Senaste nytt

Trogen BA eller byta till Cathay?

RobRoy

Medlem
Jag har bott i HK i snart fyra år. Har varit BAEC gold i tre år nu. Det var det program som var enklast att nå status i utifrån mitt resmönster. Jag flyger mest med cathay, sedan Qatar och BA. Fram till nyligen var det väldigt svårt att nå platinum inom marco polo. Nu efter de gjorde om sitt system så är det relativt enklare för dem som flyger mycket business. Som BAEC gold får jag oförtjänt bra service på cathay (gör att man blir besviken när man flyger BA). Det blir uppgraderingar var och varannan resa + first check-in, lounge, extra baggage etc etc. En kollega har MP platinum och han går det verkligen ingen nöd på (cathay tar verkligen hand om statusmedlemmar). Så summasumarum, har du en hel del resor i biz. så skulle jag byta. Om inte håll kvar BA. Jag kör AMEX cathay så samlar på mig en hel del miles. Brukar använda avios/miles bereonde på vilket som ger bäst utdelning (utan att verkligen grottat ned mig i det känns det som det varierar mellan destinationer vilket som är gynnsammast); det blir ganska många bonusresor inom Asien för min del...
 

PGR

Ny medlem
@ACervin och @RobRoy - tack för inspel och bra synpunkter!

Jag är snart övertygad :)
Bara en sista tanke som gäckar mig...tänker såhär:

För att komma upp i Emerald krävs 1,200 TP för Cathays Marco Polo och 1,500 TP på BAs Executive Club, right. En annan intressant milstolpe. Vid 1,800 TP med Cathay får man dela ut ett Gold / OW Sapphire till närstående. Vid 5,000 TP med BA får man däremot dela ut ett BA Gold / OW Emerald.

Ett exempel:
HPG-KUL-CGK med Malaysia Airlines t.o.r i Business Z ger 80 TP med Marco Polo - 6.7% av Emerald status eller 4.4% av målet på 1,800 TP med Cathay.
Samma resa dedikerad till Executive Club ger 160 TP - 10.7% av Emerald status eller 3.2% av målet på 5,000 TP med BA

Ett annat ex:
CPH-DOH-HKG med Qatar / Cathay t.o.r i Business I ger 180 TP med Marco Polo - 15.0% av Emerald status eller 10% mot 1.800.
Med Executive Club ger det 560 TP - 37.3% av Emerald status eller 11.2% av 5,000.

Då förutsätt jag - möjligen mer eller mindre korrekt (?):
- Att jag får tillträde till Cathays First så länge jag flyger OW, oavsett biljettklass
- Att det inte är någon skillnad mellan vilka typer av biljetter som ger points / TP. Eller är det så att BA även ger på lägsta Economy?
- Att det ingen av bolagen ger mig mer fördel än den andra vid nyttjande av bonusresor / uppgraderingar

I övrigt håller jag helt och hållet med om fördelarna med att vara trogen "sin hemmabas" samt kreditkorten.
 

PGR

Ny medlem
Dessutom skall man inte förakta lokalt kreditkort med intjäning till Cathay, många sköna poäng som kan användas till uppgraderingar när man åker på privata resor.

Håller med. Något bra alternativ utöver Amex?

Ska även sätta upp bankkonto. Någon bra idé där?
 

agehall

Medlem
För att komma upp i Emerald krävs 1,200 TP för Cathays Marco Polo och 1,500 TP på BAs Executive Club, right.

Nja, nu jämför du nog äpplen och päron. Marco Polo har väl inte tier points - det kallas väl något annat? Och man ska inte stirra sig blind på siffror, det är hur enkla de är att uppnå som är det viktiga, dvs earn-ratio spelar stor roll här.

Annars, om man jämför BAEC med SAS Eurobonus så behövs 1500TP hos BAEC för att nå toppstatus men 90000 EB-poäng för att nå Eurobonus Diamond. Det är absolut inte 60x svårare att nå EBD än att nå BAEC Gold...
 

ACervin

Medlem
@PGR När det gäller kreditkort utöver AmEx så valde jag när jag flyttade till Australien bank helt efter sign up bonus på Qantas branded MC eller Visa. Jag har sedan dess bytt 2 ggr just för att utnyttja sign up bonusar som kan vara betydande. Bank villkor i övrigt tycker jag är väldigt lika. Jag samlar poäng på Qantas som första alternativ (för flygningar med QF, EK och AA) och Singapore KrisFlyer (SQ, Virgin Australia, Air New Zealand och SAS) när det passar bättre. På så vis täcker jag de båda stora allianserna. Om man reser mycket är en bra förbindelse viktigare än att optimera poängen!
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: PGR

PGR

Ny medlem
Nja, nu jämför du nog äpplen och päron. Marco Polo har väl inte tier points - det kallas väl något annat?

Du samlar "Club Points", men principen är detsamma (och de båda ingår i OW). Det jag ville förtydliga var att det går betydligt fortare att samla inom till Emerald med BA i förhållande till Cathay med de exemplen jag illustrerade (de utgår från respektive premisser för att nå Emerald).

SAS skulle vi också kunna göra en jämförelse mellan. Men där är du inne på rätt spår om äpplen och päron med tanke på at det ingår i SA.
 

pep

Medlem
..hvis det er svært at vælge mellem æbler og pærer, så overvej gulerødderne: QRs Privilege Club kræver kun 300 TP til guld. Og de har af og til card-upgrade kampagner - f.eks. fra sølv til guld eller fra guld til platinum for 4 legs i business indenfor en periode på typisk 2 måneder. Desværre er QR guld ikke jævnførbar med emerald på andre OW programmerend QRs eget. Hertil kræves QR platinum (600 TP)
 
Last edited:

agehall

Medlem
Du samlar "Club Points", men principen är detsamma (och de båda ingår i OW). Det jag ville förtydliga var att det går betydligt fortare att samla inom till Emerald med BA i förhållande till Cathay med de exemplen jag illustrerade (de utgår från respektive premisser för att nå Emerald).

Ok, då är vi nog överens där. Jag var tvungen att titta på hur strukturen ser ut hos Marco Polo och det verkar ju som att man måste flyga ihop 120k miles för att nå Emerald. Med en earn-ratio på 125% av flugna miles i business så är det rätt mycket flygande... På BA går det ju betydligt fortare.

SAS skulle vi också kunna göra en jämförelse mellan. Men där är du inne på rätt spår om äpplen och päron med tanke på at det ingår i SA.

Det var mest för att illustrera att man inte kan jämföra siffror så. Sedan ingår inte SAS i SA (South African Airways) utan i Star Alliance som brukar förkortas *A. :) (Ja, det är inte lätt med förkortningar i den här världen i början...)
 

Homer

Medlem
Annars, om man jämför BAEC med SAS Eurobonus så behövs 1500TP hos BAEC för att nå toppstatus men 90000 EB-poäng för att nå Eurobonus Diamond. Det är absolut inte 60x svårare att nå EBD än att nå BAEC Gold...

Man kan ju jämföra såhär också

Sapphire 60 segment med BA
*A Gold 45 segment med SK
;)
 
Toppen