Senaste nytt

Turkish business till och från Houston (ny+gammal B777)

Lukas S

Medlem
Jag har aldrig skrivit en reserapport förut men tänkte dela med mig lite av mina två senaste flighter med Turkish, Istanbul-Houston och Houston-Istanbul. Jag har turen att resa rätt mycket i business, främst till och från USA, och min favorit - om man inte reser ensam - är och förblir Turkish. Tänkte försöka förklara varför och ge lite detaljer från flighterna.

Skippar att recensera TK mellan Istanbul och Stockholm. De var båda väldigt standardmässiga flighter och jag tog inga bilder. Åkte tyvärr hem på TK1792, vilket (oftast numera) innebär intra-euro business med spärrat mittsäte, men annars har ju Turkish riktigt fina recliner-stolar ner till Istanbul och numera ofta även A330 med lie-flat på lunchavgången från Stockholm.

Nåväl, låt oss hoppa till Istanbul på vägen till Houston. Som alltid var det rätt kaosigt och vårt plan från Stockholm landade väldigt sent, så vi fick mer eller mindre springa kors o tvärs över hela flygplatsen för att hinna med TK33 som skulle ta oss till Houston. Som tur var fanns det dedikerade business class-köer på alla pass- och säkerhetskontroller samt vid boarding, så det hela gick faktiskt väldigt smidigt trots den ökade kontrollen på oss som skulle till USA.

När vi gick på planet blev jag glad av att se att vi fick en av deras nya 777or med något förändrad inredningar o mer privacy mellan stolarna:

IMG_4660.JPG

IMG_4656.JPG

IMG_4685.JPG


Jag ÄLSKAR Turkish stolar. Medveten om att 2-3-2 är en riktigt hemsk konfiguration för folk som åker själva och att direct aisle access är att föredra om man åker själv, men jag känner mig lätt lite instängd i reverse herringbone, staggered etc och allt vad de nya stolarna heter. Jag är c:a 1,94 lång och har skostorlek 49 - med SAS, Qatar, Thai etc känner jag ofta att man lägger sig i en kista där fötterna måste vara helt still för att inte slå i väggarna, men med Turkish känns det så mycket luftigare och jag har mycket lättare att sova ostört. Jag upplever även att Turkish-stolarna blir "mer platta" när de är fällda, medan t.ex. SAS blir rätt ojämna. Förvaringsmöjligheterna är såklart lite sämre med TK, men jag personligen prioriterar en luftig kabin framför nästan allt annat, och här lyckas verkligen TK. Gillar även deras färgschema som känns lite mer exklusivt än t.ex. LOT och Air India, som också har samma sorts stol.

Denna flight var, liksom på hemvägen, nästan helt tom i business (men full i economy), så det blev riktigt, riktigt luftigt och det var ingen som satt bredvid någon främling, såvitt jag kunde bedöma. Skönt!

Boardingen tog ganska lång tid men under tiden serverades vi flera välkomstdrinkar, nötter etc. TK har ingen alkohol på brickan utan istället färskpressad apelsinjuice, en körsbärsdrink, en limedrink och vatten. Jag gick igenom alla och ytterligare några glas vatten eftersom det hade blivit svettigt att springa genom IST. Vi fick även brusreducerande lurar från Denon (riktigt bra - slår mina Bose), necessär, tofflor, "skopåse" och menyn. Som tur är satte de igång IFE direkt så man kunde börja titta på filmer etc medan planet sakta men säkert fylldes på.

Så här såg menyn ut:

IMG_4677.JPG


Turkish har (tyvärr) försämrat sitt matkoncept lite det senaste året. Canapéerna innan förrätterna är borta, det finns färre förrätter att välja på, och glass har plockats bort från efterrätterna. Borta är även den låda med Godiva-choklad man brukade få förut efter måltiden. Med det sagt var det dock fortfarande riktigt bra mat med mycket alternativ och rikliga portioner. Kocken ombord var även han riktigt trevlig och erbjöd sig att göra andra rätter till en medpassagerare som redan hade smakat alla huvudrätter. Snyggt!

Ännu ett plus var att alla passagerare konsekvent tilltalades med namn "Mr... eller Mrs..." under resan. Så gjorde TK inte för några år sedan, och därefter gällde det bara guldmedlemmar i Miles&Smiles, men numera gäller det tydligen alla. Upplevde överlag servicen som riktigt bra, vilket iofs kan bero på att vi var så pass få passagerare i business på dessa flighter...

Aja, när vi så småningom hade kommit upp i luften efter en enorm kö med flygplan på IST satte de direkt igång med matserveringen. Jag tog soppan samt fiskrätten till förrätt - båda helt fenomenala. Så pass att jag fick påfyllning på soppan och en till portion fisk.

IMG_4720.JPG


IMG_4721.JPG


Därefter valde jag kötträtten, som även den var riktigt bra. Inte 10/10 men kanske 7/10 och långt mycket bättre än alla kötträtter jag fått i t.ex. SAS Business.

IMG_4727.JPG


Till efterrätt valde jag lite smått och gott från efterrättsvagnen, däribland en pannacotta, en chokladmousse och lite frukt. Jag älskar Turkish efterrätter och de fortsätter hålla väldigt hög nivå. Mycket bättre än på de flesta andra bolag i business där man oftast bara erbjuder en "vanlig" efterrätt (plus ost etc).

IMG_4730.JPG


Efter maten satte jag igång att kolla på någon film. Turkish har ett riktigt bra underhållningssystem med ett stort utbud av filmer och serier. Jag tycker dessutom att det är mycket mer lättskött än t.ex. Qatar, som också har ett bra utbud. De nya fjärrkontrollerna med stor touchscreen var riktigt responsiva och lättskötta.

Turkish erbjuder även fritt wifi för alla passagerare i business, och det var konsekvent snabbt under båda flighterna. Jag tvingades genomföra ett ca 15 minuter långt Skypesamtal samt ladda ner lite filer på hemvägen, och det gick hur bra som helst.

Aja, så fort jag satte igång filmen kom personalen och frågade om de skulle bädda min säng. Det lät som en bra idé så jag passade på att besöka toaletten. Toaletterna på TK:s 777or är väldigt rymliga och fint kittade med lyxiga tvålar, en trevlig rumsparfym och levande växter. Varje gång jag kom in var dessutom ett skydd placerat på toalettringen och toapappret vikt. Oväntat!

Screenshot at juli 16 21-18-53.png


Efter filmen sov jag bort hela tiden till landningen och blev, som jag hade bett om, väckt till den andra måltiden. Där valde jag en kötträtt till huvudrätt som var OK men inte mer. Det andra var dock riktigt gott, framför allt efterrätten (som TK iofs haft i 5+ år vid det här laget). Nedan bild på förrätten eftersom jag glömde fota huvudrätten...

FullSizeRender 2.jpg


Därefter var det en mjuk landning och inga konstigheter i Houston. Hoppar några veckor fram i tiden, när vi skulle åka tillbaka på TK34:

Tänkte nämna en sak om Houstons flygplats innan jag går direkt till flighten - loungen. United bygger just nu en Polaris-lounge i den United Club som TK använder, men i väntan på den fick det bli den vanliga Unitedloungen. Till min stora förvåning var den dock riktigt fin (med United-mått mätt)! Rätt mycket mat att välja på och fina duschar med en stryk-service!

IMG_7284.JPG
IMG_7287.JPG


Därefter var det dags att bege sig till gaten där det var prio boarding med egen matta för oss i business:

IMG_7298.JPG


Denna flight skulle tyvärr gå med en av Turkish äldsta 777or och därför de gamla stolarna, men i grunden är dessa samma som de nya och jag tycker att man både sitter och ligger precis lika bra i dessa som i de nya!

IMG_7362.JPG

IMG_7373.JPG


Precis som på vägen dit fick vi snabbt välkomstdrinkar, necessär, tofflor, menyer etc och vi frågades av kabinchefen om när och hur vi ville bli väckta. Jag satt på rad 2 men bad honom att bädda en säng till mig på 1A, vilket de gjorde direkt efter takeoff. 1A kan väsnas lite från galleyt längst fram, men den stolen är väldigt privat och det satt ingen annan på hela rad 1 så jag såg den som perfekt att sova i.

IMG_7350.JPG

(Stolarna blir platta men fotona är tagna vid dåligt valda tidpunkter, hehe.)

Turkish har en tunn madrass som spänns fast på stolen (perfekt, så att den inte flyttar sig konstant), ett täcke, en filt och en stor, tjock, fluffig kudde. På stolen finns dessutom en memory foam-kudde för svankstödet.

Så här såg menyerna ut på hemvägen, med ett frukostkort som lämnas in innan man somnar:

FullSizeRender 3.jpg
FullSizeRender 4.jpg


Även här valde jag lax till förrätt samt lite soppa men därefter pastan till huvudrätt och en blandning av efterrätter. Allt smakade riktigt bra, denna gång var det dock huvudrätten som stack ut som den kanske godaste rätten jag ätit på ett plan!

FullSizeRender 5.jpg
FullSizeRender 4.jpg

IMG_7338.JPG

FullSizeRender 3.jpg


Passade även på att ta en snabb bild på deras lilla snackbar/buffé ombord:

IMG_4737.JPG


Direkt efter maten hoppade jag fram till 1A, drog upp täcket, satte igång de brusreducerande Denon-lurarna, tryckte "Do not disturb" och somnade. Sov - utan sovmask - i drygt 7h och vaknade av mig själv riktigt utvilad när frukosten redan var serverad i en fullt tänd kabin. Bra betyg till stolarna! En fördel med Turkish längre resväg är att det är enklare att äta en måltid, se en film och ändå hinna sova ordentligt. Min nästa flight är med SAS Business ARN-ORD och då hinner man ju aldrig sova tillräckligt länge.

IMG_7348.JPG


Såg till min stora förvåning att de hade dukat upp en liten frukost till mig på rad 2 ifall jag skulle vakna, vilket var en trevlig touch. Hoppade dit och åt lite innan det var dags att raka sig, borsta tänderna etc. på toaletten. Även i dessa gamla 777or är business-toaletterna riktigt stora och fina. Synd bara att det inte finns fönster...

IMG_7353.JPG
IMG_7356.JPG


Kort därefter gick vi in för landning i Istanbul och vips så var ännu en riktigt trevlig flight avslutad. Vi parkerade på plattan och fick en egen buss för business class som nådde terminalen 5 minuter efter landning. 5 minuter efter det var vi i deras fenomenala CIP Lounge i Istanbul, där jag tog en dusch och åt en pastarätt samt lite efterrätter innan det var dags för den sista flighten till Stockholm...

IMG_7387.JPG


Glömde tyvärr bort att fotografera necessärerna vi fick, men det var en Furla på vägen till Houston och en Cerutti på vägen hem. Hade båda sedan tidigare så blev inte superexalterad. TK:s innehåll är rätt standard med någon brandad hudkräm, cerat, strumpor, ögonmask, skohorn, kam/borste, tandborste/tandkräm, öronproppar och lite stickers samt reklam med rabatt från märket som gjort hudkrämen etc. Vill passa på att ge ett extra plus till Turkish tofflor dock, som känns riktigt högkvalitativa och numera är svart/röda utan brandning.

Sammanfattningsvis var detta två riktigt trevliga flighter med ett flygbolag jag verkligen gillar. Om man åker ensam kan jag förstå varför man föredrar t.ex. SAS, Air Canada m.fl. där man får sitta mer avskiljt, men om man är två (eller tre) tycker jag att TK är unbeatable. Sköna stolar, bra mat och en riktigt lyxig känsla (som jag personligen inte får med t.ex. SAS o övriga europeiska flygbolag). Den enda stora nackdelen är väl trängseln på Ataturk Airport i Istanbul, men förhoppningsvis blir nya IGA-flygplatsen i Istanbul klar i tid och då slipper man väl Ataturk rätt snart. Ser redan fram emot min nästa resa med Turkish! :)
 

Attachments

  • IMG_4729.JPG
    IMG_4729.JPG
    56,7 KB · Visningar: 419
Last edited:

Lukas S

Medlem
Tack för rapporten, alltid kul att läsa lite om bolag som det inte rapporteras så mycket om.
Maten ser riktigt bra ut i alla fall , även om jag personligen tycker maten även på SAS är bra.

Kul att du uppskattade den! Ska iväg på några roliga resor framöver, ska se till att försöka få upp reportage då också :)

Jag kanske borde tillägga att även jag tycker att maten i SAS Business är helt OK. Förrätterna tenderar att vara väldigt små men goda, efterrätterna likaså. Huvudrätterna är jag dock inget större fan av och jag ogillar hur de serveras i en liten form. Men överlag är det ju helt OK på SAS.
 

J-Dog

Medlem
Jag tackar också. Tittade länge på Turkish till Bangkok tidigare i vår när dom tog lite drygt 12.000 kr för business T/R men valde att inte gå vidare. Nästan så jag ångrar det nu :)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Kul att du uppskattade den! Ska iväg på några roliga resor framöver, ska se till att försöka få upp reportage då också :)

Jag kanske borde tillägga att även jag tycker att maten i SAS Business är helt OK. Förrätterna tenderar att vara väldigt små men goda, efterrätterna likaså. Huvudrätterna är jag dock inget större fan av och jag ogillar hur de serveras i en liten form. Men överlag är det ju helt OK på SAS.
Alla rapporter är kul att läsa eller titta på (en del väljer mest bilder). Det är alla dessa rapporter som ger en nya kul idéer på vad man kan göra och helt ovärderliga enligt mig för att stimulera mitt eget resbegär :)

Skålarna med mat på SAS är ju inte helt optimala det håller jag med om. Innehållet brukar vara gott men jag föredrar att få det upplagt på en riktig tallrik, känns "finare" så.
 

Mr Basic

Medlem
Mkt intressant rapport :)
Ngn som vet om de "lite modernare" stolarna finns på Turkish A330-300?
Har provat den äldre versionen av stol och den upplevde jag som väldigt bekväm att både sitta/sova i.
 

Erik M

Medlem
Toppenrapport, man blir både sugen och hungrig.

Tycker de äldre stolarna såg minst lika bekväma ut som de nyare.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Lukas S

Medlem
Mkt intressant rapport :)
Ngn som vet om de "lite modernare" stolarna finns på Turkish A330-300?
Har provat den äldre versionen av stol och den upplevde jag som väldigt bekväm att både sitta/sova i.

Yes, de nya stolarna finns på ett gäng A330-300 också! A330ns mindre kabin är egentligen att föredra på de här stolarna eftersom det då bara blir 2-2-2 istället för 2-3-2. Dessutom sitter stolarna där lite omlott med mittenraden förskjuten något så att raderna inte är i linje med varandra.
 

Lukas S

Medlem
Jag tackar också. Tittade länge på Turkish till Bangkok tidigare i vår när dom tog lite drygt 12.000 kr för business T/R men valde att inte gå vidare. Nästan så jag ångrar det nu :)

Jag hoppade på en sån deal till BKK förut och det var väl spenderade kronor! Rekommenderas! Jag har många flighter inbokade nu framöver men kommer nog att boka en BKK-resa med TK nästa år om priset är rätt.
 

hg1980

Medlem
Yes, de nya stolarna finns på ett gäng A330-300 också! A330ns mindre kabin är egentligen att föredra på de här stolarna eftersom det då bara blir 2-2-2 istället för 2-3-2. Dessutom sitter stolarna där lite omlott med mittenraden förskjuten något så att raderna inte är i linje med varandra.
Tack för en härlig rapport! Verkar onekligen väldigt bra.

Du verkar ju ha koll på TK så passar på att ställa en fråga. Deras A330-200 har dock en helt annan stol väl? Tittade på att boka TK till Mauritius men vågade inte då risken verkar finnas att få en stol som inte blir platt. Stämmer det?
 
Toppen