Senaste nytt

Tråd om SAS pensionsavtal

SAS är väl det icke brittiska flygbolag flest dagliga avgångar på London LHR? SK har + 20 dagliga avgångar mellan LHR och Skandinavien. Sammanlagt är de värda flera miljarder.
 

Nystrom

Medlem
Menar du att man skulle sälja ut slottiderna och de vinstgenererande linjerna - vad finns då kvar? Nej snarare det är just dessa ting som gör att en rekonstruktion är nödvändig och möjlig.

Självklart är det att skjuta sig i foten om man gör av med det som håller igång firman. Men, det jag vill peka på är att vägen till konkurs är lite längre än vad som framgår av inläggen. När man ligger risigt till så vänder man på alla stenar för att se var man kan frigöra ekonomiska medel och sedan gör man en analys av detta med fördelar och nackdelar. Kortsiktigt tror jag att man kan täcka en del skulder med att sälja några slot-tider men i det långa loppet så måste man anpassa sin struktur mot konkurrenterna samt, inte minst, hitta sin nisch.
 

A380*G

Medlem
SAS är väl det icke brittiska flygbolag flest dagliga avgångar på London LHR? SK har + 20 dagliga avgångar mellan LHR och Skandinavien. Sammanlagt är de värda flera miljarder.

Både BA och SAS har kommit fram till att slottider inte är något som kan användas som finansiell säkerhet. Bara för att det går i USA innebär det inte att detsamma gäller i Europa. Visst, man kan sälja start- och landningsrättigheterna. Men vad finns då kvar? Nada.
 

Palazzi

Medlem
Nu är det uppror igen...

Det har kommit fram att SAS VD, Richard Göransson, förhandlat fram ett pensionskontrakt till sig själv som värderas till 66miljoner SEK! Utöver det hade han en fast lön på 10miljoner förra året.

Ser givetvist inte så bra ut när han kräver pensionssänkningar för alla anställda. Detta för att balansera skulden på 12miljarder.

Verkar dock bara vara i Norge som det tagit hus i h**vete än så länge.

Vi får väl se om det kommer fram någon mer information. Enligt rykten sitter parterna just nu i möte på Arlanda

SAS-sjefen kan få 56 millioner i pensjon - DN.no
 

Concorde

Founding Member
Humor. En VD för ett bolag med så pass hög profil och stor omsättning ska självklart ha en årslön i fler-miljoners klassen, kanske t.om 8 -siffrigt. Det lär vara en oerhört tufft, otacksam och högst granskad roll.

Men, för gemene man och alla SAS anställda som ständigt tar sänkningar, behöver jobba med en urvattnad produkt och som redan är bittra efter år av stålbad lär detta vara en förolämpning av högsta rang.
Har två grannar som är SAS piloter. Båda säger samma sak: disconnect mellan Management (Styrelse, höga chefer) och vanliga hederliga Piloter, kabinpersonal, check-in etc är redan stor. Lär inte bli bättre nu.
 

Timotey

Medlem
Palazzi du ska nog se att när Aftonbladet luskat lite på BC så står det snart i stora svarta bokstäver om Richards "förmånliga" avtal.

Håller med dig fullkomligt Concorde som VD i SAS så skall man också tjäna bättre än många andra.
 

Palazzi

Medlem
Vad mig anbefaller får han tjäna hur mycket som helst, MEN det uppskattas kanske inte att man förhandlar upp den egna pensionen och ner medarbetarnas. Är en balansgång....
 

Ubbe

Medlem
Men hur var det nu? Är det inte så att han har en avtalad årsinkomst på 13 miljoner varav han själv avsätter 3 miljoner till pensionen. Siffrorna gäller ju om han jobbar i tio år till. Hur stor är chansen att en person på den posten sitter i ytterligare 10 år...
Kvällstidningsjournalistik av sämre sort!
 
Toppen