Senaste nytt

Turkish Airlines bjuder gratis sightseeing/övernattning/dayroom vid lång layover

pep

Medlem
Tack för svaret, det var den frågan jag hade. Lite förvirrande med två olika svar (fått ett annat besked av @pep ). Ska ställa fråga om klargörande tilll honom/henne i den tråden.
Jeg kommer selv i tvivl om 8 timers reglen, tror at jeg tager fejl. Men mindst 1 leg skal være "langt", formentlig interkontinentalt, hvis jeg husker ret. Ihvertfald får du ikke hotel hvis du kommer fra ARN til Konya, Barcelona, Moskva, eller Athen selv om der evt. skulle være 16 timers ventetid. Der er en laaang tråd om dette på Flyertalk.
 
Last edited:

Juraj

Medlem
Jag har sett detta om ett långt leg varken i reglerna eller i praktiken. Där det dock finns regel om långt leg är inträde till dayrooms i TK lounge i Istanbul.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

ante888

Medlem
Fick tillfälle att prova denna service i februari, dock utan framgång. Flög ARN-IST-EZE, och eftersom ARN-IST går tre gånger om dagen, och jag inte hade något emot att spendera lite tid i Istanbul, så bokade jag den första flighten ARN-IST som landar runt lunch. Väl framme vägrade de ge mig ett rum eftersom jag inte hade bokat den kortaste anslutningen. I "Hotel desk" på Istanbuls flygplats tog de fram ett utskrivet dokument där de fetmarkerat att man måste ha den kortaste möjliga anslutningen för att kvalificera till "hotel service". Detta står det dock ingenting om på hemsidan, och i bokningsdialogen på deras hemsida så dyker hotelloggan upp på alla tre möjliga flighter (det gör den inte på hemvägen, för då finns det en anslutning som inte kvalar in för gratis hotell.

Har kontaktat deras kundservice skriftligt några gånger, de kan inte visa var kravet på kortast anslutning står, men de hävdar bestämt att det är det som gäller. Har nu mailat in bilden nedan, och frågat var på hemsidan reglerna om kortast anslutning står, samt varför de visar hotelloggan för samtliga möjliga flighter från ARN-IST samma dag, om det inte gäller.

Har någon här hittat kravet på kortaste anslutning skriftligt på hemsidan?

Återkommer om vad de svarar.
Skärmavbild 2018-03-21 kl. 17.56.04.png
 

ante888

Medlem
Fortsättning på mitt ärende ovan.

Fyra svar har kommit från Turkish, och varje gång har jag svarat och försökt förtydliga frågan. I svaren hänvisar de till reglerna (som även jag gjort, där står det inte ett skvatt om kortast anslutning), att jag måste ha visum (vilket i teorin är irrelevant eftersom jag skrivit att jag har svenskt pass) och att de bara beklagar.

Nu har jag bett dem eskalera detta till en manager, de verkar försöka trötta ut mig i frågan. Bifogar bilder på "bevisningen" med ett urklipp från reglerna, samt hur de flighterna de säljer presenteras på deras hemsida.

Som jag ser det är det omöjligt att tolka det som att man inte ska få hotel service, vilken än av anslutningarna man väljer, eftersom båda passar in i regelverket de själva skriver. Som grädde på moset visas loggan för "hotel service" på alla flygalternativ från Stockholm dagen innan IST-EZE-flighten.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2018-03-21 kl. 17.57.14.png
    Skärmavbild 2018-03-21 kl. 17.57.14.png
    630,7 KB · Visningar: 236
  • Skärmavbild 2018-03-21 kl. 17.55.52.png
    Skärmavbild 2018-03-21 kl. 17.55.52.png
    275,2 KB · Visningar: 224
  • Skärmavbild 2018-03-21 kl. 17.56.04.png
    Skärmavbild 2018-03-21 kl. 17.56.04.png
    269,4 KB · Visningar: 236

ekf

Medlem
@ante888 Jag håller med om att det inte på ett tydligt sätt framgår att hotelltjänsten inte ingår.. Dock tycker jag nog att det fetstilade i Terms & Conditions hintar om hur de tänkt sig att det skulle fungera.
 

ante888

Medlem
@ante888 Jag håller med om att det inte på ett tydligt sätt framgår att hotelltjänsten inte ingår.. Dock tycker jag nog att det fetstilade i Terms & Conditions hintar om hur de tänkt sig att det skulle fungera.

Där håller jag inte med dig, det står så här i det fetmarkerade:

"Passengers holding tickets eligible for the hotel service may not be able to use the service if an earlier connecting flight is full. For example, if a journey from Italy to Dubai includes layover options of 6 or 12 hours and the 6-hour layover flight is fully booked, the hotel service will not be offered to passengers selecting the 12-hour layover flight."

Men i mitt fall, så finns det inte ett enda flyg, fullt eller inte, som inte kvalar in till +10h anslutning, se bilderna jag bifogade i mitt förra inlägg. Det är samtliga tillgängliga flighter från ARN. Så det handlar inte heller om att jag inte valt "fel" flyg, för alla flyg från ARN som de säljer, kvalar in enligt den publicerade listan på terms & conditions.
 

ekf

Medlem
Ja jo, som sagt.. jag tyckte att texten hintar om hur de tänkt, inte att de faktiskt skrivit ut det. Det ska bli intressant att se om de uppdaterar texten som en utkomst av att du står på dig, och om de kommer att ge med sig.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

ante888

Medlem
Ja jo, som sagt.. jag tyckte att texten hintar om hur de tänkt, inte att de faktiskt skrivit ut det. Det ska bli intressant att se om de uppdaterar texten som en utkomst av att du står på dig, och om de kommer att ge med sig.

Jag tänkte inte på det alls, jag kollade bara om det finns någon anslutning som är under 10h, det fanns det inte, och hotellsymbolen dök upp på alla tre alternativ, kollade reglerna och såg inget som talade emot, så jag tog det för givet.

Nu är vi säker uppe i tio mail, varje gång hävdar de att problemet lösts enligt deras rutiner osv, men det ursäktar inte att de har olika regler på hemsidan och på ett papper man får i ansiktet på Ataturk. Kan nog glömma någon ersättning, men vill att de ändrar reglerna på hemsidan så det blir tydligare till framtida passagerare. Återkommer.
 

ante888

Medlem
Jag tänkte inte på det alls, jag kollade bara om det finns någon anslutning som är under 10h, det fanns det inte, och hotellsymbolen dök upp på alla tre alternativ, kollade reglerna och såg inget som talade emot, så jag tog det för givet.

Nu är vi säker uppe i tio mail, varje gång hävdar de att problemet lösts enligt deras rutiner osv, men det ursäktar inte att de har olika regler på hemsidan och på ett papper man får i ansiktet på Ataturk. Kan nog glömma någon ersättning, men vill att de ändrar reglerna på hemsidan så det blir tydligare till framtida passagerare. Återkommer.

Kan uppdatera med att de inte gav sig kring att uppdatera hemsidan, så jag ger upp det här ärendet...
 
Någon som tagit sightseeing-tur senaste året och bokat via EuroBonus? Såg att det dykt upp en text om att touristanbul-turer kräver att man flyger med Turkish och att biljettnumret börjar på 235. Har för mig att för ett par år sedan fanns inte skrivningen om 235. Har en bonusbiljett via Istanbul på 117-stock och skulle gärna ta en tur.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen