Senaste nytt

Transit i Ryssland utan visum?

Bryant

Medlem
Jag har gjort en transit på SVO. Ankom med SU från Riga och skulle vidare med SAS till ARN. Det var inga som helst problem! Gick till transit disken och fick mina boardingkort till ARN. Det ända transitkillen hade att anmärka på var att jag reste från ARN till ARN. Jag tror att det kan vara lite knepigare om du måste byta terminal. På SVO's hemsida har du mer i info.
 

agehall

Medlem
Nu är det inte SVO utan en ganska liten och obskyr flygplats där jag bara ska vända med samma plan.

Min oro är att de inte ska ha något transitområde, men enligt personen jag pratade med på firman som hanterar visum idag så ska det inte vara några problem. Hon sa att det kan vara knepigt ifall man måste byta terminal och då måste ut ur själva terminalen, men så länge man stannar kvar i terminalen ska det vara OK.

I värsta fall räknar jag med att bli avvisad och så länge de gör det kvickt så hinner jag bli avvisad med planet jag har biljett därifrån på. :)

Allt kommer att avslöja sig när jag är klar med hela övningen, fram tills dess är det en liten hemlis vad som försiggår.
 

mrflyt

Medlem
Går det att få tag i bagaget utan att lämna trabsitområdet om man har incheckat bagage med t ex SAS eller Estonian och ska vidare med Swiss från LED?
 

Mark

Medlem
Bra fråga... Moskva ja, STP vet jag inte fast jag ofta är där...

Jag är också där ofta och jodå, STP (eller LED som flygplatsen lite lustigt nog fortfarande heter) har också ett transitområde. Dock ett av världens kanske sämsta och dessutom med en lounge som håller ungefär samma standard som en 70-tals busskur i mellansverige, dvs den håller dig ev. torr om det regnar men inte mycket mer...

Övriga internationella flygplatser i Ryssland har också det. No problemo alltså! I alla fall så länge man håller sig till Travellers råd och inte försöker ta sig ut...
 

Mark

Medlem
Går det att få tag i bagaget utan att lämna trabsitområdet om man har incheckat bagage med t ex SAS eller Estonian och ska vidare med Swiss från LED?

Nej, det tror jag inte är möjligt. Jag skriver tror eftersom jag vet att bagagebanden ligger direkt efter passkontrollen, dvs det krävs visum för att komma dit. Om du dessutom planerar att checka in det igen själv... well, jag skulle inte ens ge mig på ett försök!

Jag har själv erfarenhet av att bli nekad inträde i landet och hemkörd med vändande flight. INTE kul när man har bokade möten etc.. :mad:
 

agehall

Medlem
Hmm...vad var det här egentligen?

Nallar i vit-ryssland?

Näe, det var inget så extravagant. Jag hade fått ett tips om hur man kan utnyttja bonuspoäng maximalt men det hela faller lite på att man måste till ryssland och vända. I sista sekund fick jag kalla fötter och avbokade alltihop. Kanske blir ett nytt försök vid tillfälle, då med riktigt visum.
 
Toppen