Senaste nytt

Två ToR på en biljett?

Climber

Medlem
Som många här säkert vet så är det väldigt billigt att flyga business class avgående från Kairo. Jag tänkte eventuellt utnyttja det genom att boka en awardbiljett dit och sedan flyga Kairo - Maputo - Kairo med QR via Doha. Vidare tänkte jag flyga tillbaka från Kairo till Arlanda med QR med en t.o.r-biljett.

Min fråga är om det på något sätt går att boka detta som en biljett så att det inte blir problem om t.ex. den sista flighten till Kairo är försenad (funderar på att flyga tillbaka med vändande flyg).
 

AABack2ARN

Medlem
Först och främst undrar jag om det går att blanda en revenue-biljett med en award-biljett på samma biljett över huvudtaget. Jag har för mig att det inte går.

För det andra så brukar grundvillkoret för en hel del av dessa billiga biljetter vara att resan påbörjas i landet, exempelvis Kairo i detta fall. Har du en sammankopplad biljett så börjar inte resan i Kairo utan i Stockholm. Så jag tror inte heller det fungerar.

Men det är som sagt antaganden från min sida och andra punkten skulle kunna vara beroende på villkoren i biljetten.
 

Climber

Medlem
Jag var nog lite otydlig. Tanken var inte att koppla ihop awardbiljetten med den betalda biljetten avgående från Kairo utan att koppla ihop biljetten CAI-MPM -CAI med CAI-ARN-CAI. Båda blijetterna kommer alltså utgå från Kairo.
 

AABack2ARN

Medlem
Aha. Med andra ord kommer du vilja ha CAI-DOH-MPM-DOH-CAI-DOH-ARN-DOH-CAI? Jag tror inte det kommer gå men jag är väldigt osäker.

Du kan prova ITA Matrix med multidestination och se om det verktyget kan prissätta en sådan biljett. De får bara fram priser på sådant som kan skrivas på en och samma biljett. Det finns en separat tråd här på forumet om hur du använder ITA Matrix.
 

Climber

Medlem
Aha. Med andra ord kommer du vilja ha CAI-DOH-MPM-DOH-CAI-DOH-ARN-DOH-CAI? Jag tror inte det kommer gå men jag är väldigt osäker.

Exakt så och du har säkert rätt. Följdfrågan blir då: Hur agerar flygbolaget om jag missar en flight på grund av att en av deras egna, anslutande flighter var försenad (förvisso på en annan biljett)? Någon som vet?
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
En del brukar hjälpa till men det brukar vara helt upp till den person som du får tag på. Skall du ha incheckat baggage tror jag inte på denna idé och du kan nog inte vara säker på att få boardingkort för den anslutande resan. Har själv ingen aning om hur det fungerar i Cairo avseende exempelvis säkerhetskontroller för anslutningar etc. Har du passerat flygplatsen regelbundet och är van vid kulturen i Egypten kanske det går bra men annars känns det ganska vanskligt.

Jag försökte få till en resa i ITA Matrix enligt ovanstående och det var omöjligt att få fram ett pris. Noterade dock att priset på CAI-MPM-CAI i Business var mycket bra :)
 

Climber

Medlem
Tack AABack2ARN för engagemanget! Jag har rest mycket i Afrika, dock inte till Kairo, men kan tänka mig ungefär hur det är. Har också funderat på hur det blir med incheckning och boardingkort etc. Vissa här på BC har ju gjort milage runs med vändande flyg vilket blir liknande koncept, dock med skillnaden båda flighter är på samma biljett...
 

agehall

Medlem
Exakt så och du har säkert rätt. Följdfrågan blir då: Hur agerar flygbolaget om jag missar en flight på grund av att en av deras egna, anslutande flighter var försenad (förvisso på en annan biljett)? Någon som vet?

Så länge du bokar allt på en bokning bör du vara skyddad. Det som kommer att avgöra om du kan göra det eller inte är om de fares du inkluderar i din bokning tillåter end-to-end eller inte. Om de inte tillåter det så kommer du inte kunna sätta ihop det som en bokning.
 
Toppen