Senaste nytt

Turkish Airlines slutar servera alkohol inrikes!!

PYRZ

Medlem
Idag kom TK med officiell information om detta. Som Palazzi tidigare har skrivit så har man slutat servera alkohol inrikes, förutom dessa destinationer: Istanbul Atatürk & Izmir, Bodrum, Dalaman, Antalya och Ankara. Anledningen skall vara att efterfrågan har varit väldigt lågt och att man av "logistiska" skäl slutar servera alkohol.

TK informerar även också att man slutar med servering till/från följande länder: Egypten, Kuwait, Pakistan, Irak, Somalia, Senegal och Niger. Sedan tidigare var det stopp till Saudi Arabien och Iran. Detta efter önskemål från dessa länder vars egna flybolag (flag carrier) inte serverar alkohol.

Press release - på turkiska
 

Swisser

Medlem
Det är ju inte bättre på THAIs inrikesflygningar i Thailand. På dessa flighter serveras inte heller någon alkohol. Jag har inga problem med denna ändring hos TK.
 

Dr. Miles

Expert
Det är ju inte bättre på THAIs inrikesflygningar i Thailand. På dessa flighter serveras inte heller någon alkohol. Jag har inga problem med denna ändring hos TK.

Jag håller med.
På Japan inrikes flyg serveras alkohol men endast för försäljning i Economy och på korta flygningar har de inga alkoholservering alls.
 

Palazzi

Medlem
Det är ju inte bättre på THAIs inrikesflygningar i Thailand. På dessa flighter serveras inte heller någon alkohol. Jag har inga problem med denna ändring hos TK.

Det blir ju nästan ett icke-problem, som sagt. Till/från Pakistan (och andra konservativt muslimska länder) är det väldigt få som önskar alkohol och mellan Istanbul och turkiska turistorter hinner man ju knappt höja glaset innan landning. Få som flyger leisure-flygningar från västvärlden till Somalia och kräver att det ska finnas alkohol. Om nu dessa få tvunget måste dricka på linjen finns ju LH inom samma allians :)

Bara bolaget inte väljer samma väg som t.e.x Egypt Air (dvs torrt på alla flygningar) har jag inga som helst problem med detta.

PS. Tyckte dock det var lite tråkigt att serveras apelsinjuice innan start, mellan Istanbul och London:p
 

helgonet

Medlem
Oavsett vad anledningen egentligen faktiskt är till varför alkohol dragits in på de flesta inrikesflyg så vet jag med nära anknytning till Turkiet att många Turkar oroas av denna och många andra förändringar som staten varit inblandad i de senaste AKP-åren.
 

VonMögen

Medlem
Oavsett vad anledningen egentligen faktiskt är till varför alkohol dragits in på de flesta inrikesflyg så vet jag med nära anknytning till Turkiet att många Turkar oroas av denna och många andra förändringar som staten varit inblandad i de senaste AKP-åren.

Håller med. Stora problemet med TK/Turkiet är kanske inte några goda droppar alkohol som inte längre kan avnjutas på vissa flyg utan mer att hela landet sakta är på väg rakt utför.
 
På min flygning i business IST - DXB - IST tidigare i veckan fick man Champagne innan start om man frågade efter det. Som vanligt så levererade dom en bra hårdvara men dom har mycket att jobba på med mjukvaran....
 

Palazzi

Medlem
På min flygning i business IST - DXB - IST tidigare i veckan fick man Champagne innan start om man frågade efter det. Som vanligt så levererade dom en bra hårdvara men dom har mycket att jobba på med mjukvaran....

Jo, Förenade Arabemiraten kommer troligen inte omfattas av denna förändring. Det handlar om inrikes, och ett fåtal andra linjer..:)
 

Dr. Miles

Expert
Det är kanske lite OT från befintlig ämne men det kanske finns en liten koppling från tidigare beslut om att sluta att servera alkohol på vissa flighter.

Turkish Airline lipstick ban | CNN Travel

CNN skrev:
3 May, 2013

Turkish Airlines has defended its recent move to ban flight attendants from wearing brightly colored lipstick and nail polish, such as pink or red.

A statement from the airline to CNN Travel said colors such as red and dark pink are unsuitable as they “impaired the visual integrity” of the Turkish Airlines uniforms.

“According to the generally accepted practices, personnel who work in the services sector are preferred to be artless and well groomed with a make-up in pastel tones,” the statement said.

The airline believes pastel colors give “a natural presence” which in turn “has a more gentle and attainable effect in communication.”

Nail polish in the same shades is also banned.
 
Last edited:
Toppen