Trygghansa ger noll ersättning för resa bokad med poäng?

Diskussion i 'Övrigt' startad av NiNE, 2 Mars 2018.

  1. Välkommen till politikernas värld...
     
    sepbemi gillar detta.
  2. NiNE

    NiNE Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Med tanke på att en av fem personer blev sängliggande och en förälder fick stanna inne och ta hand om barnet under större delen av resan och därför gick miste om själva semestern så gäller mitt ersättningsanspråk detta. Det är inget konstigt med det och det är ett vanligt försäkringsärende.
     
    Mattias Holmén, Double Trouble och Agö gillar detta.
  3. NiNE

    NiNE Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu får ni väl lugna er. Om man blir sjuk på semestern och därför tappar själva syftet med resan så ersätter hemförsäkringen/reseförsäkringen det, och betalar tillbaka (delar av) utläggen för resa och boende. Det var detta jag undrade om men det fick jag ju bittert ångra nu efter diverse påhopp. Vi åkte på en lång resa alla fem och det kostade en hel del, men två av fem personer fick stanna inne hela veckan, så jag tänker be mitt försäkringsbolag om ersättning för detta. Det är väl ganska långt ifrån "löjliga omständigheter" som jag ser det. Jag har ett antal försäkringar för alla i familjen och det är inte fråga om att försöka mjölka något bolag. Jag har aldrig åkt med tomma väskor eller ens köpt en tandborste vid försenat bagage, så jag ber er vänligen att sluta hoppa på mig och anta att jag försöker lura till mig pengar.

    Jag läste villkoren innan jag postade inlägget och jag förstår vad som gäller, men jag hoppades på att några kunde dela med sig av sina erfarenheter inom ämnet. Nu blev det istället en diskussion om hur hemskt jag är som försöker lura till mig pengar.
     
    Mattias Holmén, karho, sammyj och 18 andra gillar detta.
  4. malmokalle

    malmokalle Medlem

    Ort:
    Malmö
    Land:
    Sverige Sverige
    Nu har jag räknat till 10 flera gånger och min slutsats står fast: Ett av de mest onödiga och osympatiska inlägg på BC någonsin.
     
    Erth, wenne87, Mattias Holmén och 7 andra gillar detta.
  5. Pho

    Pho Medlem

    Ort:
    Göteborg
    Land:
    Sverige Sverige
    Om jag förstår problemet korrekt så är det att Trygg Hansa inte anser att de kan betala tillbaka några bonuspoäng? Det är naturligtvis surt, men jag tror samtidigt att vi många gånger är glada för att det inte finns någon växlingskurs mellan bonuspoäng och pengar. På samma sätt så hade man ju knappast fått tillbaka en 10% rabattcheck om man hade haft det för att betala (eller sänka priset) på sin resa.

    Får nog bara konstatera att det är surt för den som drabbas men kanske sådant man får räkna med...
     
  6. Valley

    Valley Medlem

    Ort:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    Och. Vilken typ av försäkring har du hos T H ?
    Vanliga eller har du möjligtvis Utökade reseförsäkringen ?
     
  7. Jag har TryggHansas hemförsäkring med utökade reseförsäkring.
    Kundtjänsten sa att de inte ersätter poäng eller kost för likvärdig biljett om det blir avbeställning eller när man ansöker ersättning om outnyttjad resekostnad.
    https://www.trygghansa.se/SiteCollectionDocuments/Privat/P00296.pdf
     
  8. Valley

    Valley Medlem

    Ort:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    Samma här. TH med Utökad reseförsäkring och en massa konstiga plus och tillägg.
    Här kan det dock finnas en gravad hund. Tyvärr finns för många tomtar som sitter i kundtjänst, även hos T H (har gått några vänder, under 7 månader för att vara mer precis, med ett ljushuvud i samband med vattenskada).
    Har för mig att jag någonstans läst att om man måste åka hem med annat flyg än ordinarie så kan man få ersättning för de extrakostnader som uppstår. Och man kan också få ersättning för ordinarie biljett, men eftersom man enbart får ut det man betalat så........

    Lite OT - Nu är det väl så att man är så korkad att man går på allt som försäkringsbolagen skryter om. För att upptäcka att när skadan väl händer så är det plötsligt inte Hemextra utan Husplus som gäller.
    Kamrat i Schweiz hade 4 olika reseförsäkringar (Hemförsäkring If har jag för mig) och när skadan inträffade kunde ingen tala om att försäkringen verkligen gällde. Det skulle man ta ställning till efter att alla papper skickats in. Väl tur han hade ett Eurocard utan limit.
    Syrran råkade ut för precis samma sak i Sydafrika. Skicka in pappren så tar vi ställning när det är gjort. Och sjukhuset ville i princip ha cash up front.
    (Hem-och reseförsäkring Folksam)
    Och det finns mer.
    Får väl säga att samtliga bolag verkar agerat likadant.
     
    Gus gillar detta.
  9. Gällande sjukhuskostnader så är min erfarenhet att SOS tar allt om man anmäler skadan när den händer. Jag har valt att boka resa samt boende själv vid skada och fått skälig ersättning efteråt.
     
  10. Golfkillen

    Golfkillen Medlem

    SOS ersätter ingenting när man är utomlands, kan vara bra att påpeka (dvs SOS Alarm som driver numret 112 och är statligt / landsting / kommunalt ägt). Däremot så skall man ju vända sig till SOS International som ägs av försäkringsbolagen.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×