Senaste nytt

Turbulenta marknader - vår vinst?

Concorde

Founding Member
Fortsätter hösten med samma skakiga mönster är väl den gladaste nyheten att Business och First priserna kommer gå ner, samt att miles/poäng stolarna i dessa kabiner kommer öka. Lägg till oversell i Economy när resebudgeten stryps av företagen = mer upgrades.

2008/2009 all over igen.
 

Bonden

Medlem
Nackdelarna när det går ner kan vara:

* Bolag går i Konkurs
* Färre rutter
* Antalet ny plan som beställs minskar
* Äldre plan får förlängd livstid
 

Mikael

Medlem
Var det någon märkbar skillnad under finanskrisen på priset på business & first, samt tillgänglighet för awards i dessa kabiner?
 

Fredrik

Medlem
Jag hade inte möjlighet att utnyttja awards då men jag kommer ihåg att både Lufthansa och SAS hade kampanjer där man fick dubbla statuspoäng. Det är en kampanj jag gärna ser igen...
 

Concorde

Founding Member
Om jag minns rätt stängde väl British Airways helt sina första klass kabiner på vissa sträckor?

Nja inte riktigt. Många medier sade till och med att BA skulle sluta med First... :rolleyes:
Vad man gjorde var att på de rutter där First inte var lönsamt bytte man till 3-class maskiner (vissa 777 eller 767) samt sålde 4-class maskiner som 3-class. Dvs. en del hamnade i F säten men fick Club/Business service. Man tog aldrig bort F kabiner.
 
Toppen