Senaste nytt

Transfer Toronto (YYZ)

cbroxe

Medlem
Hej!

Kommer snart att flyga Stockholm-Copenhagen-Toronto-Cancun.
Resan mellan CPH och YYZ görs med Air Canada i premium economy. YYZ till CUN i "Business class" (Air Canada Rouge).

Min connection time i YYZ är 65 min. Låter lite risky i mina öron. Någon som har gjort liknande transfer där på sistonde?

Jag valde Kanada denna gång, då jag inte vill connecta i USA.
Jag har fyllt i och fått en godkänd Electronic Travel Authorization (eTA) för Kanada.
Enligt info som jag emottagit, så skall jag en behöva gå igenom säkerhetskontroll och tull. Men visst borde jag gå igenom någon typ av immigration/passkontroll?
Hur som helst, hoppas att planet till CUN befinner sig i samma terminal som det AC planet jag landar från CPH i..

Tacksam om nån har någon info.

MVH
 
Ja, du behöver gå en ganska lång sträcka och därefter blir det passkontroll. Jag antar att allt är på samma bokning, är det då så hemskt om du missar anslutningen? Blir du minst 4 timmar försenad till destinationen får du 600 Euro (förutsatt att anledningen till förseningen inte var bortom flygbolagets kontroll). Om du inte ombokas samma dag bjuder de på hotellövernattning och 30 (om jag minns rätt) dollar i mat-vouchers.
 

cbroxe

Medlem
Tack för svaret. Det är inte ett pengaproblem, utan mer ett tidsproblem...
Men allt är i samma terminal i alla fall?

MVH
 
Jag har inte så bra koll på terminalerna, men först behöver man gå 10-15 minuter till passkontrollen och därefter är det väl 5-10 minuter till gaterna. Man behöver inte åka tåg, buss eller dylikt. Om du sitter i främre delen av planet och om du springer så sparar du tid. Om det är superviktigt att du kommer fram i tid så tycker jag att du har alldeles för lite marginaler och dessutom ökar risken med tanke på att du har hela 3 stycken flygplansbyten.
 

fcx

Medlem
Min erfarenhet är att det är en separat immigration för transfer utanför Kanada/USA, vilket gör att det är väldigt få andra som köar.
 

cbroxe

Medlem
En snabb fråga till... visst är det Visa on Arrival som gäller i Mexico? Har bara ansökt om visa för Canada, ej för Mex... som Svensk verkar man ej behöva visum för Mexico, annat än det man får på flygplatsen? Mvh
 
Toppen