Senaste nytt

TransferWise valutaöverföring - erfarenheter

Berglund

Medlem
varför har ni inte Revolut istället?
Revolut kan endast ta emot SWIFT överföringar. Det innebär att det kan tillkomma avgifter för såväl mottagande som sändande av belopp, exempelvis om betalningen går via en intermediär/förmedlande bank. Sådana avgifter är synnerligen ovälkomna om man istället kan sända inom exempelvis Europa och därmed utnyttja SEPA betalningar via exempelvis TransferWise. Revolut kör någon sorts ful-lösning för transaktionerna och är inget jag hade rekommenderat till vardags.
 

mha321

Medlem
På revolut får man väl dessutom inte dedicerat IBAN-konto i de flesta valutor (eller något alls?) Står klart och tydligt under de flesta att "Unique IBAN accounts are coming soon".

Det är säkert en av de saker som kan bidra till att IBAN-betalningar till vissa Svenska mottagare inte fungerar -- det står inte ditt namn på avsändarkontot, alternativt att det finns flera olika namn kopplade till samma konto.

På TransferWise får man, så vitt jag förstått, ett helt eget konto hela vägen. Sedan har de en holding-bank som det faktiskt ligger i, men det är inte delat.
 

A87

Medlem
På revolut får man väl dessutom inte dedicerat IBAN-konto i de flesta valutor (eller något alls?) Står klart och tydligt under de flesta att "Unique IBAN accounts are coming soon".

Det är säkert en av de saker som kan bidra till att IBAN-betalningar till vissa Svenska mottagare inte fungerar -- det står inte ditt namn på avsändarkontot, alternativt att det finns flera olika namn kopplade till samma konto.

På TransferWise får man, så vitt jag förstått, ett helt eget konto hela vägen. Sedan har de en holding-bank som det faktiskt ligger i, men det är inte delat.

Du har nog rätt... kollade samtliga valutakonton jag har på Revolut och alla har samma IBAN. Undrar då hur de gör på Revolut, att de har en person som manuellt bokar in överföringar på rätt valutakonto?
 

mha321

Medlem
Du har nog rätt... kollade samtliga valutakonton jag har på Revolut och alla har samma IBAN. Undrar då hur de gör på Revolut, att de har en person som manuellt bokar in överföringar på rätt valutakonto?
Jag har aldrig gjort en iban *till* revolut (hela poängen är ju att betala in med kort som ger poäng..), men det är inte så att man ska ange en betalreferens eller något?
 

A87

Medlem
Jag har aldrig gjort en iban *till* revolut (hela poängen är ju att betala in med kort som ger poäng..), men det är inte så att man ska ange en betalreferens eller något?

Nä men jag har inte heller gjort det. Jag använder också kreditkort för att få poäng. om du klickar på "lägg till pengar" och därefter "överför till ditt revolut-konto" så får du fram att du kan göra en insättning på ditt IBAN-konto. Som Berglund skriver så är det enbart SWIFT-överföringar som godkänns. Detta då SEPA-betalningar sker i euro och enbart insättning på ditt euro-konto är möjligt... tänk dock på att din svenska bank omvandlar dina svenska kronor till euro och då är det inte lika gynnsamt helt enkelt!
 

jumbooze

Medlem
Ni som använder transferwise, är det någon som gör det för företag. Jag kör eget AB och kommer att ta betalt i både GBP och USD och söker alternativ för bra kurs.
Typ 5000-15000 USD/GBP per månad
 

mha321

Medlem
Ni som använder transferwise, är det någon som gör det för företag. Jag kör eget AB och kommer att ta betalt i både GBP och USD och söker alternativ för bra kurs.
Typ 5000-15000 USD/GBP per månad
Jag använder det för en fransk organisation som jag är involverad med. Så inget av valuta växlingen, då vi kör rubbet i euro och låter kunden sköta den delen.

Det har en rejäl begränsning där och det är att man bara kan vara en person. Man kopplar ett telefonnummer till kontot för 2FA men det finns inget sätt att ha flera handläggare. De har utlovat funktion för det i typ ett år nu (inklusive att jag skulle få vara med och beta testa den innan den kom på banan), men nope.

Tidigare hade de också problem med att det numret inte fick finnas på något annat transferwise konto också (så man kunde inte ha olika faktiska konton personligt och för företag, utan bara två profiler på samma konto).

Bortsett från det har det dock fungerat väldigt bra. Och dedicerat Iban konto (först tyskt och numera belgiskt) är klart bra att ha när man har kunder som inte fattar att man ska skriva betalningsreferens på överföringar. Dessutom ett väl fungerande api så det enkelt kan kopplas ihop med olika stödsystem vilket i princip inga "vanliga" banker har.
 
Toppen