Senaste nytt

Tripreport: gdaily spelar poker-VM

gdaily

Medlem
Är "in the money" som sagt. Dock shortstackad så jag struntar i att boka om flyget, räknar att åka ut idag (eller i morgon bitti) så jag hinner ta mitt kvällsflyg hem med BA lördag kväll.
Mina "gratisnätter" på vdara är nu slut. Egentligen ska sajte n jag kvalade in med betala extranätter om man är kvar i tävlingen, men det känns så fånigt att bråka om detta, dels så vill jag bo på Rio i natt (där tävlingen spelas) så att jag har "nära hem", jag vill kunna gå och duscha exempelvis på middagspausen ochslippa en timmes hemfärd med taxi mitt i natten. Så jag bokade en natt via Pointshound, för dessutom 3000 extra Avios i en kampanj på detta sätt.
 

nota bene

Medlem
Kul rapport!

Lite bristfälliga uppdateringar på wsop's hemsida [typ 150 spelare från dag 4 visas ej].

Kul med ITM, och hoppas att cash game går bra också :)
 

gdaily

Medlem
Dag nio:

Började dagen med 285.000 i stacken. Slutade dagen med 270.000 i stacken. spelade bra, förutom i en pott som jag undrar om man kan misshandla ännu mer eller om nedanstående var rekord :)

Fold fram till mig på dealerposition, jag har dagens första riktiga premiumhand (ess-kung) och vi är 1300 kvar, dvs 300 kvar från pengaplaceringarna. Jag kommer inte ihåg vad blindarna var, men jag gör en standardhöjning med 100+ big blinds i stacken. Maria Ho i small blind synar (hon täcker mig). Bg blind slår om en standardhöjning. Han är en äldre man från Califonien med Indiskt påbrå och extremt mycket marker som han vunnit genom att visa upp bra händer varje gång - noll chans alltså att det är ett squeezespel, hade det varit en ung internetspelare hade läget varit helt annorlunda. Han har en premiumhand, dvs höga par eller ess-kung, någon enstaka gång ess-dam. Min hand spelar väl okej mot hans tack vare positionen, men jag kommer inte bli övermodig och höja här igen: Det är nära pengarna som jag kan folda mig in i utan problem: Syn.

Floppen Kung-kung-sex, bättre kan det inte bli. Han checkar, och jag checkar bakom (för deception, men kanske ska jag beta). Jag tror dock att jag kommer få precis en gatas värde ur den här handen med den här träffen, oavsett när jag betar.
Turn en dam, ett typiskt dåligt kort för mig, då han som sagt troligen har AA, QQ eller möjligen JJ. Han checkar och jag checkar, numera för pottkontroll.
Riverkortet är en tvåa, han checkar, och nu är det dags för mig att beta, vilket jag gör. Han funderar en kort stund, säger till dealern "count" (dvs vill veta hur mycket jag har betat), men jag hör "call" så jag visar upp min hand. Floor blir tillkallad, min hand lever, jag får en varning för att visat handen, och han slipper syna med sitt par i knektar. Jag vinner potten, men kunde som sagt fått ur honom en bet på rivern med. Här har ni för övrigt anledningen till att jag inte säljer procent, mina tomtespel ska jag stå får själv :)

Så varsågod, flame on!

Vi spelar ner till In The Money, alla kvarvarande spelare när nu garanterade $15.000. Med 270.000 i stackem har jag halva medel, dvs "shortstackad men ingen fara"

Dag tio:
Spelet börjar 12:00, man är rejält sliten efetr att ha sovit 4-5 timmar per natt i en vecka. Klockan 13:00 får jag par i damer, en annan spelare med lika mycket marker får AK, och vi åker all-in före floppen. Standardspel, standard läge, QQ mot AL är en klassuker. Kung på floppen, kung på turn, och ingen dam på rivern gör att jag åker ut på plats 730, $17.000 rikare (well, skatteverket ska ha 30% också, skatteverket är den verkliga vinnaren av pokerspelarnas sommaräventyr).

Tar en timme nästan att få alla papper i ordning för utbetalningen, gör en intervju med Erik på poker.se, tar en massage, och går och lägger mig och vilar lite. Somnar som en stock, vakna lagom till att kunna checka in på morgonens flyg till London. Seat 20k, det vill säga en av de platser i planet där jag flyger baklänges, och en väldigt "priva plats". Btritish Airways har en rolig konfiguration i sin Businesskabin.

Ska väl leta upp något att äta nu, och sedan sova lite igen. Jag är nöjd med pokerdealen av äventyret, i morgon blir det lite flygbilder igen.
 

ARNCrew

Ny medlem
$17.000 rikare (well, skatteverket ska ha 30% också, skatteverket är den verkliga vinnaren av pokerspelarnas sommaräventyr)

Hur fungerar det där när du vann tuneringen genom en hemsida, får du pengarna själv? Och hur fungerar det rent praktiskt när man vinner, får du hela summan in på ditt konto där du sedan i deklarationstider betalar skatten på 30% eller dras den direkt?

Stort grattis i övrigt.
 

gdaily

Medlem
Hur fungerar det där när du vann tuneringen genom en hemsida, får du pengarna själv? Och hur fungerar det rent praktiskt när man vinner, får du hela summan in på ditt konto där du sedan i deklarationstider betalar skatten på 30% eller dras den direkt?

Stort grattis i övrigt.
Har hämtat ut pengarna i kontanter. Allt registreras och man måste ha ett amerikanskt skattenummer (ITIN) som dom snabbt fixar åt en här på plats, så då dras ingen amerikansk skatt. Däremot ska svenska skatteverket ha 30% på nettovinsten (tidigare var det bruttovinsten sjukt nog, så man kunde gå back på att vinna pengar). och det är ingen vits att försöka skippa den, skatteverket har koll på Hendonmob databasen (*) där alla vinster registreras (pokervinster är skattefira inom EU och skattepliktiga utanför EU). Det är inte det optimala för oss pokerspelare, men det är bra mycket bättre än de tidigare tolkningarna (man inte visste riktigt vad som gällde och att bruttobeloppet skulle beskattas).

(*) Om man inte har tur och heter Körkort Sverige i databasen :)
 
D

Deleted member 4140

Guest
Varför kör du inte något mygel konto om du ändå spelar poker, palla behöva skatta för något där du kan gå back på att förlora pengar. Borde vara en Låg skattesats för saker som poker, gambling samt trading för risken du tar är fan inte behaglig i vissa situationer.
 

gdaily

Medlem
Varför kör du inte något mygel konto om du ändå spelar poker, palla behöva skatta för något där du kan gå back på att förlora pengar. Borde vara en Låg skattesats för saker som poker, gambling samt trading för risken du tar är fan inte behaglig i vissa situationer.
Hur menar du mygelkonto? Man måste visa upp dubbla identitershandlingar här, allt registreras hos IRS som skickar infon till SkV, plus att det som sagt är officiella resultatlistor. >går liksom inte att sätta på sig en röd clownnäsa och hävda att man heter Nisse Nilsson. Skatten kommer, oavsett om du fört in pengarna i Sverige eller ej. Uppriktigt intresserad hur du tänkte.

Sedan håller jag med dig om att spel inte borde beskattas (vilket det inte görs inom EU), men vad ska man göra åt saken, reglerna är som dom är.
 
Ola, vet du var gränsen går för när dom 'skickar' vidare info till IRS -> Skv? Tänker mig alla mellanstora turneringar (ej WSOP).
Hur hög måste vinsten vara för att man måste fylla i dessa papper?

Av nyfikenhet bara, uppmanar ingen till 'brott'.
Grattis till ITM för övrigt!
 
Last edited:
Toppen