Senaste nytt

Travel Hacks

PhNi

Medlem
Hallå alla glada BC-läsare!

Efter att ha läst otaliga och ovärderliga inlägg och trådar på forumet så tänkte jag ge mig på ett försök och starta en egen.

Jag tänker mig en tråd där vi kan samla våra roliga, smarta, otänkbara och kanske udda travel hacks!

Det kan vara en udda sak hemifrån, vilken bankomat man inte ska använda eller något annat kul. Fyll på i tråden men håll det gärna konkret och sammanfattat så blir det bra läsning!

Ps. Förslag som att skaffa PP och andra större tjänster kan vi hålla till andra trådar.
 

PhNi

Medlem
Jag börjar med att lägga in lite spontana hacks jag själv använder mig av:

- ta med en förlängningssladd/förgrenare. Jag har införskaffat en rätt kort förgrenare jag alltid har med. Då behöver jag bara ja 1 reseadapter. Kan jag ladda systemkameran, surfplattan, telefonen samtidigt.

- köpa vatten i taxfreen. Kanske är för den snåla resenären, men vatten i taxfree kostar ca 20kr, när den i tobaksaffären kan kosta näst intill det dubbla.

- fota bagaget. Ovärderlig hjälp när mitt bagage försvann och vid pir anmälan bara kunna visa bilden och personalen skrev i formuläret och kunde beskriva det bättre på det lokala språket.
 

Resetokig

Medlem
- Printscreen på hotelladresser osv. Idag har vi tack och lov fri roaming i Europa, men när vi åker längre och ska ta en taxi från flygplatsen är det skönt att veta att man kommer rätt.
- Bild på värdehandlingar. Underlättar om det oförutsägbara inträffar.
- Adapter förvaras i handbagaget och finns då alltid tillgänglig.
- Offline Google Maps oavsett om ni åker kollektivt eller hyr bil på en plats där ni inte har tillgång till Internet.
- Google Maps med internet för att söka lokal kollektivtrafik. Funkar hur bra som helst och ni slipper ladda ner separata appar. Skriv in destination, tryck på vägbeskrivning och välj alternativet tåg (resultat inkluderar bussar osv som finns tillgängligt).
 

Big Birger

Medlem
- köpa vatten i taxfreen. Kanske är för den snåla resenären, men vatten i taxfree kostar ca 20kr, när den i tobaksaffären kan kosta näst intill det dubbla..
Eller om man inte kommer in i någon lounge, ta med tomma vattenflaskor och fyll på efter säkerhetskontrollen.
 

Big Birger

Medlem
Lite specifikt för Stockholm-Arlanda, men om man istället för pendeln till Arlanda tar pendeln till Märsta + bussen så slipper man flygplatsavgiften på 135 kr. Det tar kanske 15 minuter längre.

Kan vid första anblicken kännas som en lite väl dumsnål variant, men har man barn som precis fyllt 18 sparar vi i vår familj 135*4=540 kr på den omvägen. Det motsvarar en timpenning på ca: 2000 kr efter skatt. Det är ändå rätt ok. :)
 
Toppen