Transfertid i Köpenhamn

Diskussion i 'Flygplatser' startad av Capa, 29 December 2018.

1. Capa

Capa Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Hej.

Ska från ARN till NRT via CPH. Har att välja mellan 1h 5min i transfertid på CPH eller 3h 20 min. Flyger på genomgående SAS-biljett (award) i C. Bagage kommer att checkas in hela vägen. I november 2019. Hade gärna sett ett alternativ på ca 2h, men något sådant finns inte. Har i och för sig ingen brådska så lite SAS-lounge och ett par Mikkeller i den baren är inga problem, men 3:20 känns väl tilltaget. Då SAS har sålt biljetten är de ju skyldiga att lösa saken och 1h 5min är väl inom MCT så det kanske bara är jag som är nojig men vill ju såklart undvika strul till varje pris. November kan ju vara kaos på Arlanda så man vet aldrig.

Hur resonerar ni?

God fortsättning! :)

2. Big Birger

Big Birger Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag skulle välja 3:20-alternativet utan att blinka, för att ta bort en potentiell strulfaktor ur ekvationen. Men har full förståelse för de som har mer is i magen än jag. :)

3. palmen

palmen Moderator

Land:
    Sverige Sverige
    Om det skiter sig av någon anledning och det är inom MCT så kommer du bli ombokad, troligtvis till nästa dag om det inte är fullt.

Kan du ta ett dygns försening, ta det korta bytet, om du absolut måste vara framme rätt dag så ta det längre alternativet på byte.

4. mha321

mha321 Medlem

Det är rätt vanligt med byten på 1-1:30 ARN-CPH-<longhaul>. Blir kärran ner bara lite (typ < 1 timme) sen, så brukar de hålla flyget i Köpenhamn. Det är ofta många transferpax på det flyget så då lönar det sig för dem...

Har flugit med den längde på connection ett antal gånger främst väster ut, aldrig varit problem, men ibland hinner man inte till loungen på vägen :)

Men som @palmen skriver, är det viktigt att du absolut inte blir försenad till destinationen, så ta det längre. De löser det, men det blir knappast i tid om du missar anslutningen.

Brandforce och palmen gillar detta.
  5. Capa

Capa Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tack för svar. Det lutar åt en lätt lunch i SAS-loungen och lite fika i väntan på avgång mot NRT.

Vi har ingen tid att passa och vi måste inte vara framme exakt i tid men samtidigt har jag tagit dagen ledigt så jag vinner inget på att gå hemma i två timmar till på förmiddagen och dra fötterna efter mig. Trevligare att slappa på Kastrup då.

Till synes en banal fråga men hittade ingen tråd om det sedan tidigare så tack för input. Vi tar det säkra före det osäkra och slipper stress. :)

Brandforce, Lounge Lizard, palmen och 2 andra gillar detta.
  6. Remington Steele

Remington Steele Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag ska till Miami nu i januari via Oslo har 45 min transfer. Ska till Washington i februari via Köpenhamn har 45 min transfer, ska till Chicago i mars har 45 min transfer i Köpenhamn och hade det till Boston tidigare i år också. Så 1.05 är inga problems! Förutsätter ju att det går på tid givetvis... Men det ska man ju göra. #optimist

Last edited: 29 December 2018
    Johans00 gillar detta.
  7. 011430121

011430121 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I november kan det vara snö, banan skall göras ren från snö, maskinen skall avisas, tiden kan lätt rinna iväg.
    @Capa du gör rätt att ta det tidigare flyget!

Capa och MrDollar gillar detta.
  8. Capa

Capa Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Klart! Jag tog den långa anslutningen

011430121 och MrDollar gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!