Senaste nytt

Tull och bagage med Swiss Los Angeles-Luleå?

Jag tror helt enkelt det är så att Lufthansa Group(LH/LX/OS) inte vill betala för den extra handlingkostnaden på Arlanda.
Alternativt att man inte vill ge svenska Tullverket tillräcklig information om passagerarna.
Vad kan problemet annars vara?!
Efter lite informationssökande har jag fått fram att vid utrikesresa till ARN med SAS, Estonian Air, Air China & Thai Airways & och vidare inrikes med SAS, NextJet & Höga Kustenflyg så skickas genomcheckat bagage direkt till slutdestinationen.
 

AABack2ARN

Medlem
Häromveckan kom jag med Niki till Arlanda T2. Ombord på planet sa personalen tydligt att baggage som är incheckat hela vägen kommer automatiskt flyttas till nästa flyg...

Vilket enbart stämmer i händelse av internationell transfer. Till inrikesflyg fungerar inte detta då man ankommer med Niki. Bekräftades även av personalen i T2 som sa att de har en hel hög med väskor från olika bolag där detta går fel. I Nikis fall har de knappt interlineavtal så där var problemet mindre. Men det finns agenter där ute som kan konsten att koppla ihop baggage från olika biljetter och då uppstår problemet.

KLM/AF verkar ha det största problemet då de interlinar med SAS.
 
Vad är problemet...vill inte AF/KL, LH/LX/OS och Air Berlin betala för den extra handling kostnaden?!

Jag vet att vid ankomst till Arlanda nu med SAS, Estonian Air, Air China, Thai Airways, TAP, Turkish Airlines, Finnair och Emirates så skickas bagaget vidare direkt till SAS, Next Jet och Höga Kustenflygs inrikes destinationer.
 

flum

Medlem
Vad är problemet...vill inte AF/KL, LH/LX/OS och Air Berlin betala för den extra handling kostnaden?!

Jag vet att vid ankomst till Arlanda nu med SAS, Estonian Air, Air China, Thai Airways, TAP, Turkish Airlines, Finnair och Emirates så skickas bagaget vidare direkt till SAS, Next Jet och Höga Kustenflygs inrikes destinationer.

Pratade med en väldigt trevlig person i sas ankomstservice angående detta. Enligt honom beror det på vilket datasystem som carriern använder. Det system som sas, thai mfl använder har tullen tillgång till, medan det system som LH/LX mfl använder inte ger tullen access.
 
Toppen