Senaste nytt

Turkish flyttar fram hemresan en dag

FrontX

Medlem
Igår fick vi info om att vår ursprungliga hemresa från Male i april nästa år, har flyttats fram en dag.
Enligt Turkish tar man inget som helst ansvar för en extra hotellnatt eller ens det anslutande flyg vi har mellan IST-ARN (som de inte har ändrat). Vilket iofs är rätt enligt lagen.

Tur nog, har vi bokat denna resa genom TUI, så i och med det så är vi väl någorlunda skyddade för den här typen av ändringar?. Visst, det kan ju låta som ett verkligt jobbigt problem att tvingas stanna kvar en dag till på Maldiverna (och egentligen nästan 2 dygn allt som allt), men saken är att jag verkligen inte har möjlighet att vara det. Så jag måste hem på dagen som var planerat

Vid kontakt med Tui så hade de ännu ej fått infon från Turkish och bad mig avvakta och kunde inte svara på några frågor om resan.
Men det finns ju en paketreselag som skyddar resenären vid ändringar som är negativ för mig

Så slänger ut frågan till experterna här på BC istället..

Vad kan bli mina alternativ eller vad har jag rätt till?
* Boka av resan och få tillbaka drygt 25k som vi erlagt i handpenning?
* Ombokade till något av de andra bolagen de erbjuder på den rutten t.ex Emirates och Qatar på vårt ursprungliga hemresedatum?
* Ha kvar vår ändrade hemresa och få extra natten betald av TUI?

Varför ställer man ens in en flight nästan 7 månader i förväg?
 

mha321

Medlem
Varför ställer man ens in en flight nästan 7 månader i förväg?

Jag kan inte svara på dina andra frågor då jag har dålig koll på paketresor. Men denna är enkel - säkerligen för att man gör ändringar i programmet. Om du tittar på veckorna före och efter så har de antagligen ställt in den avgången varje vecka, och inte bara just din dag. Det är ju rätt normalt att man gör ändringar i flygprogrammet så långt fram i tiden. 7 månader ut är väl ungefär när nästa års sommarprogram drar igång så det är antagligen en neddragning i samband med det.
 

rvarttinen

Medlem
Kollade snabbt på Emirates, de tycks ha tre dagliga turer till Malé numera.

Vi har flugit med Turkish, Etihad/Air France och Emirates. Ett par av gångerna har vi låtit en resebyrå boka resorten då de dels hade en bättre deal och dels så kunde vi betala i förväg och på så vis "låsa" växlingskursen mot USD. Om ni väljer att flyga med t.ex. Emirates och ni börjar resan i Stockholm så väntar en del trevliga praktiska saker - upphämtning med bil hemmavid och om er transfer i Dubai är mer än sex timmar men mindre än 24 (vilket det blir på tidiga flighten från MLE till DXB och sedan vidare mot ARN) så står Emirates för övernattning och transporter. Förutsätter att ni har bokat affärsklass, dock inte vissa bokningsklasser då dessa tjänster tyvärr inte ingår numera.

Har själv inte flugit med Qatar, än, men de tycks ha en trevlig stopp-over grej i Doha (verkar vara subventionerat?). Känner inte till deras frekvens till Malé, om de har mer än en flygning per dag. Någon annan?

När vi flög med Turkish till Malé var helt ok (bäst segment på den resan var mellan IST och ARN), servicen haltade lite men skulle inte tveka att flyga med dem igen om jag fick en bra deal ...

... våra flygningar har varit alla i affärsklass då det str i paritet med vistelsen på plats.
 
Toppen