En kort promenad till parkeringen och jag sätter mig i PS2:an nästan exakt på minuten 11h senare än när jag kopplade in laddsladden och låste dörrarna.

Summering
Min andra resa som Eurobonus Gold, i morse var jag inte imponerad av Business/Plus check-in [inte av Travel-Ready Center heller för den delen]. Trotts att jag var ute i väldigt i god tid och det bara var 7 passagerare före mig i kön blev det språngmarsch för att hinna med SK1439.

Att flyga till Danmark nu när Sverige är grönt känns som pre-Covid, ett vanligt inrikesflyg [nej Danmark är inte införlivat i kungadömet genom någon sorts Freden i Roskilde 2.0 utan mer känslan] med allt var det innebär i smidighet och enkelhet.

CPH Gold loungen tycker jag är bra, trevligare personal än på ARN samt en större kontorsdel som passar bra att arbeta ifrån. CPH har tydliga skyltar på allt som går att äta map. allergener vilket ARN saknar, istället hänvisas till personalen som inte har en aning. Min erfarenhet är att i vanliga fall är vi Sverige bättre på just detta än i Danmark.
Bästa lounge under Operation Star Gold och Operation Nordic Diamond är Eventyr tätt skuggad av CPH Gold, Eventyr vinner på det totala utbudet även om CPH Gold vinner vissa delmoment vs. Eventyr.

Dagens skörd, 12 segment krediterat till Eurobonus vilket tar mig 2 segment över Diamond threshold…
 
Last edited:
Toppen