Senaste nytt

Två Amex elite kort möjligt?

bankb

Medlem
Jag är mycket tveksam till att sätta värva-säga upp-värva-säga upp etc i system i syfte att gnida ut så många värvningspoäng som möjligt. Det är inte så det är tänkt att användas, det riskerar att försämra för alla andra, och jag har svårt att tro att Amex ser med blida ögon på det.

Såklart att de kan komma att vara lite tveksamma till ett sånt agerande. Men låt säga att 1,5-2 vändor bör man kunna ta sig igenom :) Blir ju ändå en business class resa till Asien på 1,5 vända.

Om man dessutom ser till att spenda 300k på kortet innan det sägs upp så lär de vara lite mer lugna med det. Lär ju finnas 100 tals, om inte 1000 tals med värvningar de betalar ut där den nya kortinnehavaren inte är i närheten av att spendera ens till en första voucher.

Sen tror jag även att de är ganska OK och kan se mellan fingrarna även om de upptäcker det då jag idag har en hyfsad spend på mitt Amex.

Men man ska kanske vara försiktigt med att köra för många vändor eller för frekvent.
 

Mangostan

Medlem
Har läst hela tråden och känner mig forfarande osäker på vad som gäller. Jag har i år fått mina två Amexkupongen för gamla Elite (betalkortet) samt ett för Premium. Skaffade i början av november även nya Elite (kredit) och nådde 300.000 kr 6 dec. Ännu har jag ej fått de två kupongerna för nya Elite. Amex kundtjänst säger att de inte ser några kuponger heller, men ska starta ett ärende.

Någon som kan konfirmera att de har fått två kuponger i år från både gamla och nya Elite? Det ska väl gå? Annars dör ju idén med att behålla det gamla efter nyår. Det står en hel del motstridiga uppgifter i denna tråd. För övrigt funkar min Eurobonussammanställning bra gällande de två första korten, men ej för nya Elite. Man måste tydligen ha en separat inloggning om man vill se spenderingen, enligt Amex.
 

palmen

Moderator
Har läst hela tråden och känner mig forfarande osäker på vad som gäller. Jag har i år fått mina två Amexkupongen för gamla Elite (betalkortet) samt ett för Premium. Skaffade i början av november även nya Elite (kredit) och nådde 300.000 kr 6 dec. Ännu har jag ej fått de två kupongerna för nya Elite. Amex kundtjänst säger att de inte ser några kuponger heller, men ska starta ett ärende.

Någon som kan konfirmera att de har fått två kuponger i år från både gamla och nya Elite? Det ska väl gå? Annars dör ju idén med att behålla det gamla efter nyår. Det står en hel del motstridiga uppgifter i denna tråd. För övrigt funkar min Eurobonussammanställning bra gällande de två första korten, men ej för nya Elite. Man måste tydligen ha en separat inloggning om man vill se spenderingen, enligt Amex.
Jag har fått det fast för premium där jag har både betal och kreditkortet. Spenden gick dock in på betalkortet så de fick manuellt räkna om och sedan manuellt trigga voucher som kom nu i veckan.
 

Kimmen00

Medlem
Har läst hela tråden och känner mig forfarande osäker på vad som gäller. Jag har i år fått mina två Amexkupongen för gamla Elite (betalkortet) samt ett för Premium. Skaffade i början av november även nya Elite (kredit) och nådde 300.000 kr 6 dec. Ännu har jag ej fått de två kupongerna för nya Elite. Amex kundtjänst säger att de inte ser några kuponger heller, men ska starta ett ärende.

Någon som kan konfirmera att de har fått två kuponger i år från både gamla och nya Elite? Det ska väl gå? Annars dör ju idén med att behålla det gamla efter nyår. Det står en hel del motstridiga uppgifter i denna tråd. För övrigt funkar min Eurobonussammanställning bra gällande de två första korten, men ej för nya Elite. Man måste tydligen ha en separat inloggning om man vill se spenderingen, enligt Amex.

Har faktiskt samma problem här.. fått 2 på mitt betal-elite samt ett på mitt premium. Nu för 2 v sen triggade jag en för mitt kredit-elite (nytt inskaffat). Men på nya elite ser man inte den vouchern. Ringt till amex och de såg den inte heller och har startat ett ärende, lixom ovan kan inte jag heller se Eurobonussammanställning för nya elite.
 
Har faktiskt samma problem här.. fått 2 på mitt betal-elite samt ett på mitt premium. Nu för 2 v sen triggade jag en för mitt kredit-elite (nytt inskaffat). Men på nya elite ser man inte den vouchern. Ringt till amex och de såg den inte heller och har startat ett ärende, lixom ovan kan inte jag heller se Eurobonussammanställning för nya elite.

Jag kan inte heller se sammanställningen, även fast jag har separat konto. AMEX kundtjänst sa det är ett känt problem som dom ”jobbar” på.
 

Najk

Medlem
Har läst hela tråden och känner mig forfarande osäker på vad som gäller. Jag har i år fått mina två Amexkupongen för gamla Elite (betalkortet) samt ett för Premium. Skaffade i början av november även nya Elite (kredit) och nådde 300.000 kr 6 dec. Ännu har jag ej fått de två kupongerna för nya Elite. Amex kundtjänst säger att de inte ser några kuponger heller, men ska starta ett ärende.

Någon som kan konfirmera att de har fått två kuponger i år från både gamla och nya Elite? Det ska väl gå? Annars dör ju idén med att behålla det gamla efter nyår. Det står en hel del motstridiga uppgifter i denna tråd. För övrigt funkar min Eurobonussammanställning bra gällande de två första korten, men ej för nya Elite. Man måste tydligen ha en separat inloggning om man vill se spenderingen, enligt Amex.


Jag har fått det.
Vanligtvis kommer vouchern direkt när man når gränsen, men nu i höstas så dröjde det.
Jag fick ringa 3 gånger till Amex och och efterfråga vouchern, och drygt en månad sent kom den in.

Misstänker att Amex haft någon störning nu under hösten kring just detta, men till slut löste det sig genom Amex kundtjänst.
 

bankb

Medlem
Jag har fått det.
Vanligtvis kommer vouchern direkt när man når gränsen, men nu i höstas så dröjde det.
Jag fick ringa 3 gånger till Amex och och efterfråga vouchern, och drygt en månad sent kom den in.

Misstänker att Amex haft någon störning nu under hösten kring just detta, men till slut löste det sig genom Amex kundtjänst.

Det här har de haft problem med sen så långt jag lan minnas. Har ett betal premium och ett Elite kredit. Får ringa varje vår när spenden början nå voucher nivåer och be dom räkna manuellt.

Tror att de helt enkelt har det så att all spend hamnar i en total per person för att det ska kunna göra sina riskberäkningar.
 

MAR

Medlem
Har ett Amex elite (hur ser jag om det är ett kreditkort?) och hade ett Amex premium betalkort (avslutat, kan man "återskapa"?)

Kan man skaffa Amex elite från Norge eller Danmark och på så sätt få 40k statusgrundande poäng/år? Eller finns det något annat sätt?
 

palmen

Moderator
Har ett Amex elite (hur ser jag om det är ett kreditkort?) och hade ett Amex premium betalkort (avslutat, kan man "återskapa"?)

Kan man skaffa Amex elite från Norge eller Danmark och på så sätt få 40k statusgrundande poäng/år? Eller finns det något annat sätt?
Amex har inte kort i Danmark, det finns något liknande kort i Norge men kräver mig veterligen att du är bosatt i Norge, det finns även något anna tkort man kan få via någon bank som ger 20k baspoäng.

Du kan i teorin ha två amex elite i Sverige, om du har ett betalkort och ett kreditkort. Någon har rapporterat att man lyckats uppgradera ett annat kort till amex kredit och på så sätt fått två amex elite kredit men det är undantag.
Amex (SAS) ställer inte ut nya betalkort så du kan inte få ett sådant längre eller återskapa.

Som boende i Sverige har du två val för att få statusgrundande poäng och det är Amex Elite (20k) och SAS Mastercard Premium (1k per månad kortet används). Du kan med andra ord få 32k statuspoäng per år från dessa kort.
 
Toppen