Senaste nytt

Turkish Airlines Miles & Smiles

Jonas C

Medlem
Med vår de facto Turkish Airlines företagsrepresentant @Gisle Nair Dueland på forumet, så tänkte jag passa på att väcka liv i tråden.

Jag har varit aktiv medlem i programmet sedan Mars 2013 och har sedan dess varit mycket nöjd med Turkish Airlines som helhet. Miles&Smiles är kanske ett av de mer underskattade bonusprogrammen i Star Alliance, då de erbjuder en väldigt generös awardtabell, lätt att nå och upprätthålla status, samt bra förmåner utöver de vanliga publicerade (generöst med operational upgrades, samt möjlighet att övertrassera kontot).

Förändringarna som skedde i Juni 2014 kom både på gott och ont. Det negativa att man intjäningen av av poäng sänktes på nästan alla bokningsklasser, samt att priset för bonusresor på Turkish Airlines höjdes. Det positiva var däremot att bonusresor på Star Alliance blev billigare, samt att enkelbiljett även ska vara möjligt vid resa med Star Alliance. Det utlovades också en förbättrad tillgänglighet på bonusplatser, bland annat till USA.

Snart ett halvår senare så får jag intrycket av att de "positiva" förändringarna i Miles&Smiles inte har implementerats. Tillgängligheten av bonusresor till USA har inte förbättrats i någon större utsträckning, då det fortfarande är svårt att hitta en plats i Business Class till exempelvis New York eller Los Angeles.

Jag försökte för en månad sedan boka en bonusresa med Star Alliance, vilket minst sagt var en frustrerande process. Mannen på kundtjänst insisterade i att det inte var möjligt att boka en enkelbiljett, trots att detta tydligt framgår i den nya tabellen. Inte heller kunde han svara på hur många poäng biljetten skulle kosta. Här uppstår nästa problem: Att bekräfta bokningen över telefon var problemfritt, men att betala skatterna över telefon visade sig vara omöjligt då detta endast kan göras med kontanter på ett biljettkontor. 10 samtal gav samma svar. Jag bor cirka 2 timmar från Arlanda, och att ägna en halvdag åt att köpa en flygbiljett känns inte optimalt. Att ringa biljettkontoret var inte möjligt och mitt mail till stockholm@thy.com besvarades aldrig (något som jag visserligen har förståelse för), vilket ledde till att tidsfristen för bokningen löpte ut och reservationen avbokades.

Ovanstående scenario innebär i praktiken att det blir närmast omöjligt att boka en Star Alliance award med Miles&Smiles, i synnerhet då inget annat flygbolag kräver att man måste infinna sig på ett biljettkontor för att boka en bonusresa. I min mening är det ett ganska allvarligt problem att man inte kan boka en Star Alliance award över telefon, i synnerhet när vi lever i en tid där allting kan skötas online. Jag skulle gärna uppskatta om detta "problem" kunde åtgärdas, och likaså om ni kunde se till att det faktiskt är möjligt att boka enkelbiljett med Star Alliance eftersom att den nya awardtabellen tydligt medger detta. Slutligen skulle jag gärna uppskatta om ni kunde hålla löftet om att släppa fler bonusplatser till USA nu när priserna har gått upp, alternativt att ni ger en bättre tillgång på bonusresor i Business Class till Elite och Elite Plus. I dagsläget är det samma inventory till Miles&Smiles som delas med övriga Star Alliance program.

Japp. Det är inga fysiska, men du får två per år som du kan använda. Du får ringa kundtjänst och be dem applicera. Jag använde en gång för några år sen men har inte använt sen dess.
Det är synd att dessa inte kan överlåtas till någon annan, såvida inte TK bestämmer sig för att lätta på reglerna :(
 

PYRZ

Medlem
Kan bara hålla med dig @Jonas C . TK's kundservice är under all kritik. De gångerna jag har varit i kontakt med de har jag alltid fått fel information, tex om award platser, bokningsklasser, kreditering av misles, feldebitering mm. Det har blivit ännu sämre nu när de har outsourcat sin call centre till ett nytt bolag. Och deras dedikerade telefonnummer som de har för Elite medlemmar är ett skämt. Har inte kommit fram en enda gång!

Att det blir svårare att behålla status nu med de nya intjäningsreglerna är inget jag gillar men det är inte så konstigt med tanke på hur det funkar hos de flesta bolagen. Själv satsar på att få E+ nu när jag är en resa från det. Då har jag säkrat *G i 4 år

Jag tycker dock att M&S är ändå bäst för mig då jag åker till Turkiet ofta. Op-ups har jag fått många gånger, lounge och fast track är helt OK. Award tillgänglighet ARN-IST är helt OK också (bokade två st i C förra veckan).
 

johhenrik

Medlem
Ang kundtjänst, så håller jag med till viss del, även om jag tycker det har funkat bra i år. Vad gäller att få hjälp dock så har jag utnyttjat Stockholms-kontoret, men inte via stockholm@thy.com för där får man ju aldrig svar, eller om man får svar så får man det en vecka efter man behövde svaret, men det hör till undantaget att får svar alls. Jag hade en person som jobbar (jobbade?) där som brukade hjälpa mig, men då mailade jag med henne direkt.

Tyvärr dock, så har jag ju dragit ner på mitt resande med TK pga att jag tycker det är för oregelbunden service. Det ska inte behöva ta mig flera timmar för att lösa ett ärende. Det är kanske okej om man vill sälja billiga biljetter till privatpersoner, men för mig som reser i jobbet så har jag inte den tiden helt enkelt. Förr var man ju tvungen att ringa till Turkiet också och betala för det, men det är ju ändrat numera, så de kopplar vidare 08-numret.

Men, när jag skriver detta förstår jag kanske varför @Gisle Nair Dueland förespråkar resebyrå framför att man bokar själv gentemot TK. ;)
 

mash

Medlem
Jag kan bara instämma angående kundtjänsten, det enda positiva är att det sällan är några längre telefonköer för att få prata med dom. Att dom sen ofta ger felaktiga svar eller helt enkelt inte kan lösa små problem är en annan sak, och att ofta bli hänvisad till att fysiskt besöka deras Stockholms-kontor är ganska löjligt - speciellt om man inte bor i Stockholm.

Mitt senaste olösta problem är att jag ville ha ett kvitto på en avbokningsavgift för en avbokad resa, detta verkar vara extremt svårt för dom att lösa. Ringer man kundtjänst kan dom visserligen se på sin dator vad avgiften och återbetalt belopp är, men dom får absolut inte dela med sig av den informationen annat än muntligt. När jag vill ha kvittot på papper/email så hänvisar dom till att jag måste besöka Stockholmskontoret, har försökt maila dom angående detta men får inga svar...
 

jumbooze

Medlem
hmm @Jonas C det var ju inte skoj, jag ska ju snart boka min award (one-way *A), nu får man väl stålsätta sig innan man ger sig in i den svängen men tack för att du delar med dig.
 

johhenrik

Medlem
hmm @Jonas C det var ju inte skoj, jag ska ju snart boka min award (one-way *A), nu får man väl stålsätta sig innan man ger sig in i den svängen men tack för att du delar med dig.
Nu var det ju ett tag sen, men jag använde stockholmskontoret till att boka award åt mig. Var helt smärtfritt. Men då körde jag ju det med min "kontakt" där iofs...
 
Toppen