Senaste nytt

Transit New York i Corona-tider?

renrhos

Medlem
Hur är det med transit/mellanlandning på New York (EWR) för mig som svensk medborgare i
Corona-tider? För sedan vidare till Dominikanska republiken, Santo Domingo som slut destination.

Kan det uppstå några problem för mig som svensk medborgare på EWR?
Vad ska man tänka på, har ni några erfarenheter för mellanlandning på New York (EWR)
i Corona-tider?
 

palmen

Moderator
Hur är det med transit/mellanlandning på New York (EWR) för mig som svensk medborgare i
Corona-tider? För sedan vidare till Dominikanska republiken, Santo Domingo som slut destination.

Kan det uppstå några problem för mig som svensk medborgare på EWR?
Vad ska man tänka på, har ni några erfarenheter för mellanlandning på New York (EWR)
i Corona-tider?
Du blir inte insläppt förrän de öppnar up gränserna igen. Du gör de facto immigration i USA vid mellanlandning och den är stängd för oss svenskar nu och kommer nog vara så ett bra tag till.
 

Senator

Moderator
Hur är det med transit/mellanlandning på New York (EWR) för mig som svensk medborgare i
Corona-tider? För sedan vidare till Dominikanska republiken, Santo Domingo som slut destination.

Kan det uppstå några problem för mig som svensk medborgare på EWR?
Vad ska man tänka på, har ni några erfarenheter för mellanlandning på New York (EWR)
i Corona-tider?

Det går inte tyvärr. Du är inte i ”transit” tyvärr eftersom du måste genom amerikanska tull och immigration. Därmed är du officiellt i USA någon som enbart är möjligt nu vid särskilda anledningar eller om man t.ex kommer från Mexico efter två veckor.
 

renrhos

Medlem
Du blir inte insläppt förrän de öppnar up gränserna igen. Du gör de facto immigration i USA vid mellanlandning och den är stängd för oss svenskar nu och kommer nog vara så ett bra tag till.

Det går inte tyvärr. Du är inte i ”transit” tyvärr eftersom du måste genom amerikanska tull och immigration. Därmed är du officiellt i USA någon som enbart är möjligt nu vid särskilda anledningar eller om man t.ex kommer från Mexico efter två veckor.
Tackar för snabba svar då vet jag.
 

ekf

Medlem
? Kan man göra transit efter Mexico-vistelse? Har du mer exakt info om det och länk?
Det senaste jag läste var att om man stannar i Mexiko i (minst) 14 dagar så får man resa in i USA. Det går inte att göra traditionell transit i USA eftersom alla resor dit kräver att man även reser in i USA innan man fortsätter.
 

palmen

Moderator
? Kan man göra transit efter Mexico-vistelse? Har du mer exakt info om det och länk?
Det har alltid varigt möjligt innan. Är dock inte uppdaterad på om något ändrats.
Vid svenskar är välkomna till USA på vanligt ESTA om bi vistats minst 14 dagar innan ett land som USA har öppna gränser emot. Mexico har varit ett av dessa länder under hela pandemin.
 
Toppen