Senaste nytt

Turkish Airlines nya A321 Business Class: Stockholm – Istanbul

swede77

Medlem
Det är standard på ARN-IST, men som du säkert har sett så är ju TK kända som "equipment change"-bolaget. Men jag har haft det alla ggr utom 1 senaste året om jag minns rätt. Osäker på hur många ggr jag flugit med dem dock... 10 kanske.

Jo jag tönkte på det just i equipment change synpunkt eftersom TK är kända för att byta. Just därför undrade jag, så säg att du då fått denna version 9 av 10 ggr om jag förstått det rätt. Om vi får till fler som lägger till statistik.....:)
 

johhenrik

Medlem
Finns säkert någon här som kan bryta ut statistik från någon av de siter som visar flyg som använts etc. Finns ju en hel del kunskap här. :)

Men, när jag hade "vanlig" business, så var jag väldigt nöjd iaf. Servicen var jättebra, maten god och drickat slank ner. Men, som du säkert läst så finns det allt en hel del skräckhistorier berättade här, så det kan nog vara hit-or-miss. Iaf beroende på destination. Det är helt klart ett bolag med växtvärk.
 

PYRZ

Medlem
Någon kan säkert kolla vad det har varit senaste veckorna men min erfarenhet är att 2100 kärran från IST brukar vara 737-800 med "gamla" konfigen. Det var dock en med ny för två veckor för mig, så equipment change är normalt. Annars brukar det stämma som johhenrik skriver.

Har också hört att man försöker få en widebody till ARN då beläggningen verkar vara riktig god. Problemet är väl att de inte har plan att sätta in.
 

Jonas C

Medlem
Idag finns det 41 A321 i flottan, varav 17 av dessa levererades mellan 2006 och 2009. De äldre planen har 3-3 konfiguration i Business, medan övriga som levererats från 2011 har den nya konfigurationen. Ytterligare 25 A321 ska levereras från 2015 till 2017. Om man vill veta statistik på vilken config som används till ARN kan man kolla på registreringarna på FR24.
 

majer

Medlem
Klockan 15.30 fick jag sällskap av @nota bene, som hade vägarna till Amsterdam denna eftermiddag. BC hörnan var upptagen (av icke-medlemmar, arrgh…) så vi satte oss vid marmorbordet istället.
Men... då var det dig jag såg i loungen. Jag satt någon stol ifrån dig längs med marmorbordet.
Not to self, man ska alltid checka in i BussinessClass.se-loungen.
Dessutom verkar det som om nota bene var med samma flight som jag, SK1555 till AMS.

Tack för en trevlig rapport, och inte behöver du skämmas för bilderna heller.
 

Jonas C

Medlem
Men... då var det dig jag såg i loungen. Jag satt någon stol ifrån dig längs med marmorbordet.
Not to self, man ska alltid checka in i BussinessClass.se-loungen.
Dessutom verkar det som om nota bene var med samma flight som jag, SK1555 till AMS.

Tack för en trevlig rapport, och inte behöver du skämmas för bilderna heller.

Precis, det var jag som satt med bruna väskan vid bordet. Hade förvisso ingen tagg, men nästa gång får du hälsa :)
Han satt på 1F om jag inte minns fel (sneglade på boardingkortet)
 

Sofia

Medlem
Strålande rapport, som alltid Jonas, du får oss andra att framstå som riktiga amatörer :D

Tar gärna emot lite tips på saker att göra i Istanbul då jag och mina tjejkompisar ska dit sista helgen i juni för en gemensam 40-årsresa. Vi tänkte oss nån sorts kombo av shopping (marknader och nåt annat spännande om det finns), hamam, kultur i form av muséer och andra sevärdheter samt såklart god mat och lite drinkar. Nattklubbar är inte vår grej men schysst barhäng är ;)
 

Jonas C

Medlem
Strålande rapport, som alltid Jonas, du får oss andra att framstå som riktiga amatörer :D

Tar gärna emot lite tips på saker att göra i Istanbul då jag och mina tjejkompisar ska dit sista helgen i juni för en gemensam 40-årsresa. Vi tänkte oss nån sorts kombo av shopping (marknader och nåt annat spännande om det finns), hamam, kultur i form av muséer och andra sevärdheter samt såklart god mat och lite drinkar. Nattklubbar är inte vår grej men schysst barhäng är ;)

Tack Sofia, det glädjer mig att höra! :)
Istanbul låter som ett bra val av destination. Har inte varit där på sommaren, men för shopping skulle jag rekommendera att ni tar båten till Kadiköy på den Asiatiska sidan. Finns en ganska trevlig shoppinggata där man kan göra en del fynd, då många butiker har sina outlet stores där.
 

PYRZ

Medlem
Tar gärna emot lite tips på saker att göra i Istanbul då jag och mina tjejkompisar ska dit sista helgen i juni för en gemensam 40-årsresa. Vi tänkte oss nån sorts kombo av shopping (marknader och nåt annat spännande om det finns), hamam, kultur i form av muséer och andra sevärdheter samt såklart god mat och lite drinkar. Nattklubbar är inte vår grej men schysst barhäng är ;)

Oj, finns så mycket att göra och beror på vart ni vill bo men här en shortlist som borde räcka för en helg ;)

* Hogia Sophia, Blå mosken, Topkapi Palace är nästan måste om ni inte har varit där redan
* Grand Bazaar och kyrddbazaaren för annorlunda shopping.
* Nisantasi eller Bagdat Caddesi (Kadiköy som Jonas C skev) för finare shopping. Annars finns det uppsjö av gallerior.
* Hamam - Cagaloglu eller Suleymaniye hamam. Skippa Cemberlitas som är väldigt känt men inte värt pengarna.
* 360 Istanbul, 5.kat, Anjelique, Vouge, Leb-i Derya för att rekommendera några mat- barhäng ställen :)
 
Toppen