Senaste nytt

Trasig väska - hävdar att den redan var trasig

dodervang

Medlem
Vi gjorde precis ett snabbt skutt mellan Oahu och Hawaii med Southwest Airlines. När vi hämtade väskan så noterar vi att någon för hand har skrivit "cracked wheel" på bagagetaggen. Mycket riktigt är en hjulen och en del av väskan där hjulet fäster trasigt.

Jag vände mig till en Southwest-agent som bestämt hävdade att eftersom det är ditskrivet på taggen att väskan är trasig så betyder det att de upptäckte det vid incheckning och därför lämnar de ingen ersättning.

Vi kan ju inte bevisa att väskan var hel när vi ställde den på vågen vid incheckningen. Är det någon som har erfarenhet av något liknande och har några tips att komma med?
 

fcx

Medlem
Vi gjorde precis ett snabbt skutt mellan Oahu och Hawaii med Southwest Airlines. När vi hämtade väskan så noterar vi att någon för hand har skrivit "cracked wheel" på bagagetaggen. Mycket riktigt är en hjulen och en del av väskan där hjulet fäster trasigt.

Jag vände mig till en Southwest-agent som bestämt hävdade att eftersom det är ditskrivet på taggen att väskan är trasig så betyder det att de upptäckte det vid incheckning och därför lämnar de ingen ersättning.

Vi kan ju inte bevisa att väskan var hel när vi ställde den på vågen vid incheckningen. Är det någon som har erfarenhet av något liknande och har några tips att komma med?

Står din namnteckning på taggen? Annars är den inte giltig.
 

Jensik

Medlem
Vi gjorde precis ett snabbt skutt mellan Oahu och Hawaii med Southwest Airlines. När vi hämtade väskan så noterar vi att någon för hand har skrivit "cracked wheel" på bagagetaggen. Mycket riktigt är en hjulen och en del av väskan där hjulet fäster trasigt.

Jag vände mig till en Southwest-agent som bestämt hävdade att eftersom det är ditskrivet på taggen att väskan är trasig så betyder det att de upptäckte det vid incheckning och därför lämnar de ingen ersättning.

Vi kan ju inte bevisa att väskan var hel när vi ställde den på vågen vid incheckningen. Är det någon som har erfarenhet av något liknande och har några tips att komma med?

Tänk på att du bara har 4 timmar på dig enligt Southwest - Baggage

My baggage was damaged upon arrival at my destination. How should I report this?

Within four hours of arrival at your final destination, please go to the Southwest Airlines Baggage Service Office located in the baggage claim area or the airport ticket counter. Show the baggage to the Southwest Airlines Baggage Service Agent so he/she can assess the damage and liability. While we will do all that we can to rectify the situation, know that we are not liable for manufacturer defects or for minor damage arising from normal wear and tear, such as cuts, scratches, scuffs, stains, dents, punctures, marks, and dirt. Also, keep in mind that we are not liable for baggage carried in the passenger compartment of the aircraft or any items contained in a bag that was deemed to be overstuffed.
 

Bridgeman

Medlem
Vi gjorde precis ett snabbt skutt mellan Oahu och Hawaii med Southwest Airlines. När vi hämtade väskan så noterar vi att någon för hand har skrivit "cracked wheel" på bagagetaggen. Mycket riktigt är en hjulen och en del av väskan där hjulet fäster trasigt.

Jag vände mig till en Southwest-agent som bestämt hävdade att eftersom det är ditskrivet på taggen att väskan är trasig så betyder det att de upptäckte det vid incheckning och därför lämnar de ingen ersättning.

Vi kan ju inte bevisa att väskan var hel när vi ställde den på vågen vid incheckningen. Är det någon som har erfarenhet av något liknande och har några tips att komma med?

Jag brukar alltid ta foto på min/våra väskor när vi åker både in och utvändigt. Så är man lite mer säker, man kan aldrig bli för säker.
 

dodervang

Medlem
Någon namnteckning står inte på taggen eftersom de måste ha skrivit dit noteringen efter att vi lämnade ifrån oss väskorna.

Jag vände mig till Southwest direkt, men eftersom hon bestämt hävdade att de inte ersätter det så har det nu gått mer än 4 timmar tyvärr. Får försöka att bråka vidare med dem
 

ACervin

Medlem
Tråkigt när sådant händer, men att byta ett hjul är både billigt och enkelt, i alla fall på Samsonite där jag har egen erfarenhet. Det svåraste är att hitta affären som säljer hjul, men ett Samsonite service ställe eller liknande. Njut av semestern i stället.
 
Toppen