Senaste nytt

Turkish Airlines och Istanbul lounge

MrRob

Medlem
Turkish tillhandahåller väl gratis hotell om man har en lång layover?
Lite skönare att spendera 18h där än i en lounge!

Det finns lite fallgropar i deras erbjudande och vi är inte berättigade till det för denna flygningen. Men det blir så klart hotell för att sova på natten, vi är inte 20 längre och dottern är alldeles för liten för att spendera en natt på en flygplats :)

Frågan uppkom för att det hade varit trevligt att besöka loungen både på kvällen innan avfärd till hotellet och på förmiddagen innan resan går vidare.
 

Jonas C

Medlem
Vi är planerade att ha en 18 timmars layover i Istanbul och landar 18.35. Kommer man in i business class-loungen på kvällen eller måste man vänta tills morgonen efter för att ha tillträde?

Jag hittar inte mycket info på Turkish Airlines hemsida men den generella policy som finns på *A hemsida får mig att gissa att svaret är nej eftersom vi flyger efter 05.00 dagen efter.
Ni kommer in i loungen kvällen innan.
 

Davvelavve

Medlem
Kommer kl 22 landa i Istanbul och nästa plan går 08 dagen efter, kan man stanna airside och alternativt använda en PP lounge med "sovstolar" eller spendera natten i turkish lounge? Är bonusbiljetter så tror inte vi är berättigade hotell. Aldrig varit på deras nya flygplats. Vi reser i business.
 

imartin

Medlem
Kommer kl 22 landa i Istanbul och nästa plan går 08 dagen efter, kan man stanna airside och alternativt använda en PP lounge med "sovstolar" eller spendera natten i turkish lounge? Är bonusbiljetter så tror inte vi är berättigade hotell. Aldrig varit på deras nya flygplats. Vi reser i business.

Jag kan inte ge ett direkt svar på din fråga men vill bara sänka dina förväntningar ang. Turkish loungen, ifall du har några: var där igår och var inte alls imponerat. Det var mycket folk, brist på platser, och generellt en ganska stressad atmosfär. Ännu mer än i den gamla loungen. En riktig besvikelse, faktiskt. Flygplatsen är sååå stor, och ändå är loungen så pass liten (kan dock vara så att det är corona-relaterat. Såg att det finns en TK "business" lounge som var stängd, så alla passagerare tvingades gå till "Miles & Smiles" loungen).
 

igelkotten

Medlem
Jag kan inte ge ett direkt svar på din fråga men vill bara sänka dina förväntningar ang. Turkish loungen, ifall du har några: var där igår och var inte alls imponerat. Det var mycket folk, brist på platser, och generellt en ganska stressad atmosfär. Ännu mer än i den gamla loungen. En riktig besvikelse, faktiskt. Flygplatsen är sååå stor, och ändå är loungen så pass liten (kan dock vara så att det är corona-relaterat. Såg att det finns en TK "business" lounge som var stängd, så alla passagerare tvingades gå till "Miles & Smiles" loungen).

Normalt sett, när båda är öppna är det dubbla kapaciteten mot närvarande. Före pandemin, brukade det ofta vara mycket folk, men aldrig ansett det vara så illa att man inte hittar plats.
 

Sir Lemon

Medlem
Jag kan inte ge ett direkt svar på din fråga men vill bara sänka dina förväntningar ang. Turkish loungen, ifall du har några: var där igår och var inte alls imponerat. Det var mycket folk, brist på platser, och generellt en ganska stressad atmosfär. Ännu mer än i den gamla loungen. En riktig besvikelse, faktiskt. Flygplatsen är sååå stor, och ändå är loungen så pass liten (kan dock vara så att det är corona-relaterat. Såg att det finns en TK "business" lounge som var stängd, så alla passagerare tvingades gå till "Miles & Smiles" loungen).
Tror du själv gav svaret på din upplevelses grund på slutet....
 

JacobGBG

Medlem
Kommer kl 22 landa i Istanbul och nästa plan går 08 dagen efter, kan man stanna airside och alternativt använda en PP lounge med "sovstolar" eller spendera natten i turkish lounge? Är bonusbiljetter så tror inte vi är berättigade hotell. Aldrig varit på deras nya flygplats. Vi reser i business.

Huruvida ni har bonusbiljetter eller ej ska ej spela roll för deras hotellnattsprogram enligt deras T&C: https://www.turkishairlines.com/en-se/flights/hotel-service/

EDIT: Paradoxalt nog hittar jag en annan sida på deras site med en annan T&C som säger att ovanstående service är offline pga Covid:https://www.turkishairlines.com/en-se/flights/stopover/

Det verkar dock vara transfer vs stopover men inte helt glasklart.
 
Last edited:

BAM054

Medlem
Kommer kl 22 landa i Istanbul och nästa plan går 08 dagen efter, kan man stanna airside och alternativt använda en PP lounge med "sovstolar" eller spendera natten i turkish lounge? Är bonusbiljetter så tror inte vi är berättigade hotell. Aldrig varit på deras nya flygplats. Vi reser i business.

Jag har nyttjat TK:s hotellerbjudande två gånger och att man reser på bonusbiljett spelar som sagt ingen roll.
Det som är viktigt är dock att det är ett ”ofrivilligt stop” på mer än 8 timmar.
 

Davvelavve

Medlem
Jag har nyttjat TK:s hotellerbjudande två gånger och att man reser på bonusbiljett spelar som sagt ingen roll.
Det som är viktigt är dock att det är ett ”ofrivilligt stop” på mer än 8 timmar.
Okej låter grymt bra! Bonusbiljetter är ju svåra att hitta så det blir perfekt. Men om jag hade köpt Revenue biljett hade det ändå blivit över natten eftersom planet avgår 0825. Men ska testa. Tack för inputs.
 
Toppen